Uncharted: Legacy of Thieves Collection Review

Robin gaat lekker link met Uncharted op PlayStation 5 in deze gast-review.

Uncharted behoeft eigenlijk geen inleiding. Al jaren lang is Nathan Drake één van de uithangborden van Sony en PlayStation. De beste man heeft al veel avonturen beleefd op de PlayStation 3 en 4, waarbij hij ondertussen ook nog een uitstapje heeft gemaakt naar de PlayStation Vita. Als hij dan binnenkort ook nog eens de overstap maakt naar het grote doek, dan kan hij op de PlayStation 5 eigenlijk niet achterblijven toch? Dat dachten Sony en Naughty Dog ook. Zij komen niet met een nieuwe game, maar met een remaster van twee games in één pakket: Uncharted 4 en Uncharted: The Lost Legacy komen samen in de Uncharted: Legacy of Thieves collectie. Worden we daar blij van, of kunnen we net zo goed onze PlayStation 4 opstarten?

Uncharted 4 moet wat mij betreft gezien worden als de hoofdgame van deze collectie, dus deze zal ik als eerste bespreken. Uncharted 4 kwam uit in mei 2016 en werd destijds (ik zou haast zeggen natuurlijk) goed ontvangen. Een fantastische game die wij destijds maar liefst een 9,5 gaven. We prezen onder meer de geweldige filmische momenten en de graphics. Zelfs de voice acting werd geprezen, die zelfs in het Nederland van verrassend hoge kwaliteit is. Bereid je dan ook maar voor om opnieuw op het puntje van je stoel te zitten in je woonkamer. Je zult weer moeten schieten, klimmen en puzzelen om dit avontuur tot een goed einde te moeten brengen. Bovendien zal je mond meerdere keren openvallen van verbazing als het gaat om bepaalde momenten in het verhaal. Niet voor niets is ‘Oh crap’ de meest genoemde zin in Uncharted 4. Niet voor niets in Uncharted 4 ook op God of War na de bestverkopende game ooit op de PlayStation 4.

De game houdt zich ook na 5 jaar nog altijd goed. Ook al had ik de game al gespeeld op de PlayStation 4, heb ik nog best vaak ‘Oh crap’ gezegd. De game speelt nog altijd heerlijk en Drake laat zich fantastisch besturen. Voor wat betreft Uncharted 4 heb ik alleen nog maar één minpunt: iets wat ook al in de oorspronkelijke review aan de orde kwam. De game komt nogal langzaam op gang, zeker als je de eerdere games gewend bent. Ik zou graag wat eerder vol in de (schiet)actie terecht zijn gekomen. Maar dat mag de pret niet drukken, de game staat nog altijd fier overeind.
Datzelfde kan gezegd worden over The Lost Legacy. Die game draait niet om Drake, maar om Chloe Frazer, voormalig kompaan van Nathan Drake en medeschattenjaagster. Chloe bevind zich in India, middenin een burgeroorlog, op zoek naar een artifact genaamd de slagtand van Ganesh. Deze game volgt hetzelfde concept, waarbij er wel één enorm level te vinden is die grootser dan ooit is. Dit lijkt haast wel een open wereld Uncharted. Eefje gaf de game destijds een 8,8 en ook dat is een cijfer maar ik voor de volle honderd procent achter kan staan. Ook deze game heeft de tand des tijds kunnen doorstaan. Niet zo raar overigens, nu de game ‘slechts’ 4 jaar oud is én de Uncharted games als een van de beste games van de generatie gezien werden.

Dan is het de vraag hoe de grafische update van de games beoordeeld kunnen worden. Vooropgesteld: Uncharted 4 (en The Lost Legacy) zag er altijd al heel goed uit. Het waren al een van de mooiste avonturengames die er waren. De PlayStation 5 upgrade zorgt er voor dat er eigenlijk geen laadtijden meer zijn en dat alles altijd vloeiend blijft lopen in 60 fps. Als liefhebber van mooie graphics kom je zeker aan je trekken. Aar omdat de game er al heel erg mooi uit zag (en het voor velen ook al scheelt dat ze wellicht van een ‘gewone’ PS4 naar een PS5 (met 4K) gaan) kan ik het verschil niet spectaculair noemen.

En daar komen we bij de olifant in de kamer. Want voor wie is deze collectie gemaakt? Heb je Uncharted 4 én the Lost Legacy gekocht op de PS4, dan kun je voor een tientje upgraden. Dan moet je je afvragen of je er zin in hebt om de game nog een keer te spelen. Voor de rest: Uncharted 4 is een tijdje geleden gratis geweest met PlayStation Plus én is nu nog steeds gratis bij de PlayStation Plus Collection. Voor diegenen die de game gratis hebben gekregen via PlayStation Plus is de upgrade overigens géén tien euro: zij komen helemaal niet in aanmerking voor een upgrade.
Tenzij je écht heel erg graag de game met de grafische update wilt spelen, is het maar de vraag of de upgrade essentieel is. Ik denk het eigenlijk niet. En om aan te raden de game voor de volle pond te kopen: dat is eigenlijk een moeilijk advies. Ja, de twee games die je krijgt zijn zeker 50 euro waard. Maar je kunt de PS4-versies gemakkelijk een stuk goedkoper te krijgen.

Concluderend: de games zijn zeker de moeite waard om nog een keer te spelen. Maar ik kan niet de vraag uit mijn hoofd krijgen: waarom zou je eigenlijk per se deze collectie willen kopen? Ja, er is een grafische update. En ja, het speelt lekker in 60 frames per seconde. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Sony en Naughty Dog dit af hadden kunnen doen met een patch voor de PS4-versie. Dit voelt nog net iets te veel als een cashgrab zo rondom de release van de Uncharted-film. En daar krijgt deze collectie, die eigenlijk een topcijfer verdient, toch wat punten aftrek voor.

Geschreven door Robin Link

• Fantastische games, ook 4/5 jaar later
  • Grafisch erg sterk