Marvel Heroes 2015 Gamescom Preview

Marvel Heroes 2015 Gamescom Preview

Marvel Heroes verscheen ongeveer twee jaar geleden al voor de pc, maar kreeg toen vrij slechte kritieken van pers en publiek. De ontwikkelaars hebben die kritieken ter harte genomen de afgelopen jaren en hard gewerkt om de game te verbeteren. Aan de score op Metacritic te zien is dat aardig gelukt, want die is omhoog gegaan van een 58 naar een 81. Op de Gamescom sprak ik David Brevik, één van de mannen achter deze free-to-play online actie rpg, waar we het gehad hebben over wat de plannen zijn voor de nabije toekomst van deze game.

Mocht je nog nooit van Marvel Heroes gehoord hebben dan kan ik me dat voorstellen. Het genre van free-to-play rpg’s is behoorlijk oververtegenwoordigd op dit moment en dan is het lastig om het overzicht te houden van het aanbod. De Marvel licentie moet er voor zorgen dat het spel zich onderscheid van de rest in deze bijna verzadigde markt. Hiermee kunnen ze gebruik maken van alle bekende figuren uit het Marvel-universum en op dit moment zijn er dan ook 50 helden speelbaar in de game. Dit aantal zal alleen nog maar groeien (genoeg keuze), maar als het voor nu te weinig is zijn er ook verschillende kostuums te gebruiken. Sommige kostuums geven je karakter extra mogelijkheden, maar andere zijn enkel voor de sier. En hier komt het free-to-play karakter van de game naar boven: je zal deze kostuums moeten verdienen óf moeten kopen. Toch zijn er ook enkele exclusieve kostuums, zoals de Spiderman ‘Battle Damaged’. Deze zal enkel te krijgen zijn als je een specifieke achievement weet te behalen en dat belooft geen makkie te worden. Toch benadrukte David dat de game niet ‘pay-to-win’ is op dit moment en dat je geen euro uit hoeft te geven om te kunnen winnen.

Tijdens het gesprek met David werd me duidelijk dat er een gepassioneerde ontwikkelaar tegenover me zat. Vol overtuiging vertelde hij hoe ze de game de afgelopen twee jaar hebben doorontwikkeld en wat ze allemaal van plan zijn in de komende maanden. Daarbij is het vooral de hoeveelheid content die indruk weet te maken. Er zijn bijvoorbeeld wekelijks updates met bug-fixes, speciale events en nieuwe levels, karakters of kostuums. Het aantal speelbare helden zal dus toenemen en daarbij houden ze rekening met de ontwikkelingen bij Marvel. Zo zullen er meer vrouwelijke helden worden toegevoegd, zoals Spider Gwen en de vrouwelijke Thor. Overigens heeft de community ook een rol bij het bepalen van de nieuwe content. Zij mogen namelijk stemmen op welk personage of kostuum er in de volgende update komt te zitten. Zo heeft de community laatst bijvoorbeeld gestemd om het X-men karakter Magik aan de game toe te voegen.

Op dit moment staat het jaartal 2015 nog achter de titel, maar vanaf de komende herfst zal dit veranderen in 2016. Dit betekent dat er weer een grote update verschijnt voor de game met veel nieuwe content. Zo zal het verhaal een update krijgen en wordt het voortaan uit de doeken gedaan met motion comics. Vooral dat laatste lijkt een interessante toevoeging, want dit kan er voor zorgen dat het verhaal meer gaat leven voor de spelers. Daarnaast zijn er ook nieuwe opties die de game weer net even interessanter moeten maken. Zo komt er controller-ondersteuning in de game, komen er leaderboards en worden er Steam achievements toegevoegd. Leuk, maar niet heel bijzonder. Wat wel bijzonder is om te melden, is dat de Mac-versie van de game binnenkort uit de beta-fase komt. Hiermee wordt Marvel Heroes dus ineens ook heel interessant voor alle gamers met een Mac in huis. Daarmee boren ze in één keer een nieuwe doelgroep aan die dit misschien ook wel graag wil spelen. En hoewel dat allemaal beginnende spelers zullen zijn, weet David me te vertellen dat de game ook voor hen leuk zal zijn. Volgens hem kan je redelijk snel jouw karakter ontwikkelen, zodat de achterstand met de ervaren spelers niet onoverkomelijk zal zijn.

Na het gesprek heb ik een goed beeld gekregen van Marvel Heroes 2015 en de nieuwe updates die er aan staan te komen. Ondanks het grote aanbod aan free-to-play rpg’s heb ik het idee dat Marvel Heroes zich goed weet te onderscheiden en de gamers tevreden weet te stellen. De game had dan wel een slechte start, maar door te luisteren naar de community hebben ze het voor elkaar gekregen om de game flink te verbeteren. Als ze deze stijgende lijn door weten te zetten dan zie ik een rooskleurige toekomst voor Marvel Heroes 2015. En ook voor Marvel Heroes 2016.