Might & Magic Heroes VII Review

Might & Magic Heroes VII Review

Vorige maand schreef ik in mijn preview al dat ik positief verrast was door de toegankelijkheid van Might & Magic Heroes VII. Ondanks dat ik geen fan ben van de serie, wist deze game mijn interesse te wekken en te zorgen dat ik verder wilde spelen. Deze maand kon ik dat ook daadwerkelijk doen, want het review-exemplaar werd ook mijn kant op geslingerd en met veel plezier door mij aangenomen.

Might & Magic Heroes VII is een lekker vlotte turn-based game en daarmee een aanrader voor iedere gamer die interesse heeft in strategische games. Ook mensen met een duidelijke voorkeur voor Real Time Strategy (zoals ondergetekende) zullen zich hier prima mee vermaken. Je kunt namelijk heel veel zetten achter elkaar doen en hoeft nooit heel lang op de computer te wachten tot je weer aan de beurt bent. Het tempo ligt daarmee heel goed, zodat je ook het gevoel hebt dat je lekker bezig bent. Ideaal voor de mensen die niet zo bekend zijn met dit genre of de serie. Wat daarbij ook helpt, is het overzichtelijke menu. Het is duidelijk opgezet en herkenbaar, zodat je niet bij elk icoontje hoeft te klikken om te zien wat het is. Tijdens het spelen ontvouwde het verhaal zich natuurlijk steeds verder. Waar ik in eerste instantie dacht dit makkelijk te volgen zou zijn voor een leek zoals ik, bleek dit toch even anders te zijn. Enige kennis van de serie of een Wikipedia-pagina blijkt dan toch wel handig te zijn.

De campagne bestaat uit zeven hoofdstukken. Bij zes hoofdstukken leer je de zes verschillende facties kennen en de zevende fungeert als een finale. Met deze opzet zorgt de game ervoor dat je inderdaad alle groeperingen een keer onder de knoppen krijgt en dus leert wat hun sterke en zwakke punten zijn. Een goede keuze, want het zorgt daarnaast ook voor de nodige variatie. De gameplay zelf is namelijk niet heel erg gevarieerd en in basis ben je toch regelmatig wel dezelfde dingen aan het doen: resources verzamelen, omgeving verkennen en aanvallen/verdedigen. De gevechten zijn goed uitgevoerd en ik had altijd wel het gevoel dat de slimste speler kon winnen, zelfs als die een iets minder krachtig leger tot zijn beschikking had. Het is dan ook tijdens deze fase van het spel dat de tactische spelers zich kunnen onderscheiden van de rest. Dit komt ook doordat de eenheden van de verschillende facties er misschien wel anders uit zien, maar in basis vrij gelijk zijn. Daar is dus geen groot voordeel uit te behalen en dat lijkt me alleen maar goed voor de balans van het spel.

Opvallend is dat het camerawerk nog steeds niet helemaal top in elkaar zit. Dit merkte ik al bij de preview-versie waar ik soms het overzicht kwijt raakte, doordat ik de camera niet kon draaien. In deze uiteindelijke versie werkt de camera nog steeds niet altijd even lekker mee en komen er de nodige slordigheidjes naar boven. Zo zag ik bijvoorbeeld de camera tijdens een animatie ineens door een object heen bewegen, wat best vreemd is. Niet overkomelijk, maar het laat zien dat er nog net iets meer aandacht aan besteed had mogen worden om het helemaal af te maken. Dit geldt ook voor de cut scènes tussen de missies door. Hier vertelt een hoofdpersonage een verhaal om de missie in te leiden. Terwijl dat personage aan het woord is, zit jij echter te kijken naar een stilstaand beeld. Dit was me in de preview ook al opgevallen, maar toen dacht ik dat het nog wel aangepast zou worden. Helaas is dat dus niet het geval en dit doet toch wel afbreuk aan de sfeer van de game. Persoonlijk snap ik totaal niet waarom voor deze opzet is gekozen en er niet even de moeite is genomen om de personages te animeren.

Mijn verwachtingen zijn grotendeels waargemaakt. Might & Magic Heroes VII is een leuke game geworden, maar enige ervaring met de serie is toch wel wenselijk om er optimaal van te kunnen genieten. Op bepaalde punten had de game iets verder uitgewerkt mogen worden, maar uiteindelijk staat de gameplay wel als een huis en dat is wat telt. Daardoor kan ik ook spelers die minder bekend zijn met het turn-based genre aanraden om deze titel op zijn minst een keer te proberen.

[review pros=”+ Heel toegankelijk
+ Snelle turn-based gameplay
+ Goede balans” cons=”- Slordig camerawerk