WRC 7 Review

Rallyrijden heeft toch iets magisch. Iets ongrijpbaars, iets spannends. Het is iets wat velen van ons in hun leven toch (helaas) nooit zullen meemaken. Toch zijn daar gelukkig games! Zij laten ons iets doen wat we normaal gesproken niet zouden kunnen doen. Is het niet rallyrijden, dan is het wel tegen Real Madrid scoren of hordes demonen afknallen. Dat rallyrijden komt hopelijk een stuk dichterbij met de nieuwe WRC game. In WRC 7 kruip je weer in de huid van de bekendste rallyrijders ter wereld. Ook kun je aan de slag met alle échte rallys van het wereldkampioenschap. En dan blijft de vraag staan: is dat een beetje leuk om te doen?

De WRC-licentie is door de jaren heen naar een hoop verschillende studio’s gegaan. Een aantal jaren terug moesten we het zelfs doen zonder een officiele rally-game. Dat is de afgelopen jaren (gelukkig) wel anders. Waar eerst het Italiaanse Milestone de licentie in handen had, is het sinds twee jaar de beurt aan het Franse Kylotonn. Dit doen ze in samenwerking met Big Ben Entertainment. Harmen ging vorig jaar aan de slag met WRC 6 en zag nog best wel wat positieve dingen. Hij zag echter ook wel behoorlijk wat verbeterpunten. Een aantal van die verbeterpunten zijn in ieder geval in WRC 7 aangepakt, dus dat is alvast een pluspunt!

Dat ligt uiteraard bij de ontwikkelaar van de game, maar de box kan het wel aan.

Vorig jaar schreef Harmen het al in zijn review: in WRC 6 waren de tracks wat smaller gemaakt, omd zo nog meer de spanning van een rally te kunnen creeeren. Toch waren de tracks in WRC 6 blijkbaar nog niet smal genoeg. Opnieuw is een van de punten die Kylotonn wil veranderen dat er meer het gevoel van een gevaarlijke sport in de game moet komen. Opnieuw zijn de stages weer wat smaller dan het vorige jaar. Ik kan zeggen dat dat in ieder geval gelukt is. De stages die er zijn voelen smaller aan dan ooit en meer dan ooit heb je het idee dat het zo over kan zijn. Bovendien kun je je opmaken voor een hobbelige rit. De stages in WRC 7 zijn ook een stuk meer glooiend, zoals het in het echt ook zou zijn. Oké, het is nog niet van het niveau DiRT Rally. Maar WRC 7 richt zich ook weer niet zó erg op realisme als dat DiRT Rally dat zou doen.

Kylotonn weet ook goed te luisteren naar de community. Nog smallere tracks was één ding, maar ze maken de tracks nu ook langer. Er zijn nu drie verschillende soorten stages in de game. Je hebt de normale (special) stage, die rond de 4 tot 8 kilometer is. Dan is er de super special stage, die op een speciale locatie plaatsvindt. Denk hierbij aan een stad of een racecircuit. Maar nieuw zijn de Epic stages. Deze stages zijn een stuk langer dan de normale stages. Op deze manier wordt er meer toenadering gezocht tot de realiteit: de Epic stages zijn ongeveer even lang als de echte stages tijdens de officiele rally’s. Geen 1-op-1 stages met de werkelijkheid overigens, maar wel in elke rally een stage die ongeveer net zo lang is als in het echt (ongeveer een kwartier).

Dit jaar is er ook weer meer aansluiting proberen te zoeken met de nieuwe WRC-auto’s. Deze hebben namelijk dit seizoen een stuk meer paardenkrachten onder de motorkap dan het vorige seizoen. Dat kun je ook goed merken. Zeker omdat de makers ook de auto’s van het afgelopen jaar er in hebben gestopt. Het verschil is duidelijk te merken. Ook lijkt de wegligging weer een klein beetje beter te zijn dan in WRC 6. Toch is het soms wel even wennen, die mix tussen realisme en arcade. Heel soms (in bepaalde stages) schiet de game namelijk ineens wel heel ver door naar realisme. Toch voelt het rijgedrag over het algemeen prima aan.

Dan nog even over een heikel punt van de vorige games. Want we moeten het toch even hebben over de graphics. Want dat was nou niet bepaald het sterkste punt uit WRC 6. Dit jaar lijken de graphics toch weer een klein stukje beter te zijn geworden. Toch kan dit altijd nog wel het zwakste punt genoemd worden van de game. Het ziet er redelijk uit, maar het is niet super. Hetzelfde kan gezegd worden van de verschillende game-modes. Alle modes die je verwacht van een racegame zijn aanwezig, maar ten opzichte van vorig jaar is er niets nieuws of spannends onder de zon.

WRC 7 is opnieuw echt een best prima racegame geworden. Verwacht geen wereldschokkende veranderingen ten opzichte van vorig jaar, maar de game is in ieder geval wel met wat stapjes vooruit gegaan. Er zit voornamelijk werk in de stages. Ze zijn allemaal wat spannender geworden doordat ze wat hobbeliger en smaller zijn. Zeker met de nieuwe motorblokken in de WRC zorgt dat voor iets meer spanning. Toch is er nog zeker wat verbetering nodig in de graphics. Wanneer je WRC 6 al in je bezit hebt moet je je afvragen of je deze (kleine) veranderingen het waard vindt om de game opnieuw aan te schaffen. Wanneer je nog geen WRC-titel in huis hebt, is dit het moment om in te stappen!

• Weer alle content van dit seizoen
  • Stages zijn positief onder handen genomen
  • Positieve veranderingen...