Dr. Luigi Review

Dr. Luigi Review

Het is misschien een beetje vergezocht. En vooruit, het is ook een beetje flauw. Maar dat Nintendo juist nu een game rondom een dokter uitbrengt, daar moest ik toch wel een heel klein beetje om lachen. Als er een bedrijf op dit moment hulp nodig heeft als het gaat om haar console, dan is het wel Nintendo. In de media duiken steeds meer artikelen op over hoe de Wii U gered moet worden, en wij bij GameParty doen ook gewoon vrolijk aan mee, zie onder andere het artikel van onze Bas van Dun. Maar goed, terug naar waar voor je dit artikel hebt aangeklikt: een recensie van Dr. Luigi.

Het jaar van Luigi is nog niet voorbij, aangezien ook deze titel weer volledig draait om Luigi. Nergens is Mario te bekennen. Hoewel, nergens, Luigi doet misschien heel erg zijn best om een betere dokter te zijn dan Mario, voor het grootste gedeelte hebben ze toch dezelfde kwaliteiten. Je kunt Dr. Luigi dan ook niet echt zien als een echte sequel, het is eerder een remake met wat opsmuk. Dat hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat we Dr. Luigi weer van onze Wii U willen verwijderen: de gameplay van Dr. Mario hield en houdt nog steeds veel mensen in hun greep.

Nog altijd zijn er die vervelende virussen die je aan moet pakken. Deze beestjes zijn blauw, rood of geel en Luigi heeft pilletjes in een of twee van die kleuren. Deze pillen zijn alle kanten op te draaien en te bewegen, waardoor de gameplay van Dr. Luigi een beetje als Tetris, de moeder der puzzelgames, speelt. Heb je vier van dezelfde kleur op een rij, dan wordt dat rijtje verwijderd. Heb je alle virussen in een level weggespeeld, dan heb je gewonnen. Heb je echter de top van het speelveld bereikt, dan is het game over. Net zoals in Tetris.

So far so good dus, maar tot zover is er ook vrij weinig veranderd. Dat blijft zo als we naar een van de modi kijken: in Retro Remedy krijg je precies de gameplay die je verwacht. Eigenlijk is er niets veranderd ten opzichte van de gameplay van Dr. Mario. Wel anders zijn Operation L en Virus Buster. Operation L is een verwijzing naar Luigi en in deze mode zitten twee pillen aan elkaar vast in een L-vorm. Het zorgt er in ieder geval voor dat de moeilijkheidsgraad flink omhoog gaat en brengt daarnaast een welkome variatie. Wel wordt de game er vrij chaotisch door en zal het vaak voorkomen dat je soms met een kleine fout eigenlijk je hele game verpest. Als laatste is daar Virus Buster, die vol gebruik maakt van de mogelijkheden van de Wii U. Waar je Retro Remedy gewoon met de knoppen speelt, speel je Virus Buster met het touchscreen op de GamePad. Qua gameplay verandert er eigenlijk vrij weinig, maar ach, het is een leuke toevoeging. Nintendo doet in ieder geval haar best.

Dan zijn er nog de online en de lokale multiplayer. Iedere speler kan zijn of haar eigen snelheid en moeilijkheidsgraad kiezen, waardoor het zelfs voor je oma/moeder/oom/neefje leuk is om tegen jou te spelen. Online verbinding werkt eigenlijk prima, zonder lag. Toch kan ik niet zeggen dat de online mode nou zo veel toevoegt. Het is een leuk extraatje, net zoals de Virus Buster mode. Ook qua presentatie doet Dr. Luigi vrij weinig nieuws. De virussen zien er nog even ‘schattig’ uit als vroeger en Luigi gooit met vloeiende animaties de pillen in het speelveld. Niet dat je veel grafische opsmuk verwacht van een game als Dr. Luigi en het is ook zeker geen slechte presentatie, maar nieuw? Nee, nou niet bepaald. Zelfs de muziek is nog hetzelfde als flink wat jaren geleden.

Het is best moeilijk om een eindoordeel over Dr. Luigi te vellen. Begrijp me zeker niet verkeerd: Dr. Luigi is een leuke en goed uitgewerkte puzzelgame. De gameplay is nog steeds erg aantrekkelijk en een leuke twist op bijvoorbeeld Tetris en Puyo Pop. Maar de kans is groot dat je de gameplay van Dr. Luigi/Dr. Mario al meerdere keren hebt gespeeld. Dat kan zijn op de NES, op de Nintendo 64, op de GameBoy, op de Wii of op de Nintendo 3DS. Dr. Luigi is wel een van de beste versies van de game, maar je betaalt wel 15 euro voor wat simpele nieuwe modi en wat grafische opsmuk. Zoek je een puzzelgame voor de Wii U, dan is Dr. Luigi prima, maar bezit je ook een Nintendo 3DS, dan kun je misschien beter voor de Virtual Console-versie van Dr. Mario gaan.

[review pros=”+ Met de gameplay is niet veel mis
+ Online werkt prima” cons=”- Dit heb je waarschijnlijk eerder gespeeld
– Nieuwe modi zijn niet schokkend