Watch_Dogs: Bad Blood Review

Watch_Dogs: Bad Blood Review

Bad Blood. Als ironische subtitel voor een Watch_Dogs uitbreiding kan het tellen. Dat Ubisoft met de finale versie van hun op een hype-tsunami drijvende sandboxgame best wat kwaad bloed bij een aantal gamers gezet heeft mag duidelijk zijn, in de usersectie van Metacritic schiet de kritiek echt alle kanten uit. De game is niet zo mooi als Ubisoft beloofd had? Een 0. De game heeft repetitieve zijmissies? Een 0!! Watch Dogs is geen Grand Theft Auto V? Gatverdamme, een 0!!! Voor nuancering ben je bij user-reviews duidelijk aan het verkeerde adres.

Persoonlijk vond ik Watch Dogs verre van het stuk drek waar het vaak voor versleten wordt. De variatie op vlak van zij-opdrachten kon misschien een tikje beter, en er waren net iets teveel kleine foutjes om de game echt het predicaat van een onvervalste topper te geven, maar ik heb er me ook geen moment mee verveeld. Ik blijf Chicago nog steeds een heerlijke sandbox vinden waarin de vele achtervolgingen dankzij de simpele hackertricks gewoon enorm fun waren. In combinatie met een actiesysteem dat geleend werd van de meer recente Splinter Cell-games zorgde dat voor een spel dat erg solide aanvoelt. Wat kunnen fans verwachten van de grote Bad Blood uitbreiding die voor twee tientjes te downloaden is? Meer van hetzelfde beproefde recept uiteraard, maar met een iets andere afkruiding. Duidelijk toch?

Bad Blood schuift je in de niet echt hygiënisch verantwoorde sokken van T-Bone, oftewel meesterhacker Raymond Kenney. Droge beschuit Aiden Pearce heeft samen met zijn grafstem betere oorden opgezocht en wanneer we opnieuw Kennis maken met T-Bone staat ook die op het punt te verkassen. Gewoon nog een laatste job uitvoeren om zijn voormalige werkgever Blume een hak te zetten en dan voor altijd van de radar verdwijnen, dat is het plan. Uiteraard loopt dat idee vrijwel meteen in de soep wanneer Kenney een paniekerig telefoontje krijgt van Tobias Frewer. Nog steeds evenzeer zijn neurotische zelf belt Frewer vanuit een benarde positie, namelijk de kofferbak van een stelletje Fixers. Al snel blijkt dat een legertje huurlingen in opdracht van een geheimzinnig individu een prijs die op het hoofd van Kenney geplaatst werd najagen. Het startschot voor T-Bone om nog een laatste keer in actie te schieten.

Het komt neer op tien redelijk uitgebreide nieuwe missies, een hele resem aan nieuwe fixer-contracts die nu Street Sweeps genoemd worden en twee nieuwe investigations. Het probleem aan deze uitbreiding is zeker niet het gebrek aan inhoud, dat is zeker. De verhaallijn zelf duurt een kleine vijf uur en de zij-opdrachten rekken de speeltijd nog heel wat verder. Waar het wel wat spaak loopt is dat de game zo verdomd hard op veilig speelt dat het bijna gênant wordt. Twee dingen zijn vernieuwend in deze DLC ten opzichte van Watch_Dogs, namelijk een telegeleide auto genaamd Eugene en twee instanties waarbij je camera’s met machinegeweren op gemonteerd mag gebruiken. Twee nieuwe toevoegingen aan de gameplay en daar stopt het. Voor de rest doe je in deze uitbreiding vooral wat je als Aiden Pearce al deed, minder zelfs. Je gaat gewoon naar de omgeving waar je heen moet, sluipt rond of knalt alles aan gort en stuwt zo het verhaal verder zodat je weet waar je vervolgens heen moet om het proces te herhalen. Het is zeker en vast het spelen waard omdat het vechtsysteem nog steeds sterk genoeg is en je enkele leuke setpieces en locaties krijgt, maar vaak voelt het toch echt wel aan als Watch_Dogs Light. Een ander aspect dat ik minder kon smaken aan Bad Blood is dat het verhaal er een tikje cliché is en eigenlijk wat inconsistent met je acties als Aiden. Zal ik mijn grote Batcave-achtige schuilplaats moeten verdedigen tegen een aanval van Fixers, dat is een vraag die misschien door je gedachten spookt aan het begin van Bad Blood. Nou, wat denk je zelf? En wat die inconsistentie betreft? Ik durf echt te zweren dat dat ene personage dat alive and kicking is in Bad Blood door Aiden op vijf shotgunkogels en een lading C4 werd getrakteerd om zeker te zijn dat de klootviool helemaal dood was.

Er zijn natuurlijk gelukkig nog aspecten die wel fijn te noemen zijn aan deze Bad Blood. Kenney en Frewer zijn een leuk duo. De algemene sfeer is een stukje luchtiger dan het avontuur van de deprimerende regenjas. Ook de toevoeging van online coöp is een goed idee en levert amusante gameplay op in de streetsweep-missies, maar de content is net als het aantal spelers die deze DLC gaan kopen te beperkt om lang houdbaar te zijn.

Ik vermaak me nog steeds met de gameplay van Watch_Dogs, maar ook voor mij valt deze Bad Blood teveel in herhaling om veel indruk te maken. De uitbreiding bied best veel content aan, maar speelt het veilig en voegt gewoon te weinig nieuwe ideeën toe. Hier had meer ingezeten.

[review pros=”+ Kenney en Frewer zijn een leuk neurotisch duo
+ Grafisch soms best indrukwekkend
+ Best veel gameplay” cons=”- Te weinig nieuwe elementen