Moebius Preview

Moebius Preview

Er verschijnen al lange tijd geen nieuwe titels meer in het point-and-click genre, dus elke nieuwe titel is mooi meegenomen. Moebius is een adventure zoals we die kennen uit de tijd van Gabriel Knight-serie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Moebius gemaakt wordt door Jane Jensen, de gamedesigner die achter de Gabriel Knight-games zat. Weet ze met deze game het genre nieuw leven in te blazen of zal die snel vergeten worden? Ik mocht alvast met een preview-versie aan de slag om te kijken hoe het ervoor staat.

In Moebius speel je een antiekhandelaar en je eerste opdracht is niet helemaal wat je zou verwachten. Een bedrijf huurt je in om op reis te gaan naar Venetië en daar de moord op een vrouw te onderzoeken. Het doel van dit onderzoek is echter niet om erachter te komen wie de vrouw heeft vermoord. In plaats daarvan probeer je erachter te komen op welk historisch figuur het leven van de vermoorde vrouw lijkt. Dit doe je op de manier zoals dat al jaren gaat in point-and-click adventures: je praat met de personages die je tegenkomt en je kunt in keuzemenu’s kiezen welke vragen je wilt stellen. Zo kom je meer te weten over de echtgenoot van de vrouw, het politieonderzoek en nog veel meer. Daarnaast moet je goed rondkijken in de diverse (statische) omgevingen om te zien of er nog interessante objecten liggen die je kan gebruiken voor je onderzoek. Verder komen er natuurlijk de nodige puzzels voorbij.

Door je onderzoek leer je allerlei opmerkelijke zaken van het leven van de vrouw kennen, bijvoorbeeld dat ze al op jonge leeftijd trouwde met een oudere man. Zodra je genoeg van dit soort aanwijzingen hebt verzameld, kan je gaan bepalen met welk historisch figuur haar leven de meeste overeenkomsten heeft. Dit doe je met een puzzeltje, waarbij je een heleboel personages in beeld krijgt. Door de personages weg te strepen die het niet kunnen zijn, hou je uiteindelijk drie figuren over en moet je de juiste kiezen. Klinkt waarschijnlijk niet heel spannend? Dat is het in de praktijk ook niet. Eigenlijk kijk je alleen maar welk kaartje het meeste voorkomt in beeld en grote kans dat die het moet zijn. Zelf heb ik dan ook erg weinig met geschiedenis, dus zeiden de namen en beschrijvingen mij ook niet zoveel. Ik kan me wel voorstellen dat iemand die helemaal gek is van geschiedenis hier meer van zal herkennen en er daardoor ook meer plezier aan zal beleven.

De gameplay van Moebius is hiermee de klassieke gameplay zoals we die kennen van het genre. De game doet hier eigenlijk niks nieuws en heeft hierdoor ook een (te) traag tempo. In de preview moest ik bijvoorbeeld op een bepaalde plek een gesprek aanknopen met een oud vrouwtje om meer informatie te krijgen. Die vrouw liep echter steeds van haar huis naar een plek buiten beeld, waardoor je haar moet zien aan te spreken als ze voorbij liep. Dit betekende dat ik op een gegeven moment even moest wachten tot ze voorbij liep, iets wat best lastig is met mijn geduld-niveau. Ook de gesprekken zelf gaan niet al te vlot. Wil je deze game gaan spelen, zorg dan dus dat je genoeg tijd vrij hebt. Aan de andere kant hoef je nooit lang te zoeken naar je volgende doel in het spel. Jouw personage loopt namelijk met een tablet waar hij alles op bijhoudt. Je vindt daar de aanwijzingen die je hebt verzameld, de locaties waar je bent geweest, maar ook hints om te zien wat er van je verwacht wordt. Natuurlijk heb je de keuze om hier gebruik van te maken of niet, maar het kan wel eens prettig zijn om ergens op terug te kunnen vallen als je het echt niet meer weet.

Behalve dat het verhaal een beetje vreemd is, ziet de game er ook een beetje apart uit. Je zit constant te kijken naar een combinatie van 3D-personages en objecten in getekende omgevingen. Soms werkt dit goed, maar meestal past het niet bij elkaar. De getekende omgevingen zien er erg sfeervol en gedetailleerd uit, terwijl de 3D personages erg houterig zijn en weinig detail kennen. Dit onderbreekt de sfeer van de omgeving en ik vind het onbegrijpelijk dat voor deze combinatie is gekozen. Wel moet ik zeggen dat het water er in de game erg goed uit ziet! Dit is geanimeerd, waardoor je de golfslag goed kunt zien. Erg mooi gedaan!

Wat moet het nu gaan worden met Moebius? Ik zie een game in een genre waar niet veel titels meer voor verschijnen dus elke nieuwe titel lijkt een aanwinst. Moebius weet echter weinig toe te voegen aan het genre. Het enige vernieuwende is het (bijzondere) verhaal, waarbij ik me dan weer afvraag of het interessant genoeg is voor de gamers. Nu heb ik alleen maar een preview gespeeld, dus mogelijk dat het verhaal later in het spel een verrassende wending maakt. Het is echter de vraag of de speler dan niet al is afgehaakt.