TT Isle of Man Gamescom Preview

TT Isle of Man Gamescom Preview

In Nederland is op er dit moment maar één echte populaire motorsport: de Formule 1. Max Verstappen heeft voor een ware manie rondom hem gezorgd. Toch loopt het dit seizoen niet helemaal lekker met Max: zijn Red Bull laat hem behoorlijk vaak in de steek. Daarom kan het eens tijd zijn om goed te kijken naar andere motorsporten. Een van die andere categorieën zijn de tweewielers. En een bekende race op twee wielen (in andere landen dan, in de Benelux is het niet heel populair) is de TT Isle of Man. En laten Big Ben en Kylotonn nou net met een game over die race op de Gamescom gestaan hebben!

De TT Isle of Man speelt zich – natuurlijk – af op het Isle of Man. Deze race is bij ons niet heel bekend, maar onder fans van Superbikes staat de race bekend als een van de belangrijkste en meest spectaculaire races in de discipline. Op een circuit van meer dan 50 kilometer lang scheuren de motormuizen rond. Dat is niet zonder gevaar: jaarlijks komen er meerdere coureurs om het leven tijdens het rijden van dit evenement. Zij scheuren met ruim 300 kilometer per uur rond op ‘gewone’ wegen op het eiland. Een klein stuurfoutje en je ligt tegen de vangrail of tegen een boom aan. Toch is de race zo prestigieus dat ieder jaar weer meer coureurs proberen te winnen op het Isle of Man.

Nu kan ik me voorstellen dat het voor jou als lezer niet echt heel aantrekkelijk klinkt om zelf eens mee te doen aan deze race. Dat dachten ze bij Kylotonn ook. Voor fans is het haast niet te doen om zelf in het echt met die snelheid over het circuit te scheuren. Maar Kylotonn kan de het Isle of Man wel richting de woonkamers halen met een game rondom de race. Eerste prioriteit voor de studio was dan ook om het eiland compleet realistisch in te scannen. Elk hobbeltje wat je op het circuit zou voelen is ook aanwezig op de game. Elke bocht loopt precies zo als dat het ook in het echt is. Elk huisje staat precies zoals het in het echt ook zo zou zijn… je snapt het idee!

In het echt moet je ook eerst een licentie behalen voordat je mee mag doen aan de race. Rondom dat idee is de carriere-mode in de game ook opgebouwd. Je zult eerst flink in training moeten voordat je echt mag gaan racen op het eiland. Daarvoor hebben de makers een aantal fictieve circuits aan de game toegevoegd. Deze beginnen makkelijk, maar worden steeds moeilijker. Als je deze circuits onder de knie hebt, dan mag je uiteindelijk gaan oefenen op het échte circuit. Wel in verschillende stukken, want meer dan 50 kilometer aan wegen krijg je niet meteen onder de knie. Uiteindelijk heb je dus genoeg getraind en mag je aan de slag met de echte race. Net zoals in het echt!

Maar met het verhaal op papier eindigt het ook wel met hoe realistisch de game is. TT Isle of Man moet ergens eind 2017 of begin 2018 verschijnen. Ik denk dat begin 2018 een betere inschatting is, of wellicht dat men de game nog even door met schuiven naar eind 2018. Er is namelijk nog enorm veel werk aan de winkel. Laat ik maar even beginnen met het positieve. Het Isle of Man ziet er namelijk inderdaad wel realistisch uit. Dat maakten de makers ook wel duidelijk: de eerste prioriteit was de omgeving op orde krijgen, de gameplay komt later wel. De omgeving ziet er inderdaad dus wel prima uit. En als je door deze omgeving heen scheurt, is het gevoel van snelheid ook wel in orde.

Maar leg maar eens de nadruk op het woord als in de vorige zin. De besturing en handeling van de game heeft namelijk nog ontzettend veel werk nodig. Het wegrijden op de motor is haast nog moeilijker dan in het echt: je motor zwalkt ongeveer elke kant op, maar niet de kant op waar je heen wilt. Als je eenmaal bent weggereden is het ook niet al te best, maar vooral het wegrijden is een drama. Dat wegrijden heeft de AI overigens ook flinke moeite mee. In de build die ik speelde had ik 9 tegenstanders, waar er zo’n 6 niet verder kwamen dan rondjes rijden rondom de startlijn. De andere drie waren verder druk bezig met crashen of elkaar en mij van de baan af rijden. Het is een understatement dat de AI ook nog wel wat werk nodig heeft…

Nee, TT Isle of Man wist nog niet echt te overtuigen op de Gamescom. De build die er op dit moment ligt was duidelijk nog niet geschikt om aan het grote publiek te laten zien. Ook voor een handjevol pers was het een beetje een pijnlijke bedoeling. Het eiland staat er, maar de gameplay heeft echt nog een hele lange weg te gaan. Op dit moment is het predicaat onspeelbaar namelijk van toepassing.