Uncharted 4 Preview

Uncharted 4: A Thief’s End

PlayStation 4
8.8

8.6

Uncharted 4 Preview

Uncharted 4 Preview

Al vanaf het eerste deel ben ik verliefd op Uncharted. Ik had de game tegelijk met mijn PlayStation 3 in huis door het kopen van, voor diegenen die het zich nog kunnen herinneren, de 40 gigabyte Uncharted en Ratchet & Clank bundel. Heerlijk vond ik het om met Nathan Drake de prachtig vormgegeven jungle en tempels af te struinen. De volgende delen versterkten dat gevoel alleen maar. Je kunt je dan ook voorstellen dat mijn hart een vreugdespong maakte toen ik afgelopen september op Twitter zag dat er vier pallets vol met PS4 devkits bij Naughty Dog afgeleverd waren. En hoewel er op dat moment ook al een publiek vermoeden was dat er een PS4-versie van The Last of Us aan zat te komen, wisten we dat die devkits alleen maar goed nieuws konden betekenen met het oog op een nieuwe Uncharted.

Het duurde vanaf dat moment dan ook slechts twee maanden voordat door middel van een korte teaser officieel bevestigd werd wat eigenlijk iedereen al vermoedde: Uncharted 4 is exclusief in de maak voor de PlayStation 4. En dat is samen met de teaser eigenlijk ook de laatste concrete informatie die we hebben gekregen. Daarin zagen we een oude kaart van Afrika, waarbij het eiland Île Sainte-Marie, dat voor de kust van Madagaskar ligt, omcirkeld wordt. Inderdaad, natuurlijk een onderdeel van de route van Sir Francis Drake. Zeer waarschijnlijk dus dat we in ieder geval dat eiland terug gaan zien in de game, wat als we naar de foto’s kijken die ik op internet vond absoluut geen straf is.

Want als Naughty Dog ergens goed in is, dan is het wel het maken van digitale jungle-omgevingen. En ik kan alleen maar dromen over wat een ontwikkelaar van hun kaliber allemaal kan met de extra kracht die de PS4 biedt ten opzichte van de PS3 – waarop zelfs de eerste Uncharted er naar mijn mening nog steeds adembenemend mooi uit ziet. Industry insiders op Twitter Thuway en Tidux zeggen Uncharted 4 gezien te hebben, of mensen te kennen die de game gezien hebben, en volgens hen schieten superlatieven tekort. The Division zou volgens Thuway grafisch weggeblazen worden en Tidux heeft ‘no words’ voor datgene wat hij van de nieuwe Uncharted zag. Het maakt mij in ieder geval niet minder nieuwsgierig.

Al zijn de graphics, zeker in dit geval, helemaal niet het belangrijkste van deze game. De vierde Uncharted is namelijk de eerste consoletitel binnen de franchise die niet op de PlayStation 3 verschijnt. Nu weten we al dat het grafische aspect bij Naughty Dog wel in goede handen is, maar wat voor nieuwe gameplaymogelijkheden gaan we krijgen door de nieuwe hardware? Niet alleen qua grotere hoeveelheid rekenkracht, maar ook door de Dual Shock 4. En zou Uncharted 4 niet een prachtig uithangbord zijn om de mogelijkheden van Project Morpheus te showen? Of een ander accessoire dat gebruikmaakt van de mysterieuze Ext-poort die onderin mijn PS4 controller zit?

Allemaal vragen en veronderstellingen die hopelijk tijdens de persconferentie van Sony beantwoord gaan worden. De release van de game zal gok ik pas op zijn vroegst in 2015 zijn, dus ik hoop dat we er niet karig vanaf gaan komen met een (korte) in-game of misschien zelfs in-engine trailer, maar dat we gewoon lekker een paar minuten gameplay gaan zien. Gewoon, bam, als opener. Reken maar dat je dan de aandacht van je publiek in de zaal (en achter de livestreams) hebt.

Ik hoop op een mooie scene in de jungle, waarbij Drake midden tussen de begroeiing loopt terwijl je de zonnestralen perfect tussen de bladeren door ziet schijnen. In de verte een strakblauwe lucht, die aan de horizon bijna naadloos overgaat in een prachtige azuurblauwe zee. Met Drake zich al schietend zich een weg banend naar het strand, om vervolgens een duikpak aan te trekken en onder water af te dalen naar het kleurrijke koraalrif dat volgens Wikipedia voor de kust van Île Sainte-Marie ligt. Alsjeblieft Naughty Dog, laat dat deze E3 zien en ik ben om. Zelfs al moet ik de rest van de game zien hoe Drake diarerend boven een gat in de grond hangt terwijl ‘ie zelf onder wordt gescheten door een Delalande’s coua (thanks again, Wikipedia).

Of ze komen met nog iets beters. Het zou me niks verbazen als Naughty Dog mijn verwachtingen weer overtreft. Dat is ze tenslotte al meer dan eens gelukt. Die 120 extra (Joost mag weten hoe veel van die dingen ze voor die extra levering al hadden) devkits zullen ze niet voor niets van Sony krijgen, daar ligt een flinke basis vertrouwen aan ten grondslag. En ik ben ervan overtuigd dat dat vertrouwen niet beschaamd gaat worden. Ook met The Last of Us is weer gebleken dat ze bij Naughty Dog als geen ander weten wat ze met een PlayStation moeten doen om er een goede game uit te krijgen. Ik denk dat het heel raar moet gaan lopen wil de nieuwe Uncharted niet een van dé klappers van Sony’s persconferentie worden. Wat zeg ik, een van de klappers van de hele E3.