Tank Domination Review

Tank Domination Review

Eind april 2013 kondigde Wargaming aan dat ze World of Tanks naar de tablet en smartphone zou gaan brengen. Onder de naam World of Tanks: Blitz zouden gamers van dezelfde gameplay kunnen genieten als op de PC. Sinds die aankondiging is het echter verdacht stil aan de kant van Wargaming. Naast enkele nieuwtjes en een vluchtige blik op een vroege versie van de game op Gamescom hebben we er niks meer van vernomen. Ondertussen zit de concurrentie echter niet stil en heb ik Tank Domination op mijn iPad geïnstalleerd. Een waardig alternatief voor World of Tanks?

Laat ik het meteen maar duidelijk maken: Tank Domination is een directe kloon van World of Tanks. Het is overduidelijk dat de makers hun inspiratie bij Wargaming hebben gehaald. Je begint de game in jouw virtuele hangar waar je jouw tanks kan bekijken, kan upgraden en van een nieuw laagje verf kan voorzien. Met de grote rode knop in het midden spring je naar de lobby om online tegen andere gamers te gaan spelen. Nu kan ik daar heel boos over worden en de game meteen bestempelen als een simpele kloon, maar dat doe ik niet. Het zou immers dom zijn geweest als de makers niet naar de meest populaire tank-game van het moment hadden gekeken. World of Tanks doet op het moment alles goed (op de PC) en weet daardoor miljoenen gamers vast te houden en elke maand veel geld binnen te halen voor de ontwikkelaar. Begrijpelijk dus dat de ontwikkelaars van Tank Domination leentjebuur hebben gespeeld bij World of Tanks.

Tank Domination werkt dan ook volgens hetzelfde free-to-play principe als World of Tanks. De game is gratis te downloaden op de iPad en het gehele spel is ook gratis te spelen. Het is prima te doen om te groeien in de game zonder een euro uit te geven. Nergens word je gedwongen om geld uit te geven om te kunnen winnen. Door battles te spelen tegen andere spelers verdien je credits en die kan je inzetten om jouw tank te upgraden of om nieuwe tanks te kopen. Er is meer dan voldoende keuze aan wapentuig, hoewel je voor de betere tanks wel eerst in rang moet stijgen. Daar onderscheidt Tank Domination zich van World of Tanks, want bij die tweede game kan je nieuwe tanks verdienen door je huidige tanks te upgraden en een vaste structuur te volgen. Een nadeel daarvan is dat jouw keuze in Tier 1 direct invloed heeft op de tanks waar je in hogere klassen uit kan kiezen. Dit nadeel is dus weggenomen bij Tank Domination, want daar is enkel de hoogte van jouw rang bepalend voor de keuze die je hebt. Kan je jouw tank nog niet kiezen? Dan zal je nog even verder moeten spelen.

De prestaties van de game hebben behoorlijk indruk op me gemaakt. Ik heb de game getest op een iPad 2 en de 3D-wereld zag er behoorlijk goed uit. De tanks zijn voldoende gedetailleerd, maar ook de omgeving is goed uitgevoerd. Natuurlijk is het niet vergelijkbaar met PC-graphics, maar het feit dat objecten in de omgeving kapot geschoten kunnen worden vind ik al een pluspunt voor een mobiele game met een 3D-wereld. Het is duidelijk dat de makers graphics ondergeschikt hebben gemaakt aan de gameplay. Je speelt de game online en het is belangrijk dat alles soepel loopt, zodat je de perfecte gameplay-ervaring hebt. Dat is één van de zaken die van World of Tanks een succes heeft gemaakt en de makers van Tank Domination hebben dit ook goed begrepen. Tijdens mijn online battles heb ik geen enkele keer een hapering ervaren, alles verliep heerlijk soepel. Natuurlijk scheelt het ook dat de game tot maximaal 20 spelers tegelijk toelaat in een online game, daardoor heb je minder vijanden tegelijk in beeld. Overigens zal het niet snel gebeuren dat je met twintig spelers tegelijk aan het spelen bent, daarvoor zijn er nog te weinig gamers tegelijk online. Ik speelde meestal potjes van vijf tegen vijf in redelijk kleine maps. Je hebt hierdoor een minder gevoel van oorlogsvoering, maar aan de andere kant zijn de battles hierdoor korter en is het dus een hele goede pick-up-and-play game zoals dat past bij mobiele games.

Tank Domination lijkt bijna alle slechte onderdelen van World of Tanks te verbeteren en daarmee de perfecte tank-game voor de iPad neer te zetten. Tijdens mijn speelsessies kwam ik echter toch wel een aantal minpunten tegen die ervoor zorgen dat de game net wat minder hoog scoort. Zo is de HUD als je in jouw hangar bent heel erg druk. De makers hebben geprobeerd om werkelijk alles direct in beeld te plaatsen, waardoor je in het begin nogal overweldigd kan zijn door de vele gekleurde buttons die je tegemoet stralen en om je aandacht vragen. Het heeft een over-the-top uitstraling, een beetje goedkoop zelfs, maar als je eenmaal je weg gevonden hebt in de menu’s blijkt het best goed te werken.
Een ander minpunt is iets waar veel mobiele games moeite mee hebben: de besturing. Je bestuurt jouw tank met behulp van twee virtuele sticks op het scherm. Met de linker beweeg je de tank, met de rechter de geschutskoepel. Helaas werkt dit niet heel soepel, waardoor ik regelmatig zwalkend door het level reed alsof ik net een fles wodka meester had gemaakt. Na een tijdje spelen raak je er wel meer aan gewend, maar echt perfect wordt het nooit. Het had geholpen als je de gevoeligheid van de sticks in had kunnen stellen, maar nu moeten we het er maar mee doen.

Toen ik de game aan het installeren was dacht ik nog ‘Hoe kan een tank-game voor de iPad nou tippen aan een game als World of Tanks?’. Tank Domination blijkt het echter klaar te spelen. Hoewel het aan alle kanten oogt als een goedkope kopie weet het toch zeer vermakelijke en kwalitatieve gameplay neer te zetten. Het laat zien dat het zeer goed mogelijk is om dit type game op de iPad speelbaar te maken. Het doet me afvragen waarom Wargaming zo lang doet over de ontwikkeling van Blitz.

[review pros=”+ Pick-up-and-play
+ Soepele gameplay” cons=”- Drukke HUD
– Besturing niet heel soepel” score=80]