VOEZ Review

De Nintendo Switch wordt in de markt gezet als een home console die je als je wilt ook onderweg kunt gebruiken. Veel mensen zien het andersom, als een handheld die je ook aan je tv kunt hangen, maar Nintendo bedoelt haar nieuwste stukje hardware dus in eerste instantie als console voor onder je tv. De verbazing was dan ook groot toen er een game aangekondigd werd die alleen werkt in handheld-mode, en dus juist níet op je tv. Dat gaan we eens nader onderzoeken.

Het moge duidelijk zijn dat we het hier hebben over VOEZ. Het kan zijn dat die naam je bekend voorkomt, een klein jaartje geleden verscheen het spel namelijk al voor iOS en Android. VOEZ is een rhythm-game. Beter gezegd: een Japanse rhythm-game. De meeste mensen zullen bij dat genre denken aan bijvoorbeeld Just Dance of Guitar Hero. En hoewel die titels ook op ritmisch gevoel gebaseerd zijn, gooit VOEZ het over een compleet andere boeg.

Misschien ken je Elite Beat Agents wel, een rhythm-game die jaren geleden verscheen voor de Nintendo DS. Met die game is VOEZ een beetje te vergelijken. Je hebt de keuze uit een variatie aan muzieknummers (veelal Japanse elektronische muziek) en zodra je een keuze hebt gemaakt, beginnen er noten, in dit geval stipjes, ‘uit de lucht te vallen’. Wanneer een noot de lijn onderin beeld raakt, moet jij precies op dat moment het punt aanraken waar de noot de lijn raakt. Althans, dat is de simpele basis. Er kunnen tot wel tien sporen zijn waar de noten de lijn kunnen raken, en die sporen kunnen ook nog bewegen. Het kan dus zijn dat een noot links bovenin je scherm begint en rechts onderaan de lijn raakt. Tel daarbij op dat je ook noten hebt waarbij een aanraking niet genoeg is en je bijvoorbeeld naar links of rechts moet swipen, en je weet dat je te maken hebt met een game die flink uit kan dagen.

Naast de besturing is een andere factor het op momenten zeer hoge aantal beats per minute in de aanwezige nummers. Als je reactievermogen het toelaat (in ons geval duidelijk niet) kan je als je wilt op je scherm aan het rammen zijn alsof je op toptempo met tien vingers aan het typen bent. Overigens met nadruk op ‘als je wilt’, want gelukkig is er genoeg mogelijkheid om de game zo makkelijk of moeilijk te maken als je zelf wilt. Naast de moeilijkheidsgraad van een nummer (sommige nummers zijn zelfs op meerdere gradaties speelbaar) is het ook mogelijk om te kiezen met welke snelheid de noten van de boven- naar de onderkant van je scherm vallen. Zet je deze op de laagste snelheid, dan is zelfs het aller lastigste nummer nog enigszins simpel te noemen.

Qua aantal beschikbare tracks valt er overigens niks te klagen. We hebben ze zelf niet stuk voor stuk geteld, maar volgens de officiële lezing zijn er maar liefst 136 stuks in de game aanwezig en als we kijken naar het keuzemenu kan dat aardig kloppen. Bedenk je daarbij dat sommige nummers op diverse moeilijkheidsgradaties speelbaar zijn, plus dat je tien verschillende snelheden kunt instellen waarop de. noten op je scherm naar beneden vallen, en je weet dat je sowieso qat content betreft weinig te klagen hebt.

Maar is het dan ook leuk om te spelen? Jazeker! Vooral als je niet vies bent van een beetje uitdaging. Als je blijft ‘steken’ op een lagere moeilijkheidsgraad en overal fluitend doorheen loopt is er weinig aan, maar juist door de ruime mogelijkheden om de moeilijkheid aan te passen is de kans om je ‘sweet spot’ te vinden groot. Het stijltje en de muziek zijn wel een gevalletje hate it or love it, maar dat kan je aan de hand van een van bovenstaande trailers al prima beoordelen voor jezelf.

En wat dan met dat handheld-only spelen? Dat is gewoon het beste zo. Het is een logische keuze omdat de game simpelweg gemaakt is voor touch screens. Had je VOEZ ook docked speelbaar willen maken, dan moest er een of ander halfbakken pointer-systeem of iets dergelijks bedacht worden dat alleen maar afbreuk doet aan de game-ervaring. Nee, dan is het op deze manier gewoon beter.

Is VOEZ een gangbare game? Nee, niet echt. Het is een echte indie-titel en je moet ervan houden. Ben je echter een rhythm-game liefhebber en word je in eerste instantie afgeschrokken door het stijltje? Zet even door, want daaronder zit een game verscholen die heerlijk uitdaagt en ook op gebied van content absoluut zijn geld waard is.

• Speelt heerlijk soepel
  • Zeer nauwkeurig in te stellen moeilijkheidsgraad
  • Waar voor je geld