Xbox Live Achievements gaan veranderen

Xbox Live Achievements gaan veranderen

Sinds de introductie van de achievement op de Xbox 360, is deze manier van het behalen van resultaten niet meer weg te denken. Sony heeft het systeem later op de PS3 geintrouduceerd, op je iOS-apparaat zie je je behaalde resultaten in Game Centre terwijl je in World of Warcraft ook meer dan 1000 doelen moet behalen. Achievements zijn overal. Met de komst van de Xbox One is het volgens Microsoft tijd om vernieuwing te brengen aan dit systeem. De wijzigingen aan het systeem moeten er voor zorgen dat het behalen van achievements interessanter gaat worden.

Niet alleen in games worden achievements toegekend. Ook in video en music apps is het mogelijk om ze ‘vrij te spelen’. Daar zul je echter andere bonussen mee verdienen zoals digitaal artwork en sneak peek content. Je krijgt hier geen daadwerkelijke gamerscore voor. Bij games kun je bij non-Gamerscore achievements denken aan beloningen zoals een vroege toegang, een gratis verlenging van een bepaalde dienst, een tijdelijke boost qua vaardigheden van je personage en nieuwe mappen of characters om vrij te spelen. Het vrijspelen van achievements gaat je dus wat opleveren.

Door deze aanpak vallen de achievements in twee categorieën: challenges en achievements. De achievement is aanwezig op het moment dat de game gaat verschijnen en kan altijd behaald worden. Het geeft je gamerscore en andere bonussen en lijkt op het systeem zoals we nu hanteren. Een challenge spoort je aan om een doelstelling te bereiken binnen een bepaalde periode en heeft geen invloed op je gamerscore. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een x-aantal kills te halen in een game in zeven dagen tijd.

De achievements alsook de challenges women in je achievementlijst te staan. Het is zelfs mogelijk dat er een korte video te zien is van het moment waarop jij de achievement wist te behalen.

Omdat dit nieuwe systeem via de cloud aangestuurd gaat worden, kan een ontwikkelaar altijd achievements toevoegen, zonder dat jij daar DLC voor aan hoeft te schaffen. Hierdoor kunnen ze inspelen op trends in de game. Denk bijvoorbeeld aan een “shoot someone in the knee”-achievement in Skyrim.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.