Verslag Ubisoft persconferentie #E32018

Verslag Ubisoft persconferentie #E32018

De E3 persconferenties van Ubisoft staan altijd garant voor een feestje. Soms een beetje een awkward feestje, maar het entertainment alleen al maakt het ’t eigenlijk waard om de twee uur durende presentatie te kijken. Oh ja, en er werden nog best toffe games getoond ook!

De opening van de persconferentie gaf gelijk weg dat Ubisoft er een feestje van wilde maken. Een of andere dude (of dame) in een panda-kostuum leidde een ensemble van muzikanten en dansers vanuit de suburbs de perszaal binnen, en al snel werd duidelijk waarom: Just Dance 2019. Uiteraard komt de game uit voor PS4, Xbox One en Nintendo Switch, maar daarnaast ook nog voor Xbox 360, Wii U en Wii (!!!). De PlayStation 3 ontbreekt vreemd genoeg, evenals meer details over de game. Want in tegenstelling tot eerdere jaren volgde er geen gameplaysessie van de nieuwste Just Dance.

Nee, Ubi pakte gelijk door met dé game die velen wilden zien tijdens deze persconferentie. Beyond Good & Evil 2 natuurlijk. Na de emotionele aankondiging van vorig jaar dat de game ein-de-lijk daadwerkelijk in ontwikkeling is, kregen we een nieuwe, prachtige trailer voorgeschoteld. Indrukwekkende beelden ‘in space’, waar we het ruimteschip van Pey’j en uiteraard de chef zelf zagen. Grote verrassing was het opduiken van een jonge (Beyond Good & Evil 2 is eigenlijk een prequel) Jade, die in deze trailer in ieder geval niet per se aan de kant van Pey’j leek te staan. Wat volgde was nog wat korte pre-alpha gameplay. Zag er mooi en tof uit, maar schepte nog weinig meer duidelijkheid dan de pre-alpha footage die we vorig jaar te zien kregen. De verrassing was groot toen acteur Joseph Gordon-Levitt het podium betrad. De man blijkt naast zijn acteerskills ook mede-oprichter van een Kickstarter-achtig bedrijf voor entertainmentcontent te zijn. In samenwerking met dit bedrijf vraagt Ubisoft gamers om input voor Beyond Good & Evil 2. Dit mag alles zijn, van artwork tot ideeën voor verhaallijnen. Je kunt dus zelf onderdeel van de game uit gaan maken, heel tof! De release zal voorlopig nog niet zijn, maar we kunnen nu al niet wachten!

Na een kort blokje over Rainbow Six Siege, waarin een trailer van een documentaire over de eSports-community van de game wordt getoond, wordt de show weer opgepakt. Er komt een crossmotor de zaal binnengereden – of beter gezegd binnen gestunteld. We krijgen een nieuwe Trials! Hij gaat Trials Rising heten en de focus ligt meer op het samen afleggen van de lastige tracks. Dat kan met acht motoren tegelijk, waarbij het natuurlijk zaak is om elkaar zo min (of juist zo veel) mogelijk in de weg te rijden. De omgevingen zagen er even tof als bizar uit. Platformen die aan luchtballonnen hangen, gigantische explosies. Volgens de ontwikkelaar gaan we vooral iconische omgevingen zien. Je kunt je al opgeven voor de closed beta via trialsgame.com, anders moet je wachten tot februari volgend jaar als de game verschijnt voor PS4, Xbox One, PC en Nintendo Switch.

Vervolgens werd The Division 2 uit de doeken gedaan. Het virus uit het eerste deel is zo goed als uitgeroeid, maar nu zijn er weer andere problemen. Er werd een prachtige trailer getoond waarin een in opbouw zijnde safe zone te zien was, daarbuiten was het echter nog één grote chaos. Puinhoop, rottende lijken, geïmproviseerde kerkhoven. Geen omgeving waar je graag bent. Bendes proberen onderling de dienst uit te maken en jij bent de laatste hoop van de bevolking om democratische vrijheid te brengen. Nu was het eerste deel van The Division een beetje een eendagsvlieg, met deel twee wil Ubisoft de aanpak compleet veranderen. Er wordt geluisterd naar de community: er komen raids! Met maximaal 8 personen kun je deze tot een eind brengen. Tevens zijn er grote plannen om de game na release te blijven voorzien van nieuwe content. In het eerste jaar nadat het spel uitkomt worden er sowieso al drie pakketten met nieuwe werelden, verhaallijnen en andere activiteiten uitgebracht. En het mooiste is: je betaalt er niks extra’s voor! Klinkt goed, maar eerst zien, dan geloven…

De release van de Donkey Kong Expansion voor Mario + Rabbids staat voor de deur, dus ook deze werd nog even behandeld. Ubi liet een nieuwe trailer zien, die begeleid werd door live muziek. Heel tof, net als gameconcerten blijft dat toch altijd iets magisch hebben. De Donkey Kong-sfeer lijkt er afgaande op de beelden in ieder geval goed in te zitten. Vanaf 25 juni kunnen Season Pass-bezitters de DLC binnenhalen, een dagje later is ‘ie voor alle spelers beschikbaar.

