Deadfall Adventures Gamescom Preview

Deadfall Adventures Gamescom Preview

Bij één van de laatste afspraken van de donderdag op de Gamescom werden we verwacht bij uitgever Nordic Games voor een demonstratie van enkele nieuwe titels. Eén van die games was Deadfall Adventures, een shooter waarbij de speler ook moet onderzoeken. Wij onderzochten of dit een leuke combinatie kan worden.

Deadfall Adventures is het beste te omschrijven als een soort mix tussen Indiana Jones en Return to Castle Wolfenstein (om een verhalende shooter te noemen). Je bent een onderzoeker die samen met twee collega’s op pad gaat en zijn weg zoekt in de diverse werelden. Daarbij kom je langs verschillende omgevingen zoals het oude Egypte, de poolcirkel en de jungle. Exploratie is een belangrijk onderdeel in de game, maar dankzij jouw kompas hoef je niet bang te zijn om snel te verdwalen. Dit kompas wijst je namelijk de weg naar de diverse schatten die in de game verborgen liggen. De levels zijn ook zo ingericht dat ze je uitnodigen om op onderzoek te gaan. Hiermee kan je diverse schatten vinden die invloed hebben op jouw skills en upgrades. Het upgrade-systeem is heel open, want je kunt de schatten inzetten waar je maar voor wilt.

Onderzoeken en exploreren is niet het enige dat je doet in de game, want je bent niet de enige kaper op de kust. Onderweg zal je veel tegenstand treffen van allerlei verschillende figuren, van Nazi’s tot zombies. Gelukkig heb je jouw twee maten bij je en beschik je over voldoende munitie om tegenstand te kunnen bieden. De twee collega’s (die door de AI bestuurd worden) spelen hierbij geen hoofdrol. Ze kunnen niet dood gaan in de game, maar zullen ook niet voor je uit rennen. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars hier het speelplezier voorop hebben gezet en de speler in de hoofdrol plaatsen. Dit is in ieder geval wat ons tijdens de demonstratie is toegezegd. Het is dan natuurlijk nog even afwachten hoe dit uiteindelijk de game zal werken. We hebben al vaak genoeg gezien dat teammaten die meer op de achtergrond zijn soms als een blok aan je been kunnen voelen. En dan is het wél jammer dat ze niet dood kunnen gaan. Maar we gaan van het positieve uit en verwachten dat ze dit goed hebben weten te verwerken in de game.

Naast het schieten en onderzoeken ben je ook veel bezig met het oplossen van puzzels. De omgeving zal daarbij een belangrijk onderdeel vormen en je zult dan ook regelmatig goed om je heen moeten kijken om de oplossing te kunnen vinden. Volgens de ontwikkelaars zullen de puzzels echter niet de boventoon voeren in de gameplay en zijn de meeste toegevoegd als leuke extra’s. Weet je die extra puzzels op te lossen dan wordt je beloond met schatten of nieuwe wapens, dus het kan zeker wel de moeite waard zijn om je brein even aan het werk te zetten. De omgeving is trouwens niet alleen interactief in de vorm van puzzels, maar je kunt de omgeving ook gebruiken om de vijanden te verslaan. Op verschillende plaatsen zal je vallen tegenkomen die je alleen nog maar even hoeft te activeren. Zo zagen we hoe een soldaat jouw kant op kwam rennen, maar niet doorhad dat er allerlei pijlen op scherp stonden. Eén schot op een knop verderop en de soldaat had er ineens een paar luchtgaten bij gekregen. Dit is een simpel voorbeeld, maar laat wel zien dat je niet als een blinde kip door de levels aan het rennen zult zijn terwijl je schiet op alles wat beweegt. Het loont om soms even te stoppen en goed om je heen te kijken.

Op de vraag hoeveel uren gameplay de game bezit kregen we een niet echt bevredigend antwoord, namelijk 10 uur. Het was een wilde schatting van de ontwikkelaar, maar bij die 10 uur ging hij er al vanuit dat je alles in de werelden had onderzocht en er ruim de tijd voor had genomen. Daar bovenop zal de game niet als budget-titel worden verkocht, wat het nog enigszins goed had kunnen maken. Ik vraag me dan ook sterk af of Deadfall Adventures wel genoeg speeluren voor je geld zal kunnen bieden. Gelukkig is er nog de multiplayer optie om het aantal gameplay-uren te verhogen, maar die bevat enkel de standaard modes (Deathmatch, Team Deathmatch, etc). Grote kans dat deze titel wanneer hij uitkomt (15 november) snel ondergesneeuwd gaat worden door de grote titels zoals Watch_Dogs en Battlefield 4, om er maar eens twee te noemen. Besluiten ze echter bij Nordic Games om de game toch voor een lagere prijs in de winkels te leggen dan zou dat deze game een heel stuk interessanter maken.

Tijdens de demonstratie werden we nergens echt omver geblazen door Deadfall Adventures. De graphics zien er aardig uit, de puzzels zijn een leuke afwisseling in de gameplay en alles zit degelijk in elkaar. ‘Degelijk’ lijkt ons dan ook het beste woord om deze game mee te omschrijven. Hopelijk denken ze ook nog even na over een ‘degelijke’ prijsstelling, want 10 uur gameplay voor een full-priced game lijkt ons wel erg weinig.