Rainbow Six Siege Preview

Rainbow Six Siege Preview

Afgelopen dagen kon iedereen aan de slag met de ‘gesloten’ bèta van Rainbow Six Siege. Aangezien ik enkele maanden geleden al een code te pakken had gekregen, stond ik al lange tijd te trappelen om deze bèta te kunnen gaan spelen. Na vele potjes online én offline gespeeld te hebben, is het nu tijd om mijn gevoel met jullie te delen. Gaat dit de klapper van december worden? Of kunnen we beter een andere titel op ons verlanglijstje zetten?

Deze preview wil ik graag even beginnen met de opmerking dat Ubisoft deze gesloten bèta op een bijzondere manier heeft opgepakt. Enkele maanden geleden werd deze aangekondigd als dé reden om een preorder te plaatsen voor Rainbow Six Siege. Dan zou je namelijk gegarandeerd toegang krijgen tot de gesloten bèta. Enkele weken voor de start van de bèta-periode werden er echter ineens massaal bèta-codes weg gegeven via diverse websites en andere online kanalen. Hierdoor kon iedereen heel makkelijk aan codes komen. Bovendien werd de opzet van de bèta verandert, waardoor gamers in golven werden toegelaten tot de bèta. De mensen met een preorder moesten dus maar afwachten wanneer zij toegelaten werden tot de ‘gesloten’ bèta en mochten proeven aan de game waar zij al geld voor hadden neergelegd. Ik begrijp dat Ubisoft de bèta aangrijpt om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de game, maar op deze manier benadelen ze wel de mensen die wél al de portemonnee hebben getrokken. Menig gamer zal nog wel een keer nadenken voordat ‘ie een Ubisoft-game reserveert. Maar genoeg over de rare manier waarop Ubisoft met deze bèta om gaat. Laat ik het over de inhoud gaan hebben.

De inhoud van de bèta is zeer beperkt, maar biedt je wel genoeg mogelijkheden om de game goed te leren kennen. Zo kan je online gaan knallen met twee teams tegen elkaar. De ene partij bevindt zich in een gebouw en moet een voorwerp of locatie verdedigen. De andere partij moet juist proberen om binnen te komen en het doel te bereiken (en onschadelijk te maken). Een team bestaat uit maximaal vijf leden en om het een beetje vlot te laten verlopen is onderlinge communicatie geen overbodige luxe. Tijdens de bèta is dat heel goed te merken. Regelmatig kwam ik in teams terecht waarbij niemand een headset gebruikte (dat zie je in het laadscherm door een icoontje). Dat is niet meteen je doodvonnis voor een match, maar je verliest wel een groot deel van het spelplezier hierdoor. Het is echt heel tof om met elkaar af te spreken welke tactiek je gebruikt, waar je de vijand hebt gespot en welke actie je uit gaat voeren. Het gevoel van voldoening is zeer groot als het uiteindelijk lukt om als winnaar uit de bus te komen. Dit heb ik zelf kunnen ervaren toen ik met enkele Engelse en Noorse gamers in het team zat. Er was duidelijke communicatie en iedereen wist van elkaar wat er gebeurde.

Een beetje raak kunnen schieten is wel handig in een shooter, maar in Rainbow Six Siege is informatie bijna net zo belangrijk. De aanvallende partij kan voor de match begint met drones het gebouw verkennen om de bom en de vijanden te lokaliseren. Dat geeft het voordeel dat je weet waar je moet zijn en dus niet het hele gebouw hoeft te doorzoeken op zoek naar de bom. Daar staat tegenover dat de verdedigende partij de camera’s in en rond het gebouw kan gebruiken om de bewegingen van de aanvallers in de gaten te houden en daar de verdediging op aan te passen. Om die informatie over het hele team te verspreiden is wederom die headset van groot belang. Iemand die op zijn tablet naar de camera’s kijkt kan namelijk geen wapen vasthouden, dus is het niet wenselijk dat iedereen tegelijk de camera’s checkt. De camera’s zorgen ook voor een leuke twist voor de neergeschoten spelers. Die kunnen dan namelijk nog steeds het spel volgen via die camera’s en hun teamgenoten aanwijzingen geven. Een goede manier om iedereen tot het einde betrokken te houden.

Zoals het hoort bij een bèta waren er nogal wat technische problemen. Met name het matchmaking proces verliep vaak heel langzaam en soms gebeurde er zelfs helemaal niets. Zeker toen ik met een vriend probeerde om samen een multiplayer potje te spelen, zaten we meer tegen laadschermen aan te kijken dan dat we daadwerkelijk aan het spelen waren. En dat terwijl er ondertussen volgens mij meer dan genoeg spelers online moeten zijn, met de vele duizenden codes die zijn vergeven. Het is dan ook te hopen dat Ubisoft de ervaringen van de bèta meeneemt, zodat dit bij de release geoptimaliseerd is en wél goed werkt. Overigens vielen de problemen tijdens de potjes me heel erg mee. Op de Gamescom zag ik tijdens mijn speelsessie nog spelers half door muren lopen, maar dat heb ik nu niet meer zien gebeuren.

Ondanks de technische problemen gaf de bèta me een goede indruk van de inhoud van de game. Het is een open deur, maar hier zeer van toepassing: Rainbow Six Siege speel je het beste met vier vrienden, zodat je het maximale speelplezier uit de game kan halen. De Lone Wolf mode (waarbij je tegen AI terroristen speelt) is wel aardig, maar haalt het bij lange na niet bij een geslaagde multiplayer-match. De doelgroep voor Rainbow Six Siege lijkt dus zeer beperkt, maar alles wijst erop dat die gamers wel een hele mooie game gaan krijgen.