Hyrule Warriors Review

Hyrule Warriors Review

Het blijft armoe troef wat betreft de Wii U. De games die komen zijn meestal wel van een prima kwaliteit, maar het is jammer dat er zo ontzettend weinig games voor Nintendo’s console uitkomen. Wat betreft third party-titels hoef je eigenlijk helemaal niets te verwachten, maar Nintendo doet hard haar best om dan maar zelf een aantal toppers te produceren. Eerder dit jaar zagen we Mario Kart 8 en rond de kerst zullen we Super Smash Bros. op de Wii U zien verschijnen. Als tussendoortje komt Nintendo nu met Hyrule Warriors. Het is natuurlijk niet dé Legend of Zelda-titel waar we met zijn allen op zitten te wachten, maar is Hyrule Warriors een goede opwarmer? Of zorgt de game er voor dat we Super Smash Bros. nóg liever vandaag dan morgen hebben?

Je kent de Warriors-serie misschien wel. Dynasty Warriors is de bekendste game uit de franchise, maar misschien heb je ook wel eens een Samurai Warriors of een One Piece: Pirate Warriors game gespeeld. Hoe dan ook weet je dat die games vaak om hetzelfde draaien; voornamelijk heel veel soldaten in de pan hakken. En dat is precies wat Hyrule Warriors (een spin-off van de bestaande serie in combinatie met Zelda) je gaat geven. Het is ongelofelijk hoe de held die jij onder de knoppen hebt alle tegenstanders compleet afslacht als een waar eenmansleger. Sta dan ook zeker niet raar te kijken als je personages uiteindelijk zo’n 500 man heeft omgelegd zonder dat je zelf maar de dood in de ogen hebt gekeken. De meeste vijanden die je tijdens je avonturen tegen zult komen vervullen de rol van slachtvee.

Maar er is meer! Gedurende het level kom je een aantal sterkere tegenstanders tegen. Vaak bewaken deze sterkere tegenstanders een bepaald fort op het slagveld. Verover je een van deze forten, dan neemt de invloed van je tegenstander af en verbetert het moraal van je eigen manschappen. Natuurlijk kan de tegenstander ook een poging doen om een fort wat jij zelf in handen hebt te veroveren of te heroveren. In dat geval daalt het moraal onder jouw eigen manschappen en wordt de tegenstander logischerwijs een stukje sterker. Dit gegeven zou er voor moeten zorgen dat de game wat meer diepgang krijgt dan het simpele hakken. Feit is echter dat de chaos vaak de overhand heeft op het slagveld. Op het moment dat ik van alle kanten wordt belaagd en continu soldaten moet afslachten, heb ik niet echt tijd om te kijken op de mini-map of er een fort onder vuur ligt. Ik ging voornamelijk recht op mijn doel af en merkte het eigenlijk niet zo als mijn moraal steeg of daalde. Het is leuk dat je het heel tactisch kan aanpakken, maar het grootste gedeelte van de tijd zul je daar helemaal niet op letten!

Elk level wordt afgesloten met een Boss Battle en het is een van de vele momenten dat je merkt dat de game met een hoop liefde voor de Legend of Zelda-serie in elkaar is gezet. Zo neem je het bijvoorbeeld op tegen Zant uit Twillight Princess, maar ook tegen het allergrootste kwaad in de serie; Ganondorf. Ook de wat minder bekende vijanden maken hun opwachting. Wat te denken van bijvoorbeeld King Dodongo uit Ocarina of Time. Echte Zelda-fans weten dat dit monster een zwakke plek heeft, namelijk zijn enorme bek. Zo ook in Hyrule Warriors. Gooi een bom in de bek van Dodongo en je zult hem schade toebrengen. Naast je zwaard heb je ook de beschikking tot dingen als een bom en een pijl en boog. Overigens zorgen niet alleen de eindbazen voor dat echte Zelda-gevoel. Je kunt namelijk ook met een hoop verschillende personages aan de slag. Natuurlijk kom je in de Story-mode een hoop standaard-personages tegen als Link en Sheik, maar hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer personages je vrij zult spelen. Zo kun je een level opnieuw doorlopen met bijvoorbeeld Midna onder de knoppen, of kun je zelfs een aantal levels met Ganondorf spelen!

Toch overheerst bij mij het Warriors-gevoel een stuk meer dan het Zelda-gevoel. De Warriors-serie is echt een serie waar je van moet houden. De gameplay waarbij je een hoop mannetjes met het grootste gemak in elkaar hakt wordt op den duur een beetje saai. Het is jammer dat de omgevingen niet helemaal dat Zelda-gevoel hebben. De omgevingen zijn wel gebaseerd op de serie, maar zien er vaak eentonig en een beetje kaal uit. Het is misschien lastig met zoveel personages op het scherm om echt grafische spierballen te tonen, maar ik had toch meer verwacht. Het is in ieder geval geen game die (grafisch) je vrienden met een PlayStation 4 of Xbox One jaloers maakt. Er zit een hoop content in Hyrule Warriors, maar de vraag is of je dat einde haalt. Het ontbreken van een online-mode is jammer, maar de co-op is goed uitgewerkt. Ook wordt de duur van de game verlengd met een mode waarin je een 8-bit Zelda-game moet uitspelen door levels van Hyrule Warriors opnieuw te voltooien. Het blijft een Warriors-game, maar wel met een hele dikke Zelda-saus!

[review pros=”+ Qua content zit het goed
+ Fan-service voor the Legend of Zelda-fans
+ Ook voor de ‘Warriors’-fans erg tof” cons=”- Game wordt snel eentonig