Endless Space: Disharmony Review

Endless Space: Disharmony Review

Ik houd van duidelijkheid. Tijdens het spelen van een game vind ik het prettig als de grenzen duidelijk zijn en ik niet teveel losgelaten word. Dan ga ik namelijk mijn eigen weg en kom ik meestal niet meer terug in het verhaal of op de weg die de ontwikkelaars hadden bedacht. Singleplayer games zijn dan ook echt voor mij en de free roaming games iets minder (hoewel GTA V al gereserveerd is). En dan krijg ik de vraag om een game met de titel Endless Space te reviewen. Dat is vragen om problemen.

Bij het opstarten van de game kies ik ervoor om de tutorial uit te schakelen, want zo moeilijk kan het niet zijn lijkt me. Echter voel ik me al vrij snel ‘lost in space’, want ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik klik op een paar knopjes en plaatjes, maar zie vrij weinig gebeuren. Toch maar snel die tutorial weer inschakelen. Via verschillende schermen gevuld met uitleg (die een eeuwigheid lijken te duren) word ik geïntroduceerd in de controls en mogelijkheden van Endless Space. De basis blijkt niet heel lastig te zijn, maar je moet wel net even weten wat er van je verwacht word. En ook niet onbelangrijk: de game is turn-based, dus vergeet niet na je handelingen aan te geven dat je beurt voorbij is. Anders kan je lang wachten.

Maar genoeg over mijn dwalende stappen in de eindeloze ruimte, tijd om to the point te komen. Deze review gaat over de nieuwste DLC voor Endless Space met de naam Disharmony. Na een aantal gratis uitbreidingen is dit de eerste DLC waar je als speler voor moet betalen. Dit is natuurlijk niet meteen een minpunt, maar wel een opvallende keuze. Biedt het namelijk wel genoeg waar voor zijn geld? Of kan je voorlopig nog wel even vooruit met de gratis content? Kijkend naar de lijst met toevoegingen lijkt dit echter wel degelijk een interessante uitbreiding voor de fans. Er zijn de nodige wijzigingen aan de bestaande gameplay toegevoegd die de game overzichtelijker maken, maar daarnaast is er ook een nieuw ras toegevoegd: de Harmony.

Kies je ervoor om aan de slag te gaan met dit nieuwe ras dan moet je waarschijnlijk even wennen aan de nieuwe speelstijl. De Harmony maken namelijk geen gebruik van ‘Dust’ (een resource in de game), waardoor het bijvoorbeeld niet mogelijk is om de bouwprocessen te versnellen. Voor de fans die gewend zijn om ‘Dust’ te gebruiken zal dit even slikken zijn. Dit zorgt er namelijk voor dat je nieuwe tactieken moet gaan ontwikkelen waarbij je leert omgaan met de plus- en minpunten van dit nieuwe ras. Ik verwacht echter dat de meeste gamers snel terug zullen keren naar één van de overige rassen in de game om daarmee weerstand te kunnen bieden aan de (computergestuurde) tegenstanders.

De intelligentie van de computer is namelijk de volgende grote verandering die deze DLC met zich meebrengt. Deze is flink opgeschroefd en de computergestuurde tegenstander biedt je dan ook veel weerstand. Ook op de lagere moeilijkheidsgraad en daar ligt wel een minpuntje op de loer. Ondanks dat ik (vrijwel) geen ervaring had met Endless Space kan ik wel zeggen dat de game met deze DLC erg pittig is en misschien zelfs wel té pittig. De AI houdt je goed in de gaten en past zich aan jouw speelstijl aan. Dit betekent dat je altijd op je hoede moet zijn, want vredig ogende volkeren kunnen je (als jij te gevaarlijk dreigt te worden) ineens de oorlog verklaren. Je moet dus zorgvuldig te werk gaan en zorgen dat je altijd genoeg vuurkracht achter de hand hebt om een plotselinge aanval af te kunnen slaan.

Een DLC-pakket met een nieuw ras, sterkere AI en de nodige gameplay-wijzigingen (en dat voor een aantrekkelijke prijs) klinkt als een goede deal. Toch vind ik het lastig om te beoordelen of dit een interessante DLC is voor Endless Space? De fans en gamers die wel van een uitdaging houden zullen zich prima vermaken, maar de wat minder gevorderde spelers kunnen dit misschien beter even laten liggen. Hopelijk komt de ontwikkelaar snel met een patch om de hoge moeilijkheidsgraad aan te pakken en mogelijk dat de DLC dan al in prijs is gedaald?

[review pros=”+ Nieuw ras en betere AIr” cons=”- Niet voor de minder verder gevorderde speler?” score=65]