Professor Layton en de Erfenis van de Azran Review

Vanaf de eerste Professor Layton-game op de Nintendo DS wist ik dat dit een nieuwe serie was die nog wel even zou blijven. Vijf delen later heb ik in ieder geval gelijk gekregen, want Professor Layton is een van de hoogst gewaardeerde en bestverkopende series voor de Nintendo DS en Nintendo 3DS. Toch lijkt er een einde aan al dat leuks te komen. Met Professor Layton en de Erfenis van de Azran zijn we aanbeland in het laatste deel van de serie, wat betreft het verhaal van Layton dan in ieder geval. Krijgt de professor een waardige afsluiter?

Opnieuw krijgen we weer een spannend mysterie voor onze kiezen. Sterker nog, dit keer is het misschien nog wel spannender dan ooit. Layton vind een meisje in ijs die daar waarschijnlijk al duizenden jaren in vast zit. Layton kan het meisje bevrijden (niet geheel verrassend door een puzzel op te lossen), maar een dievenbende gaat er met het meisje vandoor. Layton zet met een collega en met natuurlijk Luke de achtervolging in. Wat volgt is meer actie dan je ooit gezien hebt in de Layton-serie. Je moet namelijk op een aantal luchtvaartuigen die jou aanvallen schieten. Layton zou Layton echter niet zijn wanneer er niet gepuzzeld zou moeten worden. Zo moeten bijvoorbeeld afwijkende luchtschepen uit de lucht worden geschoten. Ook kan het zijn dat je onder tijdsdruk snel de schepen met even getallen uit de lucht moet schieten. Het is natuurlijk niet super spectaculair, maar die (tijds)druk hebben we nog niet eerder gezien in de serie. Goed om te zien dat Level 5 op zoek is vernieuwingen binnen de serie.

Voor diegene die gewoon rustig op de bank of in bed puzzeltjes op wil gaan lossen, vrees niet. Na deze proloog zakt het tempo weer ‘ouderwets’ in. Je kunt op je eigen snelheid de wereld verkennen, het verhaal volgen en puzzels oplossen. Toch is het tempo op een gegeven moment wel heel erg laag. Ik moet helaas toegeven dat ik het verhaal niet het sterkste van de serie vind. Na zo’n snelle en flitsende proloog duurt het erg lang voordat het verhaal weer echt heel spannend begint te worden. Sowieso staat de Layton-serie niet bekend om haar hele snelle manier van het vertellen van een verhaal, maar het venijn zit voornamelijk in de staart van de erfenis van de Azran.

Gelukkig zijn de puzzels weer ouderwets in orde. Dat is toch ook de reden waarom je een Professor Layton-game speelt. In dit deel zitten er weer rond de 150 puzzels in om op te lossen. Je gaat iets meer dan de helft tegenkomen wanneer je rechtstreeks op je doel afgaat en snel door het verhaal heen wilt jagen, maar het loont veel meer de moeite om even rustig rond te kijken om zo extra puzzels op te lossen. Dat om je heen kijken is sowieso belangrijk want je kunt er een aantal hintmuntjes mee verzamelen. Deze kun je gebruiken om hints te kopen en je zult af en toe zeker een hint nodig hebben. Sommige puzzels zijn heel logisch, andere zijn echte doordenkers en weer andere zijn ronduit flauw waarbij je vaak te moeilijk denkt over een makkelijke puzzel.

Wat dat betreft dus eigenlijk niets nieuws in de serie. Sowieso zijn het nog steeds dezelfde soort puzzels die je al eerder tegenkwam in de vijf voorafgaande delen. Is dat erg? Ja en nee. Aan de ene kant heb je wel een flink déjà vu-gevoe, want dit soort puzzels heb je waarschijnlijk al eens eerder opgelost. Aan de andere kant, dat gevoel heb ik ook wanneer ik de nieuwste FIFA en de multiplayer van Call of Duty speel. En toch blijf ik die games trouw kopen. Er is in ieder geval genoeg om je puzzelhart mee op te halen. Ook in de Erfenis van de Azran kan je weer elke dag een nieuwe puzzel downloaden, 365 dagen lang. Uiteindelijk dus een dikke 500 puzzels, een heel prima aantal!

Maar er is meer! Zo zijn er een aantal minigames, waaronder het uitzoeken van een outfit, het bijhouden van een plantsoen of met een eekhoorntje over een obstakelparcours heengaan. Ook kun je via StreetPass uitdagingen met andere spelers uitwisselen om bepaalde objecten in-game te vinden. Vind je ze allemaal, dan ga je beloond worden met een virtuele kijkdoos. En ach, vind je dat allemaal niets, dan kun je nog genieten van de prachtige muziek in de game én van de omgevingen. De omgevingen die je kunt verkennen zijn nog nooit zo divers geweest in deze franchise. Doe jezelf echter wel een lol en zet de 3D-slider helemaal naar beneden. Ik vond het 3D-effect niets toevoegen. Sterker nog, ik kreeg er vooral hoofdpijn door.

De Erfenis van de Azran is een prima afsluiter in de Layton-serie. Heb je genoten van de vorige games, dan ben je opnieuw aan het juiste adres. Vond je het al eerder niets, dan is de kans groot dat je de Erfenis van de Azran opnieuw niet super gaat vinden. Na de actievolle proloog zakt het tempo iets te ver in, om pas tegen het einde weer helemaal aan te trekken. Op de proloog na zijn er weinig vernieuwingen in de game, maar dit is eigenlijk niet zo erg. Dit is de gameplay die Layton zo populair heeft gemaakt en ook in dit zesde deel komen de fans niet van een koude kermis thuis!

[review pros=”+ Een hoop puzzels
+ Wisselende omgevingen
+ Gameplay staat nog steeds als een huis” cons=”- Dit soort puzzels heb je al vijf keer opgelost