WRC FIA World Rally Championship 4 Gamescom Preview

Het racegenre. Waar je bij elk ander genre meteen kunt bedenken wat je voor je kiezen gaat krijgen (een shooter is een shooter, in een RTS zul je strategisch moeten denken), is het in het racegenre vaak nog maar even afwachten. Jawel, dit genre heeft flink wat subgenres die allen flink vertegenwoordigd worden op de consoles. Rally is er daar één van.

Denk er maar eens over na. Een Gran Turismo is een compleet andere ervaring dan een Mario Kart. Toch vallen ze beide in hetzelfde genre. De sim tegenover de party-karter. Het brengt een compleet andere ervaring met zich mee, een compleet andere mindset is nodig vanuit de speler. Ook bij het rijden van een rally ben jij onderbewust met heel andere dingen bezig dan wanneer je over de Rainbow Road suist in Mario Kart. Met Gran Turismo en Forza is het racen over het asfalt tot in de puntjes uitgewerkt, helaas zijn er veel te weinig echte rally-games. Misschien dat WRC FIA World Rally Championship 4, WRC 4 in het kort, dat gat op kan vullen.

Tijdens een presentatie van een (enorm zenuwachtige en niet goed Engels-sprekende) medewerker van Milestone tijdens de Gamescom werd WRC 4 uit de doeken gedaan. Ik heb geen ervaring met eerdere delen uit de franchise. Het spijt me, rally is niet helemaal mijn ding. Wel zag ik dat het hart van de ontwikkelaar op de juiste plek zat. De game komt dan ook helemaal vol te zitten met auto’s en tracks, natuurlijk helemaal authentiek zodat het oogt, racet en voelt als een echte rally.

Jij bent een anonieme racer. Tijdens de singleplayer is het aan jou om een gezicht te geven aan de persoon die je bent. Door goede races te racen en op te vallen werk je je langzaam maar zeker omhoog op de ranglijsten. Misschien niet de meest originele insteek voor een racer, maar een game als WRC speel je dan ook niet voor een groots opgezet verhaal. Het is jij tegen de modder, jouw rubberen banden door de plassen met water. Jij tegen de natuur.

Gelukkig zag ik de presentatie met collega Harmen Bootsma. Hij had het voorgaande deel wel gespeeld en kon me wijzen op de nieuwe onderdelen in het spel. Zo vertelde de ontwikkelaar dat de game op dagdelen gaat focussen. Compleet nieuw, blijkbaar. Het zorgt ervoor dat een race zich niet meer alleen midden op de dag laat berijden, maar ook op momenten dat de zon net opkomt of ondergaat. Omgevingen ogen natuurlijk anders en de laaghangende zon kan een extra handicap met zich meenemen. In de ochtend hangt er nog een laagje mist over het parcours waardoor de weg minder goed te zien is. Het zorgt ervoor dat een bepaald level op meerdere manieren gespeeld kan worden. Tof.

Wat ik persoonlijk nooit in een andere racer had gezien, maar wat wel trots werd gepresenteerd door de man van Milestone, is het feit dat de camera volledig in te stellen is. Natuurlijk kun je alles zien vanuit de cockpit van je auto, vanaf de bumper en vanuit de lucht zoals in elke andere game. Echter, die laatste camera is volledig in te stellen zoals jij dat zou willen. Dichter op de auto? Verder er vanaf? Geef jezelf het perfecte overzicht. Het brengt de races misschien net wat beter in beeld.

Realisme is een woord dat vaak viel tijdens de presentatie. Milestone doet er alles aan om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Hierdoor heeft elke auto zijn eigen geluiden, besturen ze net wat anders en zijn er schademodellen aanwezig. Echter, hier ging de ontwikkelaar veel te ver. Terwijl Harmen een rondje reed en tegen een boom knalde, vloog zijn auto met een salto door de lucht, op zijn zijkant, terug op de banden om zo weer door te racen. Alsof er niets aan de hand was. Nu snap ik dat hier de gameplay voorrang heeft op het realisme, maar het zag er belachelijk nep uit. Ik hoop dan ook dat de ontwikkelaar hier nog even naar kijkt voordat de game daadwerkelijk in de winkel komt te liggen. Ook de onderkant van de auto, die o zo mooi in beeld werd gebracht tijdens de salto, miste elk detail. Een grijze onderkant, meer niet. Lacherig vertelde de ontwikkelaar dat de crashes nog niet zo zijn zoals ze dat willen en dat de auto nog een opknapbeurt gaat krijgen. Dat mag ik hopen ja.

Over de multiplayer liet de ontwikkelaar nog niets los. Daar was het nog niet de juiste tijd voor. We hebben enkele ritjes kunnen maken waarbij opviel dat de auto’s veel te los waren qua besturing. Realisme is nog niet benaderd, Milestone. Maar, wie weet, de game ligt natuurlijk nog niet in de winkels…