Trials Fusion Review

Trials Fusion Review

Hells Angels, Satudarah, No Surrender, Bandidos, het zijn de motorclubs die er momenteel toe doen. Maar niet getreurd, je kunt je ook een badass voelen met het nieuwste vervolg in de Trials-serie: Fusion. Hoewel het de derde game uit de series is op de console, gaat Trials alweer dertien games terug. Terug naar een ver Java-verleden waar het in het jaar 2000 allemaal mee begon. Inmiddels is Trials uitgegroeid tot een ijzeren paradepaardje van Ubisoft. Het is nog niet een hele grote topper, maar het onderscheidt zich erg goed doordat het een heel ander genre is. En dat vinden we meer dan fijn.

Trials is het best te omschrijven als een Platform Racing Game, geen échte racer dus. Ja, je moet wel proberen als eerste te finishen, maar dit heeft bij Trials niet echt te maken met snelheid. Het gaat erom dat je het parcours zo goed mogelijk door komt door middel van het houden van je balans, het doseren van je snelheid en het uitkienen van je jumps. Soms is het beter dan je iets rustiger aan doet om zo over een object te komen dan dat je voluit gas geeft. Ontwikkelaar RedLynx heeft weer een shitload aan fantastische maps voor je gecreëerd om je hierop te frustreren. In de meest positieve zin van het woord dan wel, want het zal je inderdaad frustreren, maar het zal je ook pushen om je doel uiteindelijk te halen op zo’n manier dat de game eigenlijk nooit vervelend wordt. De grote verscheidenheid aan maps (van makkelijk tot zeer moeilijk) in combinatie met het grote assortiment aan voertuigen geeft genoeg mogelijkheden en houdt het dusdanig interessant om de game een lange tijd in je console te laten zitten (vooruit, op je harde schijf te laten staan).

De verschillende voertuigen voelen ook echt allemaal anders aan. Zo is het goed merkbaar als je een zwaarder voertuig gebruikt (zoals een quad) of een lichtere motor, zoals de Baggie. Je merkt dat zowel aan het geluid als aan de bewegingen die je kunt uitvoeren. Natuurlijk kun je meer flips en tricks maken met een lichtere bike dan met een zware quad. En dat gevoel hebben ze dan ook perfect in de game gekregen. De bewegingen die je met je motor maakt zien er ook erg realistisch uit. Je denkt op geen enkel moment dat het onnatuurlijk is. Het in balans houden van je motor is dan ook erg goed uitgewerkt. Het luistert heel nauw met de manier waarop je je rijder beweegt en hoe je motor terechtkomt op de soms onbegaanbare wegen. En met het nieuwe FMX trick-systeem kun je met je rechter thumbstick nu ook stunts uitvoeren. Als je niet genoeg uitdaging hebt aan het parcours alleen, kun je met deze stunts je jumps nog even wat spectaculairder maken.

De game biedt ook nog een multiplayer en een Track Creator. laatstgenoemde biedt enorm veel mogelijkheden, wat tof is, maar het tegelijkertijd ook moeilijk maakt. Even snel een trackje maken is er bijna niet bij. Dit had wel iets gebruiksvriendelijker mogen zijn. Toch biedt het voor de perfectionisten onder ons een scala aan opties om je track tot in de puntjes te personaliseren. De multiplayer is aanwezig en super om met je vrienden te spelen, maar de focus lijkt toch meer op de carrière modus te liggen. Naast het unlocken van de gouden (of zilveren en bronzen) medailles krijg je vaak ook nog drie andere, soms ontmoedigende, uitdagingen om te behalen. Het is ons vaker niet gelukt dan wel. Dit maakt de game soms echt té irritant om te spelen, wat misschien een punt van kritiek zou kunnen zijn. Daarnaast zijn de achtergronden erg chaotisch en maakt alles een enorme herrie. Een beetje nutteloos, want als je de game speelt heb je helemaal geen aandacht voor die achtergrond, het is alleen maar irritant dat er zich van alles afspeelt. Zo nu en dan wordt er ook nog iets omgeroepen wat door moet gaan voor humor, maar dat eigenlijk helemaal niet is.

Het nieuwe FMX trick-systeem is een welkome en erg leuke toevoeging. Het deed ons persoonlijk een beetje aan SSX denken, en dat is goed. De drang om op elk parcours een gouden plak te halen is hevig aanwezig. Je wilt niet stoppen voordat je alles goud hebt, ondanks dat dat flink wat nagelbijten en frustratie met zich meebrengt. RedLynx en Ubisoft zetten met Fusion weer een goede Trials-game neer. Het geeft je alles van de vorige game én meer. Daarbij is de game nu ook uitgebracht voor de Playstation 4. Het is een echte aanrader, zeker als je toe bent aan iets nieuws.

[review pros=”+ Grafisch prima, zelfs nog op de 360
+ Geweldige uitdagende parcours
+ Genoeg verschillende voertuigen” cons=”- Teveel chaos op de achtergrond