Up2Date, 22 september 2013

Up2Date, 22 september 2013

Dames en heren, het is zondag 22 september 2013 en dat betekent: een nieuwe Up2Date. Wat is er gebeurd in gameland? Nu kan je misschien denken: ‘GTA V is gebeurd, sukkel.’ Tussen al het GTA geweld gebeuren er nog meer dingen in gameland en aan mij is het de taak om je even bij te praten en ja, GTA V is ook één van de topics.

GTA V krijgt binnen drie dagen negen nullen
Rockstar heeft de duurste game ooit gemaakt, GTA V had een budget van 265 miljoen dollar. Rockstar kon op de dag van de launch al in de handjes klappen want toen had de game alweer 800 miljoen dollar opgebracht. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze bij Rockstar de champagne op dat moment hadden ontkurkt, de stropdassen om hun hoofd hadden gebonden en keihard een feestje hebben gevierd. Tenminste dat zou elke andere gamestudio doen, het zou me namelijk ook niets verbazen dat ze dachten: dit kan beter, wij kunnen beter, GTA kan beter. De champagne kan nog wel wachten en de stropdassen moeten nog even om de nek blijven hangen.

Twee dagen na de launch werd het geduld beloond; GTA V was de 1 miljard dollar gepasseerd. Nu is het niet alleen de snelst verkopende game ooit, maar de snelst verkopende entertainment ooit. Zelfs Hollywood heeft iets nog nooit zo snel weten te verkopen. Rockstar heeft wéér een record in handen. Alsof ze er al niet genoeg op naam hebben staan. Toen dit bekend werd bij de dames en heren bij Rockstar, ging misschien de champagne wel open, of misschien hadden ze al niets anders verwacht. Het zou zomaar kunnen dat ze nog een tijdje wachten, tot ongeveer 22 november ongeveer.




Waarom dan? Het zou dan zomaar kunnen zijn dat de game uitkomt voor de PC. Het is slechts een gerucht, maar als het waar is, dan zullen de verkoopcijfers vast weer stijgen. 22 november ligt overigens ook vlakbij de launch van de nieuwe consoles, GTA V voor de next-gen? Het zou zomaar kunnen en als dat zo is, zou de 2 miljard in korte tijd misschien ook nog wel te behalen zijn.

Deep Down is gratis te spelen
Deep Down is een RPG van Capcom, exclusief voor de Playstation 4. De game werd tegelijkertijd met de console aangekondigd en op de Tokyo Game Show werd bekend dat Deep Down gratis gaat worden. Shuhei Yoshida, de geestelijke vader van Sony Worldwide Studios maakte dit bekend. Ook werd bekend dat er een bèta van de game komt bij de launch van de Playstation 4. Allemaal goed nieuws als je naar de game uit hebt gekeken, of toch niet helemaal?

Waar Free-2-Play vaak door wordt geteisterd zijn: microtransacties (Pay2Win), slechte animaties, veel fouten in het eindproduct en ook vaak lang niet dezelfde waarde als een game waar je wel voor moet betalen. Daarentegen: de game is gratis, hij wordt gemaakt door Capcom en lijkt een origineel concept te zijn. Je ziet namelijk allemaal mythische wezens, zwaarden en bepantsering, maar wist je al dat de game zich in de toekomst gaat afspelen? Misschien vind je het niet per se positief dat de game door Capcom gemaakt wordt, maar Capcom heeft een flink aantal topgames gemaakt.




Oud president van Nintendo is overleden
Hiroshi Yamauchi is overleden. Hij was de man van Nintendo tussen 1949 en 2002. Hij was misschien niet de eerste president van Nintendo, maar hij heeft er wel voor gezorgd dat wij Nintendo kennen als een bedrijf wat games en consoles heeft uitgebracht. Als hij er niet was geweest, zaten we misschien nu met speelkaarten van Mario en Link, in plaats van games van deze helden. Je hoort het goed, Nintendo was ooit gespecialiseerd in speelkaarten. Yamauchi was een visionair. Hij zag de potentie in het bedrijf en hij zag de potentie in games. Deze visionair is op 19 september 2013 overleden aan een longontsteking, hij heeft de leeftijd van 85 jaar bereikt.

De toekomst van SimCity komt op 14 november
Die zin is letterlijk bedoeld, het gaat namelijk om SimCity: Steden van de Toekomst. Het eerste uitbreidingspakket voor SimCity is op het moment in ontwikkeling voor zowel de PC als de Mac. Het speelt zich 50 jaar in de toekomst afspelen en jij bepaalt hoe je de toekomst eruit laat zien. Laat je de planeet vervuilen om de consumenten te voeden, of maak je een Utopia, alwaar de natuur de hoofdrol vervult? Het is helemaal aan jou. Ik weet wel wat ik zou doen: ik zou interplanetaire stripclubs bouwen en vliegende discotheken, waar Daft Punk niet twee mannen zijn met robotmasker, maar twee robots met mannenmaskers. Of dat allemaal kan? Weet ik niet, maar het zou wel vet zijn. Laten we hopen dat toekomst van SimCity een betere launch krijgt dan SimCity zelf.

Dat was het nieuws weer voor deze week. Met zowel goed nieuws als verschrikkelijk nieuws. Gameland is turbulent en leeft. Elke week die nu weer vordert, gaat nog meer leven dan de voorgaande, het gameseizoen begint weer. Mij naam is Max Wildöer en ik was uw verslaggever. Ik wens u nog een fijne ochtend, middag of avond. Tot volgende week!

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.