NHL 14 Review

NHL 14 Review

Ik heb al eerder, bijvoorbeeld in de review van een NBA-game, het pleidooi voor Amerikaanse sporten gehouden. Natuurlijk, in Europa is voetbal sport nummer één. Zeker niet onterecht, zelf ben ik bijvoorbeeld al zeven jaar seizoenskaarthouder van een Nederlandse Eredivisie-club en ik kan zeker zeggen dat de sfeer in zo’n stadion ongekend is. Maar om nou te zeggen dat voetbal de meest spectaculairste sport is, nee, niet bepaald. Voor spektakel moeten we naar Amerika, bijvoorbeeld in het basketbal, waar volop gescoord wordt. Daarnaast zijn er nog het American Football in de NFL en het ijshockey in de NHL, die voor veel spektakel door het geweld zorgen. EA brengt al jarenlang NFL en NHL-games uit. Weet het nieuwste deel in de NHL-serie te overtuigen?

Veel Amerikanen geven het gewoon toe: zij kijken het ijshockey voor het geweld. En ik moet eerlijk zeggen, ik kijk ook wel eens ijshockey, bijvoorbeeld op een WK of op de Olympische spelen, en daar is het altijd heel spectaculair. De NHL is dan ook de meest spectaculairste competitie van de wereld, zeker omdat de spelers meer dan eens met elkaar op de vuist gaan. De enige straf die de twee kemphanen dan krijgen is 5 minuten op de strafbank. En een andere speler mag ook nog eens zijn plek innemen. Er zijn eigenlijk geen redenen om níét met elkaar op de vuist te gaan! Vechten in dus belangrijk in het ijshockey, en dat heeft EA goed begrepen.

Elk jaar blijven sportgames als NFL, FIFA, NBA en NHL veelal hetzelfde. Toch zijn er steeds een aantal vlakken waarop EA haar games aanpast. Een van die nieuwe dingen in de nieuwe NHL is de zogenoemde ‘Enforcer Engine’. Waar je vroeger nog in first-person de gevechten uitvocht, krijg je nu een nieuwe third-person view. En waar vroeger ineens iedereen mysterieus van het ijs was verdwenen, blijft in NHL 14 iedereen wel gewoon lekker op het ijs staan. Ploegmaten, tegenstanders en de scheidsrechter, zij maken het gevecht allemaal mee. Qua gevechtsmechanismen speelt EA leentjebuur bij een andere serie: Fight Night. Je kunt duwen en trekken om een tegenstander op de grond te gooien en je kunt zelfs het gevecht met één welgemikte klap beslissen. Spelers lopen verwondingen op tijdens de gevechten en die blauwe ogen en schrammen op het gezicht blijf je gedurende de gehele wedstrijd zien. Ook kun je als een vedette van je team wordt aangevallen er voor kiezen om een andere speler (die wat sterker is en die je liever op de strafbank hebt) te laten vechten in zijn plaats.

Ja, EA heeft goed haar best gedaan op het gebied van het geweld in het ijshockey. Niet alleen het vechten is aangepakt, EA komt daarnaast ook nog met het zogenoemde ‘Collision Physics-systeem’. Het is een beetje te vergelijken met het systeem wat twee jaar geleden is geintroduceerd in FIFA: botsingen zijn nu nog realistischer. Het is nu niet meer alleen zo dat je een bodycheck moet uitvoeren om iemand omver te werpen, schaats je namelijk hard tegen iemand aan, dan zal diegene ook tegen het ijs gaan. Daarnaast zijn de botsingen nu realistischer en houdt de game rekening met de snelheid en de hoek waarin je aankomt. Het zorgt voor realistischere en spectaculaire botsingen. Ik merkte zelf dat ik daardoor ook wat agressiever ging spelen, want zo’n speler naar het ijs werken geeft toch wel voldoening. Wel viel mij op dat ik soms ongemerkt en onbedoeld de keeper van de tegenstander omver werkte, wat leid tot een tijdstraf.

Dan gaat EA ook nog terug naar de roots, en zit er een speciale NHL 94-mode in de game. Hierin ga je 20 jaar terug in de tijd. Dat wil zeggen, simpele en snelle gameplay, wat mindere graphics (en dat terwijl NHL 14 sowieso niet zo heel veel spannends doet op het grafische gebied) en klassieke geluiden. Puur arcade en misschien even leuk als je vrienden over hebt die niet zo van de ijshockey-games zijn. In je eentje zul je deze mode misschien een of twee keer uitproberen, maar daarna zul je toch aan de slag gaan met andere modi. De klassiekers zitten er weer in, je kunt een snel potje spelen, je kunt een carriere als een speler beginnen, één seizoen spelen met een team of je wordt een General Manager van een NHL-franchise. Die laatste mode is overigens erg ingewikkeld voor leken. EA geeft wel uitleg, maar in de zin van een enorme lap tekst, waardoor het niet heel uitnodigend is. NHL 14 kent ook een aantal online modi, waaronder het Ultimate Team wat je misschien ook wel van FIFA kent. In deze mode stel je een team samen door een soort ijshockey-plaatjes te verzamelen. Het is jammer dat Hockey Ultimate Team niet de ondersteuning van een web-app heeft, iets wat FIFA Ultimate Team toch een stuk toegankelijker maakt.

De NHL-serie is de laatste jaren altijd wel een sterke serie geweest en ook dit jaar is dat niet anders. Toch is het de vraag in hoeverre de toevoegingen van dit jaar bijdragen aan een echte nieuwe gameplay. Dit jaar doet vooral de nieuwe engine op het gebied van botsingen zijn werk. Het vechten is ook in positieve zin veranderd, maar begint op den duur wel te vervelen. De NHL 94-mode is niet meer dan een leuk extraatje. Verder zijn er geen nieuwe competities, waardoor het vooral draait om de nieuwe ‘collision physics’. Het liet mij in ieder geval wel agressiever spelen, dus wat dat betreft voelt NHL 14 toch voldoende ‘nieuw’.

[review pros=”+ Nieuwe gevechten…
+ Botsingen voelen goed aan
+ Zeer spectaculair” cons=”- …die op een gegeven moment gaan vervelen