Pokkén Tournament DX Review

Het mag inmiddels geen geheim meer zijn dat de Wii U niet zo’n groot succes was. En dat is soms best jammer, omdat de games die er voor het apparaat verschenen, vaak van een hoge kwaliteit waren. Nintendo ziet met het nieuwe publiek wat wél een Switch heeft gekocht, maar geen Wii U had, alsnog een kans om deze kwaliteitstitels aan de man te brengen. Dit deed Nintendo al eerder met Mario Kart 8 Deluxe. Pokken Tournament is ook zo’n titel die waarschijnlijk een hoop mensen gemist hebben. Daarom is er nu de mogelijkheid om de DX-versie van Pokken Tournament te spelen op je Nintendo Switch. Maar wil je dat ook?

De naam Pokken kan misschien voor wat verwarring zorgen. Je denkt misschien dat je te maken hebt met een simpele Tekken-kloon. Yin en Heiachi zijn vervangen door Pikachu en Snorlax, en klaar is Nintendo. Zo simpel is het gelukkig niet. Sterker nog, Pokken Tournament is in de gameplay behoorlijk anders dan Tekken. Dat komt ook omdat de gevechten niet alleen maar tweedimensionaal zijn. Een gevecht in Pokken Tournament kent namelijk twee verschillende fases waartussen steeds wordt gewisseld. Natuurlijk is de ‘klassieke’ tweedimensionale vechtstijl aanwezig. Maar er is ook een fase waarin je alle kanten op kunt bewegen, niet alleen maar vooruit of achteruit. Door een bepaalde combo uit te voeren of een zeer krachtige aanval te voltooien wissel je tussen deze twee fases.

Pokémon is een serie die geliefd is bij een breed publiek, en vechtspellen zijn dat toch altijd wat minder. Je kunt je je dan ook afvragen of dat dan goed samengaat, die combinatie tussen Pokémon en een game als Tekken of Street Fighter. Ik moet zeggen dat ik de game in ieder geval een stuk toegankelijker vind dan bijvoorbeeld een Street Fighter, maar ook net iets toegankelijker als Tekken. Sowieso geldt voor Pokken Tournament het stramien: makkelijk op te pakken, maar moeilijk volledig onder de knie te krijgen. Nu kun je bij een fighter natuurlijk altijd makkelijk je weg naar een overwinning buttonbashen. Voor nieuwkomers zijn de controls niet zo ingewikkeld dat je een halve dag nodig hebt om er uit te komen. Maar voor puristen zijn er voldoende lastigere tactieken en combo’s onder de knie te krijgen.

Qua content zit het wel redelijk goed in Pokken Tournament. In een single-player mode in een vechtspel is het altijd maar de vraag het uit de verf komt. Vaak is er een laf verhaaltje omheen gebouwd om de speler te introduceren in de game. In Pokken Tournament is dat helaas niet anders. Het gaat hier om gevechten in een bepaalde league, waarbij er ook nog een verhaallijn over een gevaarlijke Mewtwo tussendoor komt fietsen. Niet veel om je echt druk om te maken. Gelukkig kun je ook nog lokaal allerlei opties kiezen om je gevechten spannender te maken, waaronder de nieuwe drie-tegen-drie mode die niet in de Wii U-versie van de game zit. Ook online is er genoeg te beleven. Gelukkig lijkt de net-code prima in orde. Er is vrij weinig lag, en ook duurt het niet al te lang voordat je een tegenstander hebt gevonden.

De gameplay is dus heel anders dan dat je normaal gesproken van een Pokémon-game zou verwachten. Ineens is het complete turn-based systeem uit de game gesloopt. Toch voelt het voor een gedeelte wel als Pokémon. Zo zijn er natuurlijk een hoop bekende aanvallen die je kunt uitvoeren. Ook kun je een zogenaamde Synergy Burst uitvoeren wanneer je goed genoeg gevochten hebt. Hiermee veranderen de Pokémon in een sterkere vorm van zichzelf. Dit hebben we ook gezien in de vorige traditionele Pokémon games. Ook kun je de hulp inroepen van een aantal andere Pokémon tijdens het gevecht. Het speelt in ieder geval erg lekker. De actie is snel en toegankelijk, zonder dat de game echt diepgang mist.

Pokken Tournament DX flikt dus hetzelfde truucje als wat Mario Kart 8 Deluxe deed: een luxe port van een Wii U-game. Ten opzichte van de Wii U-versie zijn er vijf nieuwe karakters. Vier nieuwe Pokémon uit de arcade-versie van de game, terwijl een Pokémon speciaal ontworpen is voor de DX-versie van Pokken Tournament. Grootste verschil is natuurlijk dat je de game nu ook mee kunt nemen onderweg. Ideaal om even een potje tegen de CPU te doen onderweg, omdat de actie snel begint en ook redelijk snel weer eindigt. De drie-tegen-drie gevechten zijn nieuw, net als een mode waarin je dagelijks een aantal doelen kunt voltooien. Qua core-gameplay is er vrij weinig anders, maar dat hoeft ook niet als je in de basis een goede game hebt. Grafisch gezien is de game niet de mooiste Switch-game die je hebt gezien. De Pokémon zien er echter wel allemaal prachtig uit.

De kans dat je Pokken Tournament op de Wii U hebt gemist acht ik behoorlijk groot. En dat is echt best jammer. Gelukkig is er nu de DX-versie op de Nintendo Switch. In de kern is er vrij weinig veranderd aan de game, maar dat is juist een goed iets. Pokken Tournament is namelijk een echt sterke fighter. In deze DX-versie zit daarnaast nieuwe content in de vorm van vijf nieuwe fighters, een best prima aantal. Het is fijn dat je de game nu met je mee kunt nemen. Een verborgen pareltje voor de Nintendo Switch!

• Nieuwe content
  • Fantastische fighter
  • Zeker geen simpele Tekken-kloon