World of Warcraft: Legion Preview

World of Warcraft: Legion

Mac PC
9.2

World of Warcraft: Legion Preview

World of Warcraft: Legion Preview

Recentelijk ging World of Warcraft: Legion in open beta. Het stukje software, dat eind augustus gaat verschijnen, is klaar om verkend te worden door duizenden spelers. Nieuwe gebieden, queesten en mogelijkheden liggen voor ons klaar. En dat kon World of Warcraft goed gebruiken.

Ik speel World of Warcraft haast sinds haar originele release. Nog steeds vind ik het fantastisch om even een (paar) uurtje(s) in te loggen om mijn Hunter nieuwe avonturen te laten beleven. Maar, zoals het een MMO betaamt, begin je de content na enkele maanden wel weer te kennen. Hoewel Blizzard goed haar best doet door tussendoor contentpatches uit te brengen, verlang je toch steeds weer naar de volgende, volledige uitbreiding. Met Legion gaat deze dan ook komen. Interessant is dat het verhaal uit de voorgaande uitbreiding, Warlords of Draenor, per direct een vervolg krijgt. Gul’dan wist te ontsnappen, Archimonde vond de dood. Gul’dan staat klaar voor een nieuwe invasie, waarin hij samenwerkt met The Burning Legion. Eindelijk is het moment daar waar de serie al vele, vele jaren naartoe heeft gewerkt. The Burning Legion stuurt Orcs door The Dark Portal om Azeroth onder te dopen in een bloedbad.

Echter, tijdens de paar uren die ik in de beta door heb gebracht, wilde ik me nog niet wagen aan het verhaal. Dat komt wel wanneer ik de game in zijn geheel tot me kan nemen, met mijn eigen personage. Mijn Hunter staat te popelen om op nieuwe avonturen te gaan, nieuwe gevaren te overwinnen en gevaarlijke uitdagingen uit te gaan. Toch is er zomaar eens een grote kans dat hij even moet wachten. Blizzard introduceert met Legion namelijk een geheel nieuwe klasse: de Demon Hunter, een Hero Class. Wanneer je met zo’n personage start, begin je meteen op level 95 zodat je niet nog eens al die oude content door hoeft te lopen (vergelijk het met de Death Knight). De nieuwe klasse kan meteen met nieuwe content aan de slag. Wel zo verfrissend. De beta werd voor mij dan ook een speeltuin om deze klasse uit te proberen. Hoewel het vechten compleet anders oogt dan andere klassen, was het vooral de dubbele sprong waar ik enorm aan moest wennen.

Die plekken die voor andere personages onbereikbaar blijken te zijn, worden nu met het grootste gemak bezocht. Het feit dat je ook nog eens naar beneden kunt zweven met je vleugels (hoe vet is dit?!) zorgt er ook voor dat je nooit meer per ongeluk het loodje legt omdat je van Dalaran naar beneden springt. Deze mobiliteit maakt het vechten compleet anders. Waar mijn Hunter over het algemeen stilstaat op dezelfde plek om zijn pijlen richting zijn doel te schieten, merkte ik dat ik met mijn Demon Hunter steeds in beweging bleef. Gevechten zien er hierdoor niet alleen spannender uit, ze zijn ook een stuk intenser voor jou als speler. Maar let wel; dit hoeft niet. Je kunt ook gewoon wederom stilstaan tijdens je gevechten, op het ontwijken van een aanval na.

Het andere grote onderdeel waar ik al maanden benieuwd naar was, waren de Artifacts. Ooit aangekondigd als een compleet nieuwe manier van het gebruik van je items. En dat is best wel een dingetje in een game die zo draait om het behalen van steeds betere loot. Voorheen kon je wapen de ‘Epic’-status bevatten of zelfs ‘Legendary’ zijn. Nu is het mogelijk om een stapje hoger te komen zitten met je nieuw verworven gear. Wanneer je de uitbreiding start, krijg je de eerste in je schoot geworpen. Elke speler kan een wapen uitkiezen, inclusief leuke bonussen die je kunnen redden tijdens de strijd die komen gaat. Tijdens de gehele uitbreiding kun je dit wapen blijven gebruiken, het stijg met je mee in level. Hierdoor ga je wel merken dat je tijdens de queesten van Legion weinig tot geen nieuwe wapens gaat krijgen. Gelukkig krijg je de mogelijkheid om je wapen aan te passen, zodat deze perfect bij jou past. Hierdoor zijn deze Artifact-wapens voorzien van een eigen talent tree. Jawel, er moeten keuzes gemaakt worden die bij jouw speelstijl aansluiten!

Ik merkte dan ook snel dat mijn wapen met mij mee groeide in level, maar dat ik door grondstoffen te verzamelen naar eigen inzicht kon bepalen wat het wapen deed. Op welke statistiek wil jij hoog in gaan zetten? Waar past het beste bij jou? Hierdoor loopt dus niet iedereen met hetzelfde wapen rond. Mijn Hunter heeft een compleet andere feeling met zijn wapen dan die van jou. Mocht je een foutje hebben gemaakt, dan kun je de statistieken van je Artifact meteen opnieuw instellen. Maar dit kan niet zomaar. Het herzien van je keuze kan een lange tijd niet veranderd worden. Denk dus goed na hoe je speelt. Wanneer je besloten hebt, ga je tijdens de diverse nieuwe dungeons, raids en quests op zoek naar nieuwe Runes. Deze gebruik je op hun beurt weer om je wapen te upgraden. Ik heb hier nu nog te weinig ervaring mee om hier een logisch zegje over te doen, maar het idee achter de Runes is een interessante.

Mijn eerste indruk rondom Legion is een goede. Voorganger Warlords of Draenor viel me een beetje tegen, dus de hoop dat Blizzard wat dingen recht gaat trekken is flink aanwezig. De Demon Hunter is een hele interessante toevoeging. Het feit dat deze ook nog eens verschillende speelstijlen heeft (waar ik in de review pas echt op in wil gaan), brengt meer dynamische mogelijkheden met zich mee. Het is nog even wachten totdat Legion ons in augustus aan gaat doen, maar mijn Hunter is er klaar voor. Zelfs wanneer hij even op de bank moet zitten om te zien hoe het nieuwe personage de content als eerste toe mag eigenen.