Wasteland 2: Director's Cut Gamescom Preview

De ontwikkeling van Wasteland 2 begon met een kickstarter-project om de ontwikkeling te kunnen financieren. Dat werd uiteindelijk één van de populairste Kickstarter-projecten ooit en gelukkig was dat niet voor niks. De game zelf scoorde namelijk ook hoge cijfers toen het vorig jaar september op de pc verscheen. Nu is ontwikkelaar inXile Entertainment bezig met een ‘Director’s Cut’ van de game voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. Op de Gamescom kreeg ik een kleine demonstratie van de consolevarianten.

In Wasteland 2 wordt realtime ontdekken gecombineerd met turnbased actie. Je bevindt je in een post apocalyptische wereld waarin je met jouw team van Rangers op onderzoek gaat. In realtime loop je door het woestijngebied en ga je op zoek naar interessante voorwerpen of onderzoek je vreemde gebeurtenissen. Loop je een vijand tegen het lijf die je niet kan ontwijken dan schakelt het spel om naar het turnbased actie gedeelte en mag je dus tactisch aan de slag. Aangezien Wasteland 2 een echte RPG is zullen jouw karakters de nodige ervaring opdoen en zich steeds verder ontwikkelen. Met dit team van unieke personages ga je de wereld verder verkennen en moet je allerlei keuzes maken die ervoor zorgen dat bijna geen enkel spel hetzelfde is. Als voorbeeld noemde de ontwikkelaar dat je op een bepaald moment van twee vestingen een noodoproep ontvangt. Je kunt echter maar één vesting te hulp schieten, dus als je later bij de andere vesting komt dan zal die helemaal in puin liggen. En dit heeft dan weer invloed op de quests die je kunt ontvangen en hoe de mensen reageren op jouw komst. De hele game is enkel in singleplayer te spelen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De game zal je namelijk vele uren bezig kunnen houden.

Wasteland 2: The Director’s Cut is in basis een opgepoetste versie van de game zoals die een jaar geleden verscheen. In de achtergrond hebben de ontwikkelaar de engine een update gegeven, waardoor ze nu de mogelijkheid hebben om het een en ander te verbeteren. De belangrijkste verbeteringen in de presentatie zijn de mooiere graphics en de extra voice-acting die is toegevoegd. Daarnaast zijn er ook aanpassingen gedaan in de gameplay. Zo is het “Precision Strike” systeem toegevoegd waarmee je tijdens een aanval op een specifiek ledemaat van de vijand kan richten. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om op de torso te schieten, zodat je zijn armour zwakker maakt. Dit systeem kenden we al van de Fallout-serie, maar op zichzelf is het wel een interessante toevoeging. Beter goed gejat dan goed verzonnen, zullen we maar zeggen. Een andere toevoeging zijn de quirks en perks. Hiermee kan je jouw personage voorzien van extra eigenschappen en eigenaardigheden. Het geeft jouw personage net weer even dat extra stukje persoonlijkheid wat je extra betrokken kan laten voelen.

Alles bij elkaar zijn het leuke toevoegingen voor een game die van zichzelf al top is op de pc. De game komt nu echter ook naar de console en de ontwikkelaars doen hun best om de controls en de interface daar op aan te passen. Zo liet de ontwikkelaar tijdens de demonstratie zien dat je de linker en de rechter stick kan indrukken om snel toegang te krijgen tot twee menu’s met specifieke opties. Deze (en andere) aanpassingen wisten mij echter nog niet te overtuigen van het feit dat Wasteland 2 hiermee goed op de console gaat passen. Ondanks dat er extra voice-acting is toegevoegd heeft de game namelijk nog steeds heel veel teksten die je moet lezen en in de huidige interface zien de letters van die teksten er vaak nog behoorlijk klein uit. Op een pc-scherm is dat over het algemeen geen probleem, want daar zit je redelijk dicht op. Een televisie staat vaak echter wat verder weg en dan kunnen die kleine letters ineens wel een probleem worden. We hebben dit recent nog gezien bij The Witcher 3 en ik hoop dat de ontwikkelaars van Wasteland 2 niet in dezelfde valkuil gaan trappen. Daarnaast zag ik dat de game nog steeds uit veel menu’s bestaat waar je steeds tussen moet schakelen. Met de muis is dat prima te doen, maar met de controller lijkt dat toch nog wat omslachtig te gaan. Het werd mij in ieder geval duidelijk dat je als consolegamer veel geduld moet hebben om hier je weg in te gaan vinden.

Deze ultieme versie van Wasteland 2 lijkt op dit moment vooral interessant te zijn voor de pc-gamers die het origineel nog niet gespeeld hebben. Zij krijgen namelijk het complete pakket: een toffe RPG met betere graphics en meer opties. De console-versies zullen zich echter nog moeten gaan bewijzen, want tijdens de demonstratie werd ik niet overtuigd van de omzetting van de muis naar controller. Hopelijk gaan ze in oktober het tegendeel bewijzen, want ook de consolegamers verdienen het om deze top game fatsoenlijk te kunnen spelen.