Na al het motoren-geweld kregen we een wat klassiekere vorm van agressiviteit te zien. Skull & Bones! Begeleid door een nieuwe trailer kregen we van de ontwikkelaar te horen dat in de game geen helden bestaan. Je bent een schurk in optima forma; het enige doel is om zoveel mogelijk te roven en zo de machtigste slechterik te worden. Wat we aan beelden zagen deed wel een beetje denken aan Assassin’s Creed Black Flag – zij het wel grafisch tien keer indrukwekkender. Opvallend was ook hoe op gameplaybeelden de voltallige bemanning juichte op het moment dat een vijandig schip tot zinken werd gebracht. Heel cool.

En weer een bijzondere gast op het podium. Elijah Wood. Weer een acteur die blijkbaar een bedrijf heeft in de entertainment-business. Ook hier weer een samenwerking met Ubisoft, alleen dit keer voor een VR-game met filmelementen. Transference VR gaat het spel heten en het concept is misschien nog wel vreemder dan het feit dat Elijah Wood ineens tevoorschijn kwam. Het lijkt een soort horror-adventure te worden waarin je andermans nachtmerries verkent. In de herfst gaat ‘ie uitkomen, dus dan weten we waarschijnlijk meer. Interessant is dat de game, hoewel vorig jaar aangekondigd als VR-game, ook zonder VR te spelen is op bijvoorbeeld de Xbox One.

Met een indrukwekkend shot in de ruimte diende een nieuwe trailer van Starlink: Battle for Atlas zich aan. Vorig jaar werd de game natuurlijk aangekondigd tijdens de E3 en inmiddels staat de release voor de deur. Vanaf 16 oktober is ‘ie verkrijgbaar voor PS4, Xbox One, Switch en PC en bij iedere game krijg je een schaalversie van het ruimteschip waar je mee vliegt. Je kunt het op je controller klikken en het is ook in-game te gebruiken, toys to life-achtig dus. Een leuke aankondiging voor Nintendo-fans: als je de game voor de Switch koopt, kan je spelen met Star Fox en zijn eigen schip. Miyamoto zat in de zaal om de goede relatie tussen Ubisoft en Nintendo te benadrukken. Een aankondiging voor een samenwerking aan een nieuwe game kregen we helaas dan weer niet.

Wel kregen we nog wat nieuws rondom For Honor en The Crew 2. Eerstgenoemde krijgt vanaf 16 oktober (mooie datum lijkt dat te worden voor Ubisoft) de uitbreiding For Honor Matching Fire, wat de burgeroorlog in China naar de game haalt evenals 4vs4 battles. Ook nieuwe vechters en een nieuwe storyline maken hun opwachting. Wat betreft The Crew 2 is de open beta vanaf nu te preloaden, deze gaat live op 21 juni. In de nieuwe trailer waar de aankondiging mee gepaard ging was te zien dat je gebruik kunt maken van ongeveer ieder denkbaar voertuig. Van auto tot motor tot boot tot vliegtuig; we zagen zelfs een heuse Formule 1-wagen voorbij komen.

Last best zeggen ze wel eens. Of dat zo is moet nog blijken, maar Assassin’s Creed Odyssey ziet er in ieder geval belachelijk mooi uit. Het oude Griekenland oogt enorm kleurrijk en scherp in de game. Dacht je dat de graphics van Ryse al awesome waren? Think again. Odyssey is al drie jaar in ontwikkeling en moet meer RPG-elementen aan de Assassin’s Creed-franchise toe gaan voeren. Je beleeft zowel te land als ter zee de strijd tussen de Sparta en Athene, die je voor het eerst kunt doorlopen met een personage naar keuze: een man of een vrouw. Als we de ontwikkelaar mogen geloven is er meer aandacht dan ooit voor het verhalend aspect. Qua sfeer lijkt het in ieder geval al meer dan goed te zitten.

Zoals ik al zei, Assassin’s Creed Odyssey was last (of het best was kunnen we natuurlijk nog geen uitspraken over doen). Zelfs je schoonmoeder had als laatste klapper de aankondiging van een nieuwe Splinter Cell verwacht, maar die kwam er niet. Echter mogen we niet klagen met de vele toffe (nieuwe) games die Ubisoft heeft laten zien. Wat vond jij van de persconferentie van Ubisoft?

Hardcore casual gamer en graphicshoer. Hartje racing/action/adventure met een voorliefde voor sfeer. Schrijft niet alleen zelf, maar eindredacteert ook stukjes van anderen. Daarnaast groot consument van films, series en chocolade(rozijnen).