Grid 2 Review

Grid 2 Review

Voor sommige bedrijven staat het eigenlijk vast: in een bepaald genre scoren ze altijd dikke hits, terwijl games die in andere genres verschijnen nou niet bepaald toppers zijn, of gewoon, om het maar even plat te zeggen, dikke stront. Codemasters had last van dat syndroom. Racegames waren steeds top, andere games waren altijd wat minder. Daarom heeft Codemasters ook alle andere genres overboord gegooid en zijn ze volledig op het racen overgegaan. Dat heeft zich geuit in enkele grote series: de Formule 1-serie waarvan elk jaar een game verschijnt, de DiRT-serie, waarbij de spinoff DiRT Showdown niet super werd ontvangen. Jarenlang werd er geroepen om een nieuwe game uit de derde serie, de GRID-serie. Maar is het die game geworden waar de fans al jaren naar verlangden, of crasht GRID 2 hopeloos in de vangrail?

Waar je in de eerste GRID nog een eigen raceteam op kon zetten waarbij je sponsors moest aantrekken en, als je eenmaal je sporen had verdiend in het racewereldtje, een teamgenoot kon huren, is dit principe in GRID 2 helemaal verdwenen. GRID 2 draait namelijk helemaal om de WSR, oftewel de World Series Racing. Om een lang verhaal kort te maken: jij rijdt een goede race, de organisator van de WSR zoekt een ‘poster-boy’ en jij bent de gelukkige die de WSR groot mag maken. Dit doe je door van continent naar continent te gaan. Je begint in Amerika waar je eerst een aantal mensen moet verslaan om zo de WSR te promoten. De WSR moet namelijk in aanzien groeien en het aantal racers mag ook nog wel wat toenemen. Na dit trucje in Amerika te hebben gedaan ga je daarna door naar Europa en Azië. Een flinterdun verhaallijntje, maar it does the job.

GRID staat er om bekend om een race game te zijn vol actie. De game heeft een klein beetje simulatie in zich maar neigt vooral richting de arcade-kant. En het is ook zeker wennen, de manier waarop de auto’s zich laten besturen. GRID staat er om bekend dat je driftend sneller een bocht om bent dan dat je netjes zonder wielspin de bocht neemt. Geef je te veel gas bij het uitkomen van een bocht, dan raak je de controle over de auto kwijt. Het is zeker even wennen, maar ben je er eenmaal aan gewend, dan is het heerlijk om met de voertuigen driftend de bocht om te komen.

Maar de rook van het driften is niet de enige factor die voor spektakel zorgt. Daarnaast is er de AI die ook een flinke buit in het zakje doet. Als ik zeg dat de AI agressief rijd, dan druk ik me nog zachtjes uit. De AI is zeker niet bang om wat lak met je uit te wisselen en zal je dan ook zonder pardon aan de kant beuken wanneer dat nodig is. Daarnaast zullen ze steeds hun racelijn proberen te houden. Ben jij sneller? Dan gaan ze zeker niet aan de kant en zullen ze je afblokken als je bijvoorbeeld met het ingaan van een bocht ze er probeert uit te remmen. Het is dus aan jou om een gaatje te vinden om ze te passeren en dat is zeker niet gemakkelijk. Het vervelende is dat het voor de AI vrij makkelijk is om jou aan de kant te rammen en je in een spin te laten geraken, terwijl dat voor jou zelf nogal lastig is. Een beetje oneerlijk op die manier. Net als dat het oneerlijk is dat in een time-attack evenement jij duidelijk sneller bent dan je voorganger, maar je voorganger gewoon een snellere tijd neerzet.

Maar ook met de AI houdt het spektakel niet op. Het schademodel is fantastisch in de game. En dat mag ook wel want de races dat je zonder krassen, deuken en al je ‘bodywork’ over de finish komt zijn schaars. Daarnaast heeft het schademodel ook nog invloed op de prestaties van je auto. Gelukkig is daar het systeem wat geïntroduceerd werd in de eerste GRID: de flashbacks. Ik merkte dat ik daardoor wat agressiever ging rijden. Miste ik namelijk een rempunt, dan had ik altijd nog een flashback (je hebt overigens maximaal 5 flashbacks). Dit merkte ik zeker toen ik daarna een andere racegame speelde zonder flashback: ik moest ineens op een hele andere manier gaan racen. De game ziet er daarnaast ook nog eens fantastisch uit, hoewel de cockpit-view ontbreekt. Balen voor de echte puristen, maar de rekenkracht die nodig was voor de cockpit-view is gestopt in de wagens en de omgevingen waardoor de game er super uitziet. Daarnaast klinken de auto’s allemaal anders (en misschien nog wel belangrijker: ze sturen ook allemaal net even anders) Wel is het jammer dat de framerate af en toe inkakt, zeker tijdens de LiveRoutes.

LiveRoutes is een toevoeging aan GRID 2 die we nog niet eerder hebben gezien. Je wordt in een stad neergezet en de game verzint tijdens het rijden een circuit voor je. Hierdoor is een circuit uit je hoofd leren er niet meer bij en is elke race anders. Wel had ik het idee dat je vaak in dezelfde korte rondjes wordt gestuurd en dat de game bepaalde gedeeltes van de stad steeds links laat liggen of je daar maar heel kort doorheen stuurt. Het is een aardige toevoeging aan de carrièremode, die op het einde ineens een aantal nieuwe disciplines introduceert die ik graag eerder had gezien. Maar ik mag verder niet klagen want de carrière is lang zat en bevat behoorlijk wat omgevingen. Dat slappe verhaaltje neem ik dan maar voor lief. Wil je de singleplayer even links laten liggen, dan kun je ook aan de slag met de multiplayer. In de multiplayer speel je steeds nieuwe wagens vrij die je vervolgens kunt upgraden om online de snelste te zijn. Codemasters beloofde om je in te delen bij mensen die precies zo rijden zoals jij dat doet, maar daar merkte ik niet veel van tijdens normale racegames.

GRID 2 was het wachten duidelijk waard en geeft heel veel spektakel. Zoek je een simulatie, dan ben je bij GRID aan het verkeerde adres. Zoek je een vette race game, dan zit je zeker goed bij GRID 2. De game verschilt van racen op circuits, racen door steden en racen op smalle weggetjes van bijvoorbeeld Monte Carlo dus er zit wel voor ieder wat wils bij. De game ziet er grafisch goed uit, maar daar staan wel een paar opofferingen tegenover waaronder kleine problemen met de framerate, het ontbreken van de cock-pitview en lange laadtijden. Ben je opzoek naar een snelle game vol adrenaline, dan kun je GRID 2 blindelings kopen.

[review pros=”+ Game knalt van je scherm af!
+ Aggressive AI
+ Schademodel heeft invloed op je auto” cons=”- Time Attack is niet altijd even eerlijk