WRC 7 Gamescom Preview

WRC 7 Gamescom Preview

Vanuit het niets begon ontwikkelaar Kylotonn drie jaar geleden met het ontwikkelen van rally racinggames onder de WRC-licentie. Waar men met name in WRC 5 nog heel erg zoekende was naar wat voor game er moest komen te staan, was WRC 6 al stukken beter. Met deel 7, het derde deel dat ontwikkeld is door Kylotonn, voor de deur bekeken we op de Gamescom vast of er wederom een sprong in kwaliteit gemaakt kan worden.

Het zal je vast niet verbazen als ik je vertel dat ik als ‘racegame-expert’ degene was die de afgelopen drie jaar namens GameParty de Gamescom-presentatie van de (voor het betreffende jaar) meest recente WRC-titel. Het eerste jaar werd erop gehamerd dat men voor een zo realistisch mogelijke ervaring wilde gaan, maar er vanwege de beperkte ontwikkeltijd niet het onderste uit de kan gehaald kon worden. Als WRC-licentiehouder wil een uitgever als Big Ben natuurlijk graag ieder jaar een nieuwe WRC-game, en om helemaal van scratch binnen 9 maanden (dat was toen de tijd die ze hadden) een volwaardige racegame uit de grond te stampen, is een aardige opgave. Er werd eigenlijk, zij het niet met zoveel woorden, toegegeven dat WRC 5 geen goede game zou zijn, en dat het vanaf deel 6 pas echt zou beginnen. Wel wilden ze al een zo realistisch mogelijk weggevoel, de aanwezigheid van hobbels in de weg, neerzetten.

Een jaar later, Big Ben business area, presentatie van WRC 6. Deze keer niet van een van de ontwikkelaars maar van een daadwerkelijke rallycoureur (z’n naam is me even ontschoten). Hij was aangenomen om met name op gebied van besturing en realisme qua wegligging verbeteringen aan het ontwikkelteam door te kunnen spelen. In plaats van met een controller konden we nu zelfs in een simulator spelen – al was dat redelijk beschamend in vergelijking met de tijd die de coureur neer had gezet. Opvallend was dat aangegeven werd dat er, naast het realistischer maken van besturing, extra gewerkt was aan het verbeteren van van de breedte en het gevoel van de tracks. Opvallend, iets wat het jaar ervoor ook al op de to-do-list stond. Neemt overigens niet weg dat WRC 6 een prima game was en is.

Dan de presentatie van WRC 7 dit jaar. Geen coureur, maar drie medewerkers van Kylotonn en wederom de simulator. Opvallend genoeg begint de presentatie, voor het derde jaar op rij, met de mededeling dat men de wegligging onder handen heeft genomen. Vanuit de community is namelijk vraag naar meer realisme, vandaar dat ook de manier waarop de auto’s bewegen is veranderd. Sowieso staan er voor de WRC de nodige veranderingen op stapel, aangezien de auto’s meer PK’s hebben gekregen dan in voorgaande jaren. Uiteraard is dat ook in de game doorgevoerd. Daarnaast is het mogelijk om de moeilijkheidsgraad on the fly aan te passen. Dat kan dus gewoon door de game op pauze te zetten en in het pauze menu aanpassingen te maken, je hoeft een stage dan niet opnieuw te beginnen.

Tijdens onze hands-on sessie viel op dat de wagens zich net wat lekkerder een bocht in laten sturen. Daarnaast lijkt er geschaafd te zijn aan de graphics, want hoewel het nog steeds geen DiRT is, ziet WRC 7 er wel duidelijk beter uit dan zijn voorganger. En ook op gebied van content gaat er het nodige toffe aankomen. Uiteraard de volledige WRC-kalender, inclusief alle beschikbare auto’s en omgevingen. Daarnaast gaat er ook weer flink ingezet worden op eSports: tegelijkertijd met een echte WRC rally wordt er een virtuele variant georganiseerd in WRC 7, waarbij de winnaar in een echte rallywagen mag rijden en uiteindelijk zelfs kans maakt op een echte auto. Voor degenen die de vaardigheden ontberen om zich in die strijd te mengen zijn er ook nog ‘normale’ weekly challenges, waarin je wordt uitgedaagd om op leaderboard-basis tegen anderen te spelen.

Hoewel de ontwikkeling langzaam vordert, lijkt WRC 7 ook weer een stap te gaan zetten ten opzichte van zijn voorganger. Het masterplan om over meerdere jaren door te ontwikkelen lijkt zijn vruchten af te werpen, al is de ontwikkelaar nog steeds erg zoekende naar een goede vorm voor haar game. Simulatie of arcade? Qua content en eSports lijkt het sowieso weer goed te zitten en de handling komt ook steeds beter op orde. Ook lijkt er eindelijk grafisch een stap gezet te gaan worden. Wij zijn zeer benieuwd naar het eindproduct.

Hardcore casual gamer en graphicshoer. Hartje racing/action/adventure met een voorliefde voor sfeer. Schrijft niet alleen zelf, maar eindredacteert ook stukjes van anderen. Daarnaast groot consument van films, series en chocolade(rozijnen).