Verslag Gamescom persconferentie EA

Verslag Gamescom persconferentie EA

Weinig gelul en vooral veel beelden; daar draaide de persconferentie van Electronic Arts deze Gamescom om en zo zien wij bij Gamesparty het ook graag. Het team van EA sprong woensdag vroeg uit de veren om de nieuwste, aankomende titels aan het publiek te vertonen. Hoewel de conferentie weinig verrassingen bevatte, bleef die hierdoor wel vermakelijk en vol met ‘coolness’ en ‘awesomeness’.

EA trapte de conferentie af met een demo van Dragon Age: Inquisition, één van de vele games van BioWare die we deze conferentie mochten aanschouwen. De demo belichtte voornamelijk het combat-systeem van de game met behulp van de tactische camera. Deze maakt het mogelijk om makkelijk door het gevechtsveld te navigeren en uit één van de 200 verschillende spreuken en vaardigheden te kiezen. De demo diende als leuk opwarmertje, maar meer ook niet. BioWare heeft immers al meerdere trailers van Dragon Age onthuld. De eindtrailer was wel indrukwekkend met draken en monsters en liet zien waarom Dragon Age de ‘toekomst van BioWare definieert’. Ook konden fans meer zien van bekende Morrigan, die in Inquisition een terug zal keren.

In het kader van BioWare werden nog drie andere games vertoond, waaronder de nieuwe IP. De eerste game die werd vertoond was, tot mijn verbazing, Star Wars Knights of The Old Republic. BioWare probeert nieuw leven in deze titel te blazen door de komst van een nieuwe expansie. Expansion pack ‘Galactic Strongholds’ maakt het mogelijk persoonlijke strongholds en flagships te ontwerpen en eventueel te kopen. Zo zou het spel meer als thuis moeten voelen, wat voor een RPG een cruciaal element kan zijn.

De tweede titel die werd vertoond is van de nieuwe studio Waystone Games. Zij hebben de MOBA ‘Dawngate’ in ontwikkeling. De game is gebaseerd op de keuze van spelers met als gevolg dat: “you can play any match with any character in any style you want”. Het spel wordt dan ook constant aangepast op basis van feedback. De bèta-servers zijn nu geopend voor het Europese publiek. Aanmelden kan via de website.

Zoals verwacht werd ook de beruchte nieuwe IP van BioWare aangekondigd. De game heet schijnbaar Shadow Realms en is een free-to-play online actie-RPG voor de PC. In essentie vecht je samen met andere uitverkorenen tegen demonen. BioWare wil het concept van de speler als ‘gamemaster’ terugbrengen door de mogelijkheid te bieden ofwel als speler ofwel als de ‘Shadow Lord’ te spelen, waarbij de Shadow Lord alle aspecten van de game beheerst. Spelers nemen het op tegen deze door-spelers-bestuurde-demonen in teams van vier. De eerste episode van de game wordt eind volgend jaar verwacht.

Het uitgebreide sport-thema in een EA conferentie was natuurlijk ook te verwachten. EA heeft een groot aantal minuten besteed aan FIFA. Het bedrijf begon met het aankondigen van nieuwe features van free-to-play FIFA World. Naar aanleiding van community support zal er voor deze game keypad-only-controls worden toegevoegd en komen er nieuwe verhaallijnen en modes, waaronder dribbelen. Tevens mogen fans genieten van een grafische update door de inbreng van een nieuwe engine en krijgen huidige spelers extra beloningen.

Met een goal van Messi als bruggetje schakelde EA over naar FIFA 15, dat “the best FIFA ever” zal worden. Wederom naar aanleiding van community feedback zal EA nieuwe features toevoegen aan de game, zoals de Turkish Superleague en de Barclays Premier League. Tevens introduceerde het bedrijf de ‘Football Hub’: een soort online community waarbij het nieuws van jouw favoriete league en clubs wordt bijgehouden. Andere nieuwe features zijn loan players en friendly seasons. Het sportmomentje werd afgesloten met een trailer die zicht richtte op de keepers. Na kritiek om meer aandacht op keepers te richten, heeft EA besloten onder andere de animaties en de A.I. van keepers sterk te verbeteren, zoals in de trailer te zien is.

In het kader van sport toonde EA ook hockeygame NHL 15. De trailer legde de focus op physics en emotions. Van het eerste zijn eerder al meerdere trailers verschenen. Nieuw was echter de vertoning van de verschillende personaliteiten van het publiek en bijbehorende reacties op iconische in-game momenten. Op 26 augustus zal een wereldwijde demo van de game verschijnen voor de Xbox One en PS4.

Naast deze toffe aankondigingen, was EA’s presentatie toch vooral cool en awesome. Het laatste verwijst voornamelijk naar de nieuwe mappack van Titanfall. ‘Titanfall IMC Rising’ is de derde mappack in de franchise, maar desalniettemin nog maar het begin van vele nieuwe content die de game, tja, meer awesome zal maken.

In tegenstelling tot deze awesomeheid belooft de Sims 4 juist heel cool te worden. Hoewel ik toch eventjes moet vermelden dat EA’s CEO Peter Moore hier geen eer aan deed met zijn poging om met een Duits accent te praten. Dat is bijna net zo cheesy als ‘no more, Moore.’ Enfin, van de game kregen we een live demo te zien waarbij verschillende spelers in verschillende modus speelden. In de demo werden nieuwe features vertoond, zoals de mogelijkheid hele huizen op te pakken en te verslepen. Duidelijk werd dat het bouwen van huizen in ieder geval een stuk flexibeler zal worden. Hoewel de Sims 4 vaak als een ‘soft game’ wordt gezien, wordt het in deze demo in een wat cooler licht gezet. Zo besloot EA een sadistisch spelletje te spelen door een paar hongerige Sims voor een doolhof te zetten. Het spelletje werd ‘The Hungry Games’ genoemd en bij start viel er al meteen iemand neer, met als gevolg dat magere hein ook even voorbij kwam gevlogen. De in-game versie van Peter Moore smeekte deze jury de gesneuvelde weer tot leven te brengen. Om het nog bizarder te maken, werd de nieuwe plantensoort ‘Cowplant’ vertoond. Dit is een vleesetende plant met een koeienkop waaraan cakes groeien als lokaas. Bereid je dus maar alvast voor op twee september, wanneer de Sims 4 in de winkel zal liggen.

EA eindigde de conferentie met een demo van de singleplayer van Battlefield Hardline. Deze titel is veel veranderingen ondergaan ten opzichte van voorgaande delen. Zo zal de game geen lineair pad meer volgen, maar kunnen spelers zelf kiezen hoe ze situaties benaderen. Dit aspect wordt uitgebreid met behulp van de ‘scanner’: een apparaat dat de omgeving scant en een licht werpt op wapens, voorwerpen, vijanden en belangrijke doelen. De game maakt gebruik van een ‘cops-versus-bad-guys’ stijltje dat afgeleid is van televisiedrama’s. Jij bent als speler de cop en op zoek naar ‘iemand uit het verleden’. Doordat je een cop bent kun je gebruik maken van leuke features, zoals de optie om vijanden te vragen te ‘freezen’. Tot slot wierp EA nog kort licht op twee nieuwe multiplayer modes voor de game.

Al met al bevatte EA’s conferentie weinig verrassingen, maar toonde het genoeg leuke beelden om onze aandacht in ieder geval vast te houden. De conferentie diende dan ook slechts als een vermakelijk uurtje dat ons herinnerde aan het feit dat EA een mooie line-up heeft voor 2014 en 2015 met voor ieder wat wils.