Ibb & Obb Review

Ibb & Obb Review

Een jaar of drie geleden haalde ik de puzzelgame Ilomilo van de Xbox Live Marketplace. In Ilomilo draait het om twee personages die moeten samenwerken om puzzels op te lossen, een ideale coöp-game voor op de bank. Toen ik de reviewcode van Ibb & Obb onder ogen kreeg moest ik gelijk weer even terug denken aan die game. Samen met mijn vriendin heb ik veel plezier beleefd aan Ilomilo, zou Ibb & Obb dat kunnen evenaren?

Ibb & Obb is een puzzel/platformgame van de Nederlandse ontwikkelaar Sparpweed, waarbij alles draait om samenspel. De ene speler neemt de rol van Ibb op zich, terwijl de andere in de huid van Obb kruipt. Beide lopen tegelijk door het level, maar zonder goed samen te werken zullen ze niet ver komen. In de game zitten namelijk de nodige obstakels waarbij je elkaar nodig hebt om daar voorbij te komen. Denk aan hoge muren waar je overheen moet komen of poorten waar maar één van de twee doorheen kan. Een goede timing is daarbij belangrijk, dus je zult vaak samen aan het aftellen zijn om tegelijk (of niet) op de juiste knoppen te drukken. Die knoppen zijn overigens heel simpel: vier pijltjes toetsen voor elk figuur is genoeg. Zo is het voor iedereen speelbaar.

In theorie is het mogelijk om de game alleen te spelen, maar dan moet je wel behoorlijk vingervlug zijn. Zoals gezegd komt er vaak een goede timing bij kijken en dat is over het algemeen behoorlijk lastig in je eentje uit te voeren. De game is zowel offline als online in coöp te spelen, maar ik raad je aan om het vooral offline te spelen. Anders mis je namelijk de dynamiek van het samenspel dat je ervaart als je naast elkaar zit en probeert op het juiste moment te springen. Ik noem bewust het woord ‘springen’, want de zwaartekracht is belangrijk tijdens de meeste puzzels. De wereld bestaat uit kanten (boven en onder de lijn) en is doormiddel van ‘gaten’ in de lijn met elkaar verbonden. Spring je van boven door een gat naar beneden dan zal je omdraaien en over de onderkant van de lijn lopen. Uiteindelijk draaien de meeste puzzels om dit principe, waarbij je rekening moet houden met het feit dat als je boven hoger springt je beneden lager uit zult komen. Nu ik dit opschrijf klinkt het behoorlijk vaag, maar bekijk een paar screenshots en je zult begrijpen wat ik bedoel.

Het design van de game is behoorlijk minimalistisch, maar voelt tegelijk ook wel fris aan. Zoals gezegd loop je op (en onder) een zwarte lijn, dat is de wereld. Er wordt (vooral in de achtergrond) wel goed gewerkt met kleuren en de muziek past perfect bij de rest van de game. De presentatie is dus niet schokkend met zeer realistische graphics en bombastische muziek, maar dat past ook helemaal niet bij het karakter van de game. Nee, de hele sfeer in de game voelt gemoedelijk aan en dat zit dan ook wel goed. Het voordeel van de minimalistische stijl is dat het ook op minder krachtige pc’s draait, zoals een oudere laptop. Dit geeft je de mogelijkheid om de game op elke gewenste plek op te starten, zodat je waarschijnlijk altijd wel een vriend kunt vinden om de uitdaging mee aan te gaan. En als je die vriend gevonden hebt dan zal je merken dat het een leuke puzzelgame is om samen te spelen. De moeilijkheidsgraad wordt goed opgebouwd, zodat je de tijd krijgt om te wennen aan de spelmechanieken en aan elkaar. Kom je wat verder in de game dan worden de puzzels ook behoorlijk uitdagend en zal je regelmatig opnieuw moeten beginnen. Gelukkig begin je dan steeds bij de laatste puzzel, zodat je niet weer het hele level opnieuw hoeft te doorlopen.

Ibb & Obb voelt als een verfrissende puzzelgame. In theorie is de game in je eentje te spelen, maar dat is niet te doen en vooral ook niet leuk. Alles draait om de coöp-gameplay en die zit (vooral offline) zeer goed in elkaar. Dat is dan ook het sterke punt van de game. De presentatie is soberder dan die van Ilomilo, maar de gameplay is minstens net zo sterk. Heb je een vriend of vriendin in de buurt die ook wel gek is op een puzzeltje op zijn tijd, dan zou ik je zeker aan willen raden om Ibb & Obb een kans te geven.

[review pros=”+ Offline coöp is fantastisch
+ Goede opbouw
+ Lage systeemeisen” cons=”- Online coöp minder leuk” score=70]