Watch_Dogs Preview

Watch_Dogs Preview

Aankomende week start de E3. De dagen zullen zich vullen met het heetste nieuws rondom de nieuwste games en natuurlijk de volgende generatie consoles. De redactie kijkt deze week uit naar hun favoriete games waarvan ze op de beurs graag meer willen zien. Kevin besloot Watch_Dogs eens beter onder de loep te leggen. Gaat Ubioft knallen met de game?

Vanaf de eerste trailers ben ik al fan van Watch_Dogs. De beelden zien er waanzinnig uit en de mogelijkheid om met je smartphone in de game bijna alles te kunnen hacken laat mijn fantasie op hol slaan. Toen ook nog bekend werd dat Ubisoft werkt aan apps die verbonden zijn met de game werd ik helemaal enthousiast. Tijd voor een preview.

De vergelijking met GTA is snel gemaakt. Watch_Dogs biedt ook een open spelwereld die bestaat uit een stad waarin je kunt doen wat je wilt. Je kunt netjes de missies volgen maar hebt ook de mogelijkheid om de stad te gaan ontdekken. Daarbij houdt het de vergelijking echter wel een beetje op, want qua verhaal en gameplay gaat Watch_Dogs een andere kant op dan GTA. Natuurlijk mag er in auto’s worden gereden en zullen er de nodige shootouts plaatsvinden, maar de nadruk lijkt meer te liggen op het hacken. De smartphone is jouw belangrijkste wapen in de game en biedt je bijna oneindig veel mogelijkheden.

In verschillende trailers is dit al een aantal keren getoond. Zo is het mogelijk om camera’s te hacken en daardoor bij mensen in de huiskamer te kijken, maar je kunt ook de stoplichten op groen zetten om zo een chaos in het verkeer te veroorzaken. In de video’s ziet dit er allemaal heel vet uit en ik ben er van overtuigd dat we nog lang niet alle mogelijkheden voorbij hebben zien komen. Hier zit wel ook gelijk een valkuil voor de game. Zijn er wel genoeg opties om de game lang interessant te houden voor de speler? Hopelijk weet Ubisoft de game zo op te zetten dat er voor de speler steeds weer iets nieuws te ontdekken is, zodat je niet snel in herhaling valt en je elke missie op een andere manier kan voltooien. Ook verschillende speelstijlen lijken ondersteund te worden. Haal je graag eerst de trekker over om daarna vragen te stellen, dan lijkt dat geen probleem te zijn. Ben je toch meer van het sluipen en ongezien binnen komen, dan weet Watch_Dogs dat ook aan te moedigen. Voor ieder dus wat wils.

Over de multiplayer is nog maar vrij weinig bekend. De informatie die er wel beschikbaar is doet me echter verlangen naar meer! Wat weten we op dit moment? De multiplayer is verweven in de singleplayer. Krijg je in jouw singleplayer game de opdracht om iemand te volgen, dan kan het zomaar zijn dat je een echt persoon aan het volgen bent die de game op dat moment aan de andere kant van de wereld aan het spelen is. Klinkt heel tof, maar ik ben wel benieuwd naar de uitwerking. Beide gamers spelen met dezelfde hoofdpersoon, hoe wordt dit vertaald naar de multiplayer? En wat als die persoon ineens stopt met zijn spel? Neemt de AI het dan over? Aan de andere kant zie ik ook mogelijkheden voor competitieve multiplayer-modes: twee teams van hackers die elkaar proberen tegen te houden tijdens het bereiken van een doel. In plaats van elkaar vol te pompen met lood zal de tegenstander meer strategisch tegengewerkt moeten worden. Denk aan het blokkeren van kruispunten door stoplichten te hacken, politieagenten naar een verkeerde locatie te sturen door een alarm af te laten gaan of wifi-netwerken uit te schakelen zodat de tegenpartij geen bereik meer heeft. Het zijn maar enkele voorbeelden waarbij je je wel voor kan stellen dat dit een leuke twist aan de multiplayer kan geven.

De multiplayer zal trouwens niet alleen op de console speelbaar zijn. Ubisoft heeft ook toegezegd dat er apps uitgebracht zullen worden voor de smartphone en tablet. Zo ben je altijd verbonden met de spelwereld en kan je ook onderweg deelnemen aan de game. Hier word ik zeer enthousiast van, omdat ik veel tijd heb waarbij ik niet in de buurt van mijn console ben. Zo zie ik het wel zitten om in de trein naar mijn werk even met mijn smartphone in te loggen op de servers van Watch_Dogs en op de één of andere manier mee te kunnen doen aan de game. Ook hier heeft Ubisoft nog maar weinig over los gelaten, maar de potentie druipt er vanaf. Denk aan het live meekijken bij een game van een vriend, doormiddel van de camera’s in de spelwereld. Of alvast een singleplayer-missie voorbereiden door het profiel van je volgende slachtoffer op te vragen in het systeem en te kijken wat zijn routines zijn. Dit klinkt nog niet heel spannend, maar hopelijk weet Ubisoft met goede innovatieve ideeën te komen.

Het moge duidelijk zijn dat ik enthousiast ben over het hele concept achter Watch_Dogs en dat ik heel benieuwd ben naar de uitwerking van de game. Er zijn nog wel een aantal vraagtekens, zoals het gebruik van de apps, maar ik heb er alle vertrouwen in dat Ubisoft dit allemaal goed weet uit te werken. Laat de E3 maar snel beginnen, want ik wil meer Watch_Dogs!