Hexodius Review

Hexodius Review

Schieten op alles wat beweegt en ondertussen zelf niet geraakt worden. Dat is waar het om draait in Hexodius, een nieuwe arcade shooter die te spelen is via Xbox Live Arcade en Steam. De arcade shooters zijn al zeer goed vertegenwoordigd op die platformen dus de vraag is of Hexodius zich op een positieve manier weet te onderscheiden van de rest. Of verdwijnt het in de massa om nooit meer herinnert te worden?

In Hexodius ga je met jouw schietende robot in een arena gedropt worden en moet je alle vijanden verslaan die op je af komen. Niks meer, niks minder. De makers hebben nog wel nog een verhaaltje toegevoegd om je nog een soort doel te geven, maar dit stelt zeer weinig voor. De AI van een ruimtestation is op hol geslagen en heeft de macht overgenomen op het hele station. Er is één klein robotje dat zich heeft weten te verstoppen en in die tijd een drone heeft weten te fabriceren. Met die drone probeert hij zich een weg van het ruimtestation af te vechten, naar de vrijheid. Die drone bestuur jij en de weg naar de vrijheid bestaat uit heel veel arena’s waar je je doorheen moet vechten. Tussen de levels door roept jouw robot af en toe iets en gooit de kwaadaardige AI er een bijdehante opmerking uit. Dit is volgens mij grappig bedoelt, maar meer dan een schuddend hoofd leverde het bij mij niet op. Humor is natuurlijk heel persoonlijk, maar toch denk ik dat de meeste gamers het wel met mij eens zullen zijn dat het hier net niet geslaagd is.

De gevechten in de arena’s duren over het algemeen maar een paar minuten. Vooral in het begin is het voorbij voordat je er erg in hebt. Later, wanneer de vijanden sterker worden, zal je wel meer tijd kwijt zijn, maar het blijven korte potjes. Voor een arcade game is dat prima want het geeft je de mogelijkheid om het even snel tussendoor te kunnen spelen. Hier en daar hebben de makers geprobeerd om voor wat variatie te zorgen in de missies. Zo moet je af en toe jouw robotvriend beschermen terwijl hij een deur probeert te openen of is je opdracht om binnen een bepaalde tijd enkele punten in de arena kapot te schieten. Het is een aardige poging, maar uiteindelijk blijft het gewoon schieten op alles wat jouw kant op komt en dat wordt helaas toch wel vrij snel eentonig. De vijanden die jouw kant op komen zijn er wel in verschillende variaties en vooral later in de game zal je merken dat je hier verschillende tactieken voor moet gebruiken. Zo zijn er bijvoorbeeld tanks die langzame raketten op je af schieten die je achtervolgen. Door de ruimte goed te gebruiken kun je die raketten op de vijanden terecht laten komen en dat geeft wel voldoening. Zodra je de tactieken eenmaal door hebt wordt de game wel een stuk makkelijker en kan het geen kwaad om het moeilijkheidsniveau een beetje op te krikken.

Ik moest aan het begin van het spel wel even wennen aan de besturing, want die voelde nogal onnatuurlijk. Met de linker stick bepaal je waar jouw drone naartoe gaat en met de rechter stick bepaal je welke kant je op schiet. Aangezien jouw gun 360 graden kan draaien is het nog weleens lastig om goed te mikken terwijl je ondertussen jouw drone alle kanten op draait. Na een half uurtje heb je het echter door en tover je de juiste manoeuvres uit je duimen. Tijdens het spelen verdien je credits die je in kan zetten om upgrades te kopen. Dit kunnen upgrades zijn die direct invloed hebben (bijvoorbeeld sneller schieten) of upgrades die je tijdens een gevecht in kunt zetten. Dit doe je door er maximaal vier te koppelen aan de triggers en schouderknoppen van de controller. Hierdoor heb je ze direct beschikbaar. In de praktijk blijk je ze in de laagste twee moeilijkheidsniveaus echter niet nodig te hebben, de standaard upgrades voldoen om de diverse arena’s door te komen.

In de intro vroeg ik me al af of Hexodius iets toe weet te voegen aan de bestaande arcade shooters en het antwoord is simpel: Nee. De gameplay en de levels zijn daarvoor teveel van hetzelfde, waardoor het snel begint te vervelen. Het verhaaltje en het upgradesysteem zijn een aardige poging om de game zich te laten onderscheiden van de rest, maar helaas pakt dat allemaal niet lekker uit. Hexodius is eigenlijk als een zakje snoeptomaatjes: de eerste drie zijn lekker, maar daarna verlang je toch naar iets anders.

[review pros=”+ Ideaal voor tussendoor” cons=”- Net niet grappig
– Te eentonig” score=55]