World of Warships Preview

World of Warships Preview

Wargaming is goed bezig met de “World of”-serie, want naast World of Tanks en World of Warplanes is er ook World of Warships. Ondertussen heeft World of Tanks meer dan 120 miljoen spelers, en daar moeten de World of Warplanes-spelers nog eens bijgeteld worden. Ik mocht aan de slag gaan met World of Warships.

Jij bent, je raad het al, een kapitein van een schip in World of Warships. Door oorlog te voeren en deze te winnen verdien je resources. Door middel van XP kan je schepen vrijspelen en heb je de mogelijkheid om onderzoek te doen om meer schepen vrij te spelen. Je kan Piasters (goud) en Credits (zilver) verdienen en gebruiken om schepen te kopen of je schip van een upgrade te voorzien.

Wat zo fijn is aan World of Warships is dat er niet veel knoppen gebruikt worden. Het vechtsysteem is erg snel onder de knie te krijgen. Het is wel handig om te weten dat elk schip een andere besturing en wapens heeft. Zo zal een zwaar en groot schip veel langzamer sturen dan een klein schip. Je hebt als groot schip misschien wel krachtigere wapens maar bent door je lage snelheid wel kwetsbaarder.

World of Warships maakt gebruik van een tech tree. Hier kan je verschillende schepen aanschaffen. Ook kan je in de tech tree kiezen van welk land je het schip wilt commanderen. De landen waaruit je kan kiezen zijn Rusland, Amerika en Japan. Bij Amerika en Japan zijn er vier categorieën waaruit schepen gekocht kunnen worden: de Aircraft Carrier, Cruiser, Destroyer en de Premium Ships. Bij Rusland heb je alleen de keuze uit de Premium Ships. Het verschilt per categorie hoeveel snelheid, vuurkracht en bescherming je hebt:

• Aircraft Carriers hebben de mogelijkheid om vliegtuigen te dragen en daarmee te verdedigen of aan te vallen. De Aircraft Carriers zijn heel langzaam en hebben slechte AA (Anti-Aircraft) guns. Daarentegen hebben ze wel een sterke artillerie.
  • Cruisers zijn wat log en langzaam. Ze hebben een sterke verdediging waarbij gebruik gemaakt word van artillerie en AA guns. Hij mag dan langzaam zijn maar heeft wel een sterke verdediging, waardoor het niet snel tot zinken gebracht zal worden.
  • Destroyers zijn snel en hebben een uitgebreid arsenaal aan wapens. Van AA guns tot torpedo’s en artillerie, de Destoyer heeft het allemaal aan boord. Echter heeft dit schip ook een minpunt; de verdediging is slecht en hierdoor zijn ze kwetsbaarder.
  • Dan hebben we als laatste de Premium Ships. Deze schepen kunnen alleen aangeschaft worden door middel van eerder genoemde Piasters. De schepen onderscheiden zich door op alle vlakken beter te scoren.

In World of Warships moeten verschillende schepen zien te overleven in verschillende omgevingen, die overigens prima in orde zijn. De levels zijn groot en er is genoeg ruimte voor iedereen. Er zijn mooie eilanden en bergen toegevoegd om de levels wat dynamischer te maken. De weersomstandigheden veranderen tijdens het spelen maar hebben verder geen effect op de gameplay. De gameplay wordt ondersteund door mooie graphics. Zowel de natuur als de schepen zien er goed uit. Het is te merken dat er aan elk grafisch detail gedacht is. Zo zien de inslagen er realistisch uit en lijkt het vuur echt een bedreiging voor je schepen.

Naast de zee, eilanden en schepen is ook de besturing realistisch gemaakt. Een groot schip is echt niet makkelijk te besturen en draait erg langzaam. Zelfs snelle schepen hebben even tijd nodig om te draaien. Het is ook niet eenvoudig om te richten aangezien er rekening gehouden moet worden met de vaarrichting van je schip. De AA guns bijvoorbeeld moeten meedraaien met je schip wil je rechtuit schieten.

De langzame speelstijl heeft als effect dat er niet continue actie is en wanneer er wel actie is kom je daar moeilijk uit. Het goed positioneren van je schip vraagt tijd maar zorgt er wel voor dat je minder kwetsbaar bent en een beter overzicht van het speelveld hebt. De zijkanten van je schip zijn namelijk een groter doelwit en dus kwetsbaarder.

Samenwerken is de sleutel tot succes. Wanneer je schade hebt aan je schip kan je er maar beter voor zorgen dat je in de buurt bent van je teamgenoten. Zeker in het begin ben je nog zwak en zink je snel. Denk niet dat je als een Jack Sparrow alleen de zee over kan en het overleeft want je word meteen neergeknald. Het is belangrijk om in de buurt van je team te blijven en harde klappen uit te delen. Er waren een aantal potjes die ik speelde en we makkelijk zouden winnen als we samengewerkt hadden. Communicatie is ook belangrijk wanneer je bezig bent met een aanval.

World of Warships dwingt een langzame speelstijl af, maar dit hoeft niet slecht te zijn. Ik vind het leuk om te zien hoe mooi deze game geworden is. De besturing voelt realistisch aan en de graphics zien er goed uit. Echter vind ik het wel jammer dat de Premium Ships meteen beter zijn op alle vlakken waardoor je misschien het effect gaat krijgen dat iedereen ermee gaat spelen. Een pluspunt is dat het belangrijk is om samen te werken en ik denk dat hierdoor wel veel groepen/clans opgericht zullen worden. Het instapniveau is laag waardoor iedereen aan de game kan beginnen. Ik vraag me alleen nog steeds af wanneer Wargaming de drie World of-games gaat combineren. Hiermee zouden ze namelijk een echt enorm grote hit mee kunnen scoren!