Destiny 2 Gamescom Preview

Destiny 2

9.1

5.1

Destiny 2 Gamescom Preview

Destiny 2 Gamescom Preview

Vanaf de release van Destiny tot aan nu is het een lange reis voor fans geweest. De eerste Destiny had zijn tekortkomingen, dat gaven Activision en Bungie in ieder geval ook wel eerlijk toe. Vooral het verhaal was niet het beste gedeelte van de eerste Destiny. Dat is met het verloop van jaren wel rechtgetrokken door de talrijke DLC. We zijn inmiddels drie jaar na de release van Destiny en de meeste fouten die gemaakt zijn, zijn inmiddels wel weggetrokken. Maar na drie jaar komt er ook een einde aan de nieuwe content voor Destiny. Het is namelijk tijd om de overstap te maken naar Destiny 2. En laat die game nou net eens flink aanwezig zijn op de Gamescom!

Nieuw voor Destiny 2 is de PC-versie. Veel gevraagd, maar nu dan ook eindelijk gekomen. En dat is natuurlijk geen gekke stap voor een online shooter die je ook nog eens co-op met vrienden kan spelen. Nu wil ik niet meteen het PC-masterrace type gaan uithangen (sterker nog, ik ben een echte console-fan), maar toen ik Destiny 2 op een PC speelde was ik in eerste instantie behoorlijk onder de indruk van de graphics van de game. Destiny heeft natuurlijk na drie jaar een flinke grafische update gekregen en dat valt te zien ook.

Tijdens mijn Gamescom-sessie ging ik aan de slag met een gedeelte van het verhaal. In die drie kwartier dat ik aan de slag ben gegaan met het verhaal heb ik misschien wel meer uitleg over het verhaal gezien dan dat in heel het verhaal van Destiny 1 zat. Bungie heeft duidelijk geluisterd naar de kritiek van de fans. Het lijkt er dan ook op dat we nu eindelijk de Bungie zoals we van Halo kennen te zien krijgen in het verhaal van Destiny 2.

Mijn grootste punt van kritiek (en ook de reden waarom ik uiteindelijk ben afgehaakt) op Destiny was dat het na het uitspelen van de game allemaal heel erg eentonig werd. De gebieden die je in Destiny kon verkennen waren daarnaast in mijn ogen ook heel erg eentonig. Als je een klein gedeelte van de planeet had gezien, dan wist je eigenlijk ook wel hoe de rest van de planeet er uit zag. Ik kan niet veel zinnigs zeggen over de hoeveelheid content van Destiny 2, maar de omgevingen zien er in ieder geval al veelbelovend uit. Het leveldesign tijdens mijn sessie was slim en bovendien behoorlijk gevarieerd. Op de PC zag het er in ieder geval ook echt haarscherp uit.

Wat betreft de gameplay van Destiny 2 is het natuurlijk wel veel van hetzelfde van Destiny. Nog altijd heb je de indeling in de drie verschillende klasses: Warlock, Hunter en Titan. Spelers van het eerste uur zullen dus weer helemaal vertrouwd terugkomen in Destiny 2. De vraag die dan rijst is: ‘Is dat erg?’. Want eigenlijk is Destiny 2 toch vooral meer van hetzelfde. Ik ben tot nu toe van mening dat dat niet erg is. Het speelt namelijk weer fantastisch, met een hoop snelle en toffe actie.

En als ik het dan toch nog even over de PC mag hebben. De PC-versie van Destiny 2 draait namelijk op 60 frames per seconde. De consoleversie moet het doen met 30 frames per seconde. Na beide versies gezien te hebben blijkt dat je dat verschil toch wel een beetje gaat merken. Vooral op de PC lijkt Destiny 2 een stuk snellere game geworden te zijn in vergelijking met de eerste Destiny.

De single-player ziet er dus goed uit op het eerste oog: meer verhaal en meer sfeer. Tel daar nog de vertrouwde toffe Destiny-gameplay bij op en je hebt een succesnummer. Natuurlijk keert de Crucible in Destiny 2 ook weer terug. Bungie kiest in Destiny 2 er voor de scheiding tussen 6-tegen-6 en 3-tegen-3 modi weg te laten. Alle gamemodi zijn nu 4-tegen-4. Volgens Bungie waarborgt dit de balans in de multiplayer. Bovendien zou dit het map-design ten goede komen: Bungie kan zich helemaal focussen op 4-tegen-4. Wellicht dat Bungie nog wel een beetje de e-sports kant op wilt gaan. Zo is er een nieuwe mode waarin dood ook echt dood is. Het doel in deze mode is bommen te planten en te ontmantelen, vergelijkbaar met Search and Destroy uit Call of Duty. Zo zijn er ook behoorlijke tweaks gemaakt in de multiplayer-mode.

Gedurende de levensduur van Destiny heeft Bungie al laten zien te luisteren naar de kritiek van fans, en het lijkt er op dat ze met Destiny 2 verder op de goede weg zijn. Het mag dan wellicht meer van hetzelfde zijn, maar het is vooral meer lekkers van hetzelfde. Bovendien zijn er behoorlijk wat tweaks gemaakt in zowel de singleplayer als de multiplayer. Gamers met een flinke gaming PC kunnen zich klaarmaken voor een fantastische ervaring. De PC-versie ziet er prachtig uit en loopt bovendien nog een stuk soepeler. En ach, velen zullen zeggen dat een shooter sowieso met een muis en toetsenbord gespeeld moet worden. PC-gamers moeten nog wel even geduld hebben. Waar de PS4- en Xbox One-versie al op 6 september verschijnt, komt de PC-versie pas op 24 oktober. Het wachten vast waard!