Might & Magic: Heroes VII Preview

Might & Magic: Heroes VII Preview

Laat ik meteen beginnen met een kleine biecht: ik ben geen fan van de Heroes of Might & Magic serie. De fantasy stijl en de turnbased gameplay wisten me nooit te overtuigen om te gaan spelen. Toch bepaalde het lot (en onze eindredacteur) dat ik het schijfje met de opdruk “MMH7 PC Preview” mijn kant op kreeg. Na een korte installatiesessie kon ik de game opstarten en beginnen aan dit nieuwe avontuur. Een klein half uurtje later merkte ik dat ik positief verrast was door deze game. Dit kan weleens iets moois gaan worden.

De game heeft een leuke twist om je in de singleplayer campagne met de verschillende facties te laten spelen. De zes leiders van de verschillende groeperingen vertellen ieder namelijk een verhaal en dat speel jij na. Afhankelijk van de keuzes die je maakt in de campagnes wordt het verhaal verder gevormd en verteld. In de preview-versie kon ik in de campaign met één van de zes facties aan de slag, namelijk de Haven. Hierin werd ik op pad gestuurd als eenzame held om een route te verkennen. Meteen aan het begin van het spel viel me al op hoe goed de sfeer in de game zit en hoe dit in beeld word gebracht. De spelwereld heeft iets ‘magisch’ over zich en de kleuren spatten bijna van het scherm. Het nodigt echt uit om door te reizen en de wereld verder te verkennen.

Met Might & Magic: Heroes VII krijgt het turnbased kamp er weer een game bij. Persoonlijk ben ik geen fan van het genre, omdat ik tegenwoordig niet het geduld heb om op de computer te moeten wachten. Tijdens het spelen van de preview merkte ik gelukkig dat het bij deze game heel erg mee valt met de wachttijden. Zowel tijdens de sessies op de kaart als tijdens de gevechten verliep het redelijk vlot en hoefde ik nooit lang te wachten tot ik weer aan zet was. Mogelijk dat dit later in de game wel langer wordt, zodra er meer tegenstanders zijn en er dus meer zetten gedaan moeten worden, maar de eerste indruk was in ieder geval goed. Het zorgt er voor dat de game een stuk toegankelijker is dan de meeste andere turnbased games.

Wat ook helpt is de opbouw van de campagne die ik speelde. Het maakt je stapsgewijs bekend met de spelmechanieken en de mogelijkheden zonder dat je een tutorial aan het spelen bent. De basis is ook makkelijk te begrijpen: je stuurt jouw karakter over het speelveld door te klikken op locaties die je wilt bezoeken of op items die je wilt verzamelen. Kom je een vijand tegen dan kan je het gevecht aan gaan waarna het beeld overgaat in het slagveld. Dat is een soort schaakbord waarbij je om de beurt aan zet bent om de karakters te verplaatsen. Wederom spreekt dit allemaal voor zich. Tegelijkertijd vraagt het wel het nodige strategisch inzicht, met name als je tegenover een overmacht aan tegenstanders staat. Als de leercurve van deze preview versie in de uiteindelijke versie wordt doorgezet dan word dit een interessante game voor zowel de oude rotten als de nieuwelingen in de serie.

Zoals gezegd zit het met de controls wel goed en dat kan ik ook al wel zeggen over de interface. Deze is niet overheersend in beeld en laat alleen de belangrijke zaken zien. Geen ingewikkelde getallen of lijsten met icoontjes; dat kan ik wel waarderen. Terwijl ik door de spelwereld liep had ik over het algemeen wel voldoende overzicht, want de camera beweegt goed mee. Ook als je in- of uitzoomt, blijft jouw karakter goed in beeld. Soms miste ik echter wel de optie om de camera even te kunnen draaien. Vooral als ik net naar beneden was gelopen achter een heuvel. Mijn eerste instinct was daar om de camera een kwart slag te draaien, zodat ik goed kon zien waar ik was en waar ik heen moest. Dat ging dus helaas niet. Misschien iets om nog even toe te voegen. Verder kwam ik hier en daar nog kleine grafische foutjes tegen, zoals flikkerende menu-items, maar dat mag in een preview-versie. Ik ga er vanuit dat ze dit allemaal nog gladstrijken in de definitieve versie.

Deze eerste kennismaking met Might & Magic: Heroes VII heeft een positieve indruk bij mij achter gelaten. Ondanks dat ik geen fan ben van de serie wist de game me wel te pakken en me goed te vermaken. Dat laat zien dat de game waarschijnlijk lekker toegankelijk gaat worden. Dit is met name te danken aan de vlotte turnbased gameplay en de opzet van het verhaal. Ik hoop dan ook van harte dat de verhalen van de andere vijf facties interessant genoeg zullen zijn om het spelplezier nog verder te vergroten.