Rainbow Six Siege Gamescom Preview

Rainbow Six Siege Gamescom Preview

De ontwikkeling van Rainbow Six Siege volg ik al geruime tijd op de voet. Ik was dan ook behoorlijk teleurgesteld toen het me niet lukte om toegang te krijgen tot de gesloten alpha-sessie van de game. Toen Harmen vroeg of ik op de Gamescom misschien bij Ubisoft langs wilde gaan om daar de game te spelen, liet ik me dat natuurlijk geen twee keer zeggen! Dus pakte ik in Duitsland, samen met enkele collega journalisten, de controller op en trok ik het digitale kogelvrije vest aan om me in de game te storten.

Voordat ik zelf aan de slag mocht met deze demo van Rainbow Six Siege gaf de aanwezige Ubisoft-medewerker eerst een uitgebreide uitleg van de net aangekondigde Spectator Cam. Deze optie geeft mensen de mogelijkheid om een multiplayer potje vanaf de digitale zijlijn bij te wonen en vanuit vrijwel elke hoek te bekijken. Daarvoor zijn twee views te selecteren: de eerste is de firstperson view. Dit is de bekende view waarbij je door de ogen van de spelers het spel volgt. Het staat je daarbij vrij om te switchen tussen de verschillende spelers van beide teams. De tweede view is de Tactical view. Vanuit een isometrisch standpunt zie je het speelveld met daarin de leden van beide teams in actie. Je kunt gemakkelijk switchen tussen verdiepingen in een gebouw en de spelers zijn altijd uitgelijnd, zodat je ze makkelijk kunt volgen.

Met de Spectator Cam heeft Ubisoft twee doelstellingen voor ogen: entertainen en leren. De eerste doelstelling klinkt logisch, want het is veel leuker om een multiplayerpot van Rainbow Six Siege te kunnen bekijken vanuit de verschillende camerahoeken dan enkel vanuit een firstperson view. De tweede doelstelling is vooral voor de spelers van de game interessant. Dankzij de Spectator Cam kunnen ze namelijk meekijken met de beste teams en daar ook van leren. Zo zie je wat de juiste tactieken zijn, welke wapens er gebruikt worden en hoe het teamspel in zijn werk gaat. Dit kan er allemaal voor zorgen dat je zelf ook beter wordt en er op een gegeven moment misschien wel spelers naar jouw game komen kijken. De Spectator Cam klinkt heel tof en zal ook zeer waarschijnlijk een mooie toevoeging worden aan de game. Bij de release van Rainbow Six Siege zal deze optie enkel beschikbaar zijn op de pc voor LAN-games en specifieke online matches. De Xbox One en PlayStation 4 krijgen de Spectator Cam begin 2016.

Na deze uitleg mocht ik dan eindelijk zelf aan de slag met de game. We werden ingedeeld in twee teams met elk de tactische ondersteuning van een ontwikkelaar van de game. Die ondersteuning konden we goed gebruiken, want het werd snel duidelijk dat de game draait om samenwerking en communicatie. Het is belangrijk dat je de taken verdeelt en elkaar op de hoogte houdt van de activiteiten in het speelveld. Zo is het onverstandig om in de verdedigingsfase zomaar in het wild muren te gaan versterken en deuren te blokkeren. De ontwikkelaar hamerde er dan ook op dat we steeds vertelden wat we aan het doen waren, zodat iedereen er rekening mee kon houden. Uiteindelijk zorgde dit in het eerste potje voor de overwinning. In de tweede ronde was het onze taak om aan te vallen en daar merkte ik al snel dat Rainbow Six écht geen run-and-gun game is. Bij het binnenvallen in het huis schoot ik iemand neer en dat voelde wel goed. Zo goed dat ik overmoedig werd en meteen de kamer binnen rende, waar uiteraard nog iemand om het hoekje stond te wachten. Er waren niet veel kogels nodig om mij neer te krijgen.

Tactiek, samenwerking en behoedzaamheid zijn dan ook de factoren die leiden naar de overwinning. Dat was wel duidelijk. Wat me ook duidelijk werd, is dat dit een hele toffe multiplayershooter kan gaan worden. Als je inderdaad samenwerkt en met elkaar communiceert dan voel je echt een kick als het lukt om de tegenstander te verslaan. Het geeft nou eenmaal een goed gevoel als blijkt dat je als team goed functioneert en je elkaar naar een hoger niveau weet te brengen. Hier ligt ook gelijk wel de uitdaging voor Rainbow Six Siege, want is de game nog wel leuk als je met een groepje willekeurige gamers gaat spelen? Stel dat drie van de vier teamgenoten geen headset gebruiken, hoe verloopt een potje dan? Ubisoft heeft laten weten dat er wel singleplayer-opties in de game komen, maar uiteindelijk draait het voor het grootste gedeelte toch om de multiplayer. Als je deze game wilt gaan spelen zorg je er dan ook maar beter voor dat je nog vier vrienden zo gek kan krijgen om dit samen met jou te gaan doen.

Alles bij elkaar heb ik maximaal 15 minuten gespeeld met Rainbow Six Siege, maar dat waren wel 15 hele leuke minuten! De Spectator Cam is een leuke optie, waardoor streamers weer een nieuw speeltje hebben en de game ook interessant kan worden voor eSports. Het werd me echter vooral duidelijk dat Siege een game is voor teamplayers die niet vies zijn van een vleugje tactiek. Ik ben alvast wat vrienden aan het overtuigen om deze game in oktober met mij te gaan spelen.