The Division Gamescom 2013 Preview

Tom Clancy’s The Division

The Division Gamescom 2013 Preview

The Division Gamescom 2013 Preview

Ubisoft zet hoog in met hun Companion App. Vrijwel alle grote releases van de uitgever maken op de één of andere manier wel gebruik van deze app. Zo ook hun nieuwste IP: The Division. Op de beursvloer van de Gamescom stond een grote stand waar Ubisoft (afgeschermd van het rondlopende publiek) een presentatie van 20 minuten gaf over The Division in combinatie met de app. Ik stapte die stand binnen om te zien wat Ubisoft allemaal van plan is.

De opzet van de presentatie was vrij simpel: twee gamers bevonden zich achter pc’s en speelden als een team van twee soldaten. Er stond een derde speler naast met een tablet in haar handen. Achter het drietal stonden twee grote schermen opgesteld waar het publiek de ingame-actie op kon volgen. Na een korte introductie begon het spel en zag ik op het eerste grote scherm de twee spelers beginnen aan hun game. Zoals bekend van de trailers van de game ziet dit er prachtig uit. Eigenlijk wil ik hier geen woorden aan vuil maken, je kunt beter de E3-trailer hieronder bekijken. Wat interessanter is, is wat er op het tweede grote scherm gebeurde. Daar was namelijk het scherm van de tablet zichtbaar. De speelster met de tablet startte de app en begon met The Division. Zodra ze in het spel kwam zag ik bij de twee andere spelers een drone het beeld in vliegen, dat was dus de tablet-gamer. Het was mooi om te zien hoe soepel alles loopt in de game. Met het blote oog was ik niet in staat om enige vertraging te zien tussen de acties op beide schermen. Nu was dit natuurlijk een demo-opstelling die waarschijnlijk helemaal geoptimaliseerd was, maar toch ben ik verbaasd over hoe soepel alles loopt. Hopelijk weet Ubisoft dit vast te houden voor de volledige game.

Nadat de drone was toegevoegd aan het team van de twee andere spelers gingen ze met zijn drieën op pad. Al snel stuiten ze op weerstand van enkele (computergestuurde) tegenstanders die zich op een hoger gelegen dak bevonden. Nu was het tijd voor de drone om in actie te komen en te laten zien wat de mogelijkheden zijn. Als eerste blijkt de drone makkelijker tegenstanders te kunnen spotten die voor de overige spelers nog uit het zicht zijn. In de demo vloog de drone over het dak, zodat ook de vijand achter een reclamebord zichtbaar werd. Dit was ook direct zichtbaar voor de andere spelers, in de vorm van een rood silhouet, zodat die wisten waar ze moesten richten. Met een tabletspeler in jouw team heb je ook geen medic meer nodig, want die heeft de mogelijkheid om spelers van een afstand te healen. Naast vijanden spotten en teamgenoten oplappen kan de tabletspeler gelukkig ook van zich afbijten met verschillende wapens. Naarmate je verder komt in het spel en punten verdiend, zal je jouw drone kunnen upgraden met meerdere en sterkere wapens. In de demo zag ik hoe één van de pc-spelers een vijand spotte met een laser en de drone daarna een aantal raketten afvuurde. De vijand maakte geen schijn van kans. Al deze vaardigheden maken goed duidelijk dat de drone een belangrijke aanwinst voor een team kan vormen en niet te onderschatten is door de andere spelers.

Als je met de app speelt zal je altijd een drone besturen. Dit is natuurlijk ook veel makkelijker te controleren via het touchscreen dan een personage. Ik let goed op de bewegingen die de vrouw maakt op haar touchscreen en dat maakt duidelijk dat de controle vooral met swipes gebeurd. Geen virtuele joysticks dus, wat ik alleen maar kan toejuichen. De graphics zijn op de tablet natuurlijk niet van hetzelfde niveau als op de pc, maar het ziet er niet slecht uit. Belangrijker is dat het spel soepel loopt en er geen lag is tussen de verschillende versies. Tijdens de demo zag dit er bijzonder goed uit en dat wekt hoge verwachtingen. Wat wel opviel is het feit dat de demo werd gespeeld op een Samsung (Android) tablet. Mogelijk heeft dit iets te maken met de systeemeisen, want bij Android-tablets zit daar meer variatie in dan bij de iPads van Apple. Ik ben benieuwd of je de game straks ook zal kunnen spelen op een budget-tablet van de Kruidvat, om maar iets te noemen.

Na de eerste indrukwekkende beelden van The Division was ik al enthousiast over de game, maar deze presentatie heeft dat enthousiasme nog meer aangewakkerd. Het laat zien dat Ubisoft niet zomaar een goede game wil maken, maar dat het verder kijkt en zoekt naar mogelijkheden om de ervaring uit te breiden. Mogelijk weten ze hiermee een nieuwe doelgroep aan te boren, maar ook de echte gamer zal niet teleurgesteld zijn.