Knockout City Review

Eefje gaat trefballen met Knockout City

Een unieke, verslavende multiplayer titel op de markt brengen is een zeldzaam gegeven, Het lijkt tegenwoordig namelijk dat alles een doorslagje van Fortnite en andere Warzones geworden is. Toch duikt er van tijd tot tijd een titel op die indruk weet te maken met de combinatie van een simpel doch uniek concept en verslavende gameplay. Knockout City weet alvast de aandacht te trekken, maar heeft het ook wat vereist is om naast andere toppers als Rocket League en Fall Guys te staan?

Het idee van ontwikkelaar Velan studios is in elk geval simpel. Het is gewoon competitief trefbal, toch? Je gooit, ontwijkt en vangt naar hartelust om het potje te winnen in een erg flitsende weergave van de sport die we als kind allemaal speelden in de gymles. Elke map heeft een vast aantal trefballen en teams strijden om die zo snel mogelijk in bezit te krijgen om aanvallen op de tegenstander te kunnen inzetten. Met een goed gemikt schot schakel je tegenstanders uit en zo scoor je punten. Het is een erg simpel idee dat we allemaal kennen maar het leuke is dat de makers je als speler genoeg moves en mogelijkheden geven om het fris en fun te laten voelen. De matches hebben tempo en er is een heerlijke eb en vloed tussen de teams die je enkel in het betere soort multiplayer terug kan vinden.

Het cliché zegt dat iets makkelijk om op te pikken maar lastig om volledig onder de knie te krijgen kan zijn, en dat cliché gaat bij dit Knockout City wel degelijk op. De basis is kinderlijk eenvoudig en je gooit en springt al snel als een malle, maar de finesses in de vingers krijgen vergt toch wat meer oefening. Er zit verrassend veel diepgang in dit kleine spelletje. De bal lobben of curven om tegenstanders die zich verschuilen te kunnen raken of de bal passen naar een medespeler om die sneller over het veld te krijgen. Er zitten erg veel kleine tricks en mogelijkheden in de game die je spelenderwijs ontdekt.

De matches zelf kunnen ook de nodige variatie hebben afhankelijk van hoe een team speelt. Een team kan erg sterk inzetten op het passen van de bal of eerder agressief spelen en offensief hard uithalen met ultimate throws waarin een teamlid in de lucht gekatapulteerd wordt om als projectiel te fungeren. Ook speciale soorten ballen dienen als peper en zout voor de matches. Bij elk potje komt er een random speciale bal in het spel die het zaakje op stelten zet. De bombal ontploft na een specifieke tijd en beschadigt iedereen in de buurt, terwijl de multi-ball je drie ballen geeft die je in snel tempo af kan vuren. Dit soort gekkigheid kan de balans in een gelijkopgaande match uiteraard doen omslaan.

Wat misschien nog het meest indruk maakt bij deze game is hoe vlot alles speelt. De game loopt heerlijk smooth online, zonder ook maar de kleinste hint van vertraging of framerate gestotter en de controls zijn strak en intuïtief. De presentatie is eveneens alleraardigst. Het is niet de meest visueel ingrijpende game, maar de kleurrijke cartoony visuals en jazzy soundtrack passen goed bij het spel. Het design van de personages is weliswaar een tikje hit or miss, maar je kunt gelukkig tal van kleren en accessoires unlocken om ze ietwat naar je smaak aan te passen.

Die kleren die je vrij kan spelen sluiten ook netjes aan bij het gevoel van progressie die de game je geeft. Je prestaties tijdens het spelen leveren je XP op die je Street Rank level de hoogte in stuwt. Telkens je een level stijgt krijg je een beloning in de vorm van een nieuwe outfit of geld dat je kan besteden aan een nieuwe look. Dat er ongeveer 900 levels zijn indiceert dat er wel wat te beleven valt op dat vlak. Er zijn ook nog zaken als Crew Contracts die teams die samen spelen belonen en de belofte van verdere updates in de toekomst die nu al verzekeren dat Knockout City een blijvertje lijkt te gaan worden.

Op dit moment zwemt de game weliswaar nog niet in content, maar wat er is, is gewoon erg goed. De modes zijn eenvoudige varianten op trefbal of modi waarin je enkel met speciale ballen speelt of moet de diamanten die verslagen tegenstanders achterlaten oprapen. Ze zijn vooral allemaal fun. Hetzelfde kan je zeggen over de maps. Die zijn nog niet talrijk, maar elk hebben ze een erg unieke twist. Bij Galaxy Burger draait het platform in het midden, bij Back Alley Brawl kun je via buizen over de map warpen en Rooftop Rumble bestaat uit twee flatgebouwen met een nauwe walkway ertussen. Ook hier is het design goed doordacht en vooral bedoeld om zoveel mogelijk fun te genereren. Knockout City treft op dat vlak alle doelen.

Knockout City is één van de leukste multiplayer games in lange tijd. Het speelt heerlijk, heeft behoorlijk wat diepgang en finesse en is vooral enorm fun. Dit heeft alles in huis om een blijvertje te worden die we binnen een jaar of vijf nog steeds spelen.

• Toegankelijk en diepgaand tegelijk
  • Speelt enorm vlot
  • Beloont spelers voor het spelen