Mirror's Edge Catalyst Gamescom Preview

Mirror's Edge Catalyst Gamescom Preview

Al sinds de bekendmaking van EA dat ze werken aan Mirror’s Edge Catalyst volg ik alles dat rond deze game gebeurd. Op de Gamescom hadden we dan wel een afspraak bij Electronic Arts, maar helaas niet voor ons hele team en kon ik Bas niet overtuigen om mij daar naar toe te sturen. Hij wilde namelijk nogal graag met een Star Wars spelletje aan de slag… Gelukkig was er op de beurs zelf ook een speelbare versie van de game te vinden. Daarvoor moest ik wel een klein uurtje in de rij gaan staan, maar gelukkig was dat het meer dan waard en werd ik niet teleurgesteld door deze korte speelsessie.

Laat ik het maar meteen zeggen: met de stijl van Mirror’s Edge lijkt het helemaal goed te gaan komen. In de trailers van de game zagen we al hoe het typische witte ‘cleane’ stijltje van het origineel terug te zien is in deze opvolger, maar tijdens mijn speelsessie werd dit nog veel duidelijker. Over het algemeen is alles in de stad wit gekleurd met hier en daar een beetje geel. Dat klinkt saai, maar het past allemaal perfect bij de sfeer van de game. Zodra je een route uitzet zullen bepaalde delen in de wereld rood gaan kleuren. Dit is om de route duidelijk te maken die je kan nemen om bij je bestemming te komen. Hierdoor ben je niet helemaal aan jezelf overgeleverd om de weg te vinden in de open wereld van Mirror’s Edge en tijdens mijn korte speelsessie leek dit ook goed te werken. Een enkele keer was het even zoeken naar het volgende rode object, want er wordt geen lange lijn voor je uitgezet. Gelukkig is het over het algemeen snel binnen bereik en ben je dus niet lang aan het zoeken.

Tijdens de demo mocht ik een stukje van het begin van het spel spelen en kreeg ik de mogelijkheid om de open wereld te verkennen. Het begin van Catalyst dat ik zag was niet heel bijzonder en was vooral een korte tutorial om me te laten wennen aan de besturing. Die is namelijk iets anders dan je gewend bent van first-person games en volledig geoptimaliseerd voor het free running. Het meeste werk deed ik met de linker button en de linker trigger. Daarmee kon ik deuren intrappen, tegen muren op rennen en via kabels naar de overkant glijden. Dit kon ik vooral goed uitproberen in het tweede deel van de demo, waarbij ik drie opdrachten mocht doen in de open wereld van Mirror’s Edge. Zo deed ik een timetrial waarbij ik de tijd van de computer probeerde te verslaan en moest ik de weg vinden naar een billboard om dat te hacken. De derde opdracht was om enkele tegenstanders uit te schakelen, maar daar krijg je geen wapens voor aangeboden. Alles moest gebeuren met melee-combat en daarbij moet je proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van de omgeving. Zo zag ik bijvoorbeeld een bad guy op een lager gelegen platform staan. Door een aanloop te nemen en bovenop hem te springen kon ik hem in één keer uitschakelen.

De moeilijkheidsgraad tijdens deze demo was dan ook niet heel hoog. Ik vermoed dat ze dit bewust hebben gedaan om ervoor te zorgen dat iedereen een goede ervaring had van de speelsessie. En ik snap ook wel dat het lastig kan zijn om de juiste balans te vinden tussen een hoofdpersoon zonder wapens en een aantal computergestuurde tegenstanders met automatische geweren. Toch hoop ik dat dit in de uiteindelijke versie wel goed bijgesteld gaat worden, zodat Mirror’s Edge Catalyst geen ‘walk in the park’ zal worden. Overigens zit het met de besturing wel al helemaal goed. Alle bewegingen van Faith voelde super vloeiend en ik kon ze weer heel mooi aan elkaar rijgen tot één vloeiende beweging over de daken van deze metropolis. Persoonlijk ben ik heel benieuwd naar de verborgen plekjes die de ontwikkelaars in de wereld gaan stoppen. Net als in het origineel zal het wel weer de kunst worden om zoveel mogelijk ‘schatten’ te gaan vinden op de locaties die je niet zomaar tegenkomt tijdens de missies. En dat is misschien ook wel het leukste aan het free runnen van Mirror’s Edge: het uitvinden van de mogelijkheden van de spelwereld en daarmee nieuwe locaties ontdekken.

Het kwartiertje dat ik met Mirror’s Edge Catalyst door heb kunnen brengen heeft me nog meer bevestigd in mijn vermoeden: dit gaat weer een fantastische game worden! Het origineel was al geweldig, maar met de mogelijkheden van de huidige hardware lijkt Catalyst dat wel degelijk te gaan overtreffen. De stijl is fantastisch en de open wereld lijkt je echt uit te nodigen om overal op ontdekking te gaan. Ik kan echt niet wachten tot ik in februari deze game in mijn console kan schuiven en op mijn gemak met Faith kan gaan spelen.