One Piece Grand Cruise Review

Sinds niet al te lang geleden heb ik een PlayStation VR. Een ontzettend leuk stukje technologie met een verrassend aantal leuke games tot diens beschikking. Echter missen sommige games diepgang en zijn het eerder korte ervaringen of minigames. Het voordeel hiervan is dat deze games in ruil daarvoor meestal zo’n vijf tot tien euro kosten. Een eerlijke prijs voor circa twee uur plezier. Andere games kosten echter 20 tot soms wel 50 euro. Hiervan mag meer verwacht worden. One Piece: Grand Cruise behoort tot de eerste categorie en staat momenteel voor tien euro in de PlayStation Store.

Voor de mensen die One Piece niet kennen; One Piece is een populaire, langlopende anime over Luffy en zijn crew van piraten. Het gaat om een veelzijdige cast met kleurrijke personages. Zelf kijk ik wel eens anime op zijn tijd, echter heb ik One Piece nooit eerder gekeken. Ik ken Luffy en een aantal van zijn kompanen wel van gezicht, maar daar houdt het op. Ik kan per direct al zeggen dat deze game niet is gemaakt voor de mensen die nooit eerder van One Piece hebben gehoord. De game geeft namelijk een kijkje op het schip en een kijkje naar de crew en verder gebeurd er weinig bijzonders. Voer voor de fans dus (ook al raad ik het voor niemand aan).

De game opent met een korte introductie nadat je een van de twee avonturen kiest; een aanval van een Kraken of een aanval van de marine. Je bent een rekruut en wilt graag piraat worden. Na de introductie mag je een rondleiding doen in een aantal ruimtes. Aan het percentages van behaalde trofeeën te zien, is het merendeel van de spelers naar Nami haar kamer gegaan, een rondborstige dame uit de crew van Luffy (stelletje viespeuken).

Nadat je hebt gekozen welke ruimte je in wilt zien, krijg je een korte, oninteressante scene voorgeschoteld in de ruimte die je hebt gekozen, waarna de minigame begint. Tegen de marine moet je op objecten schieten die naar je toe worden geschoten en tegen de Kraken moet je op de Kraken schieten met je kanon. De minigames komen dus in feite op hetzelfde neer en dat is teleurstellend. Het kanon bestuur je met je controller en het werkt goed, maar het is ontzettend saai. Je staat statisch op objecten en tentakels te schieten en er zit totaal geen gevaar aan verbonden. Je kan namelijk niet doodgaan. Het is letterlijk minder spannend dan het eten van je lunch.

Het vreemde van de minigames was ook dat je samen met andere ‘rekruten’ speelde. Deze rekruten waren of geheel roodgekleurde of geheel blauw (ligt aan het team van de rekruut). Het team welke de meeste punten behaald, wint.

Ik vond het zo’n vreemd concept dat je deze game in je eentje speelde, maar wel in teamverband met levenloze, inspiratieloze AI, dat ik het idee had dat deze game eigenlijk bedoeld was voor een showroom. Wat blijkt? Dat is inderdaad het geval. Je hebt de Tokyo One Piece Tower in Japan en aldaar kan je One Piece Grand Cruise met acht mensen tegelijk spelen. Dit zou de game inderdaad leuker hebben gemaakt, aangezien ze de game (kennelijk bedoeld voor een attractiepark) letterlijk gekopieerd en geplakt hebben naar de PlayStation VR, exclusief de multiplayer.

Naast dat de game saai is en dat het een letterlijke kopie blijkt van de game in het attractiepark in Tokio, is de game ook nog eens erg kort. Een enkele playthrough van een avontuur duurt zo’n vijf tot tien minuten. Om alle ruimtes in het schip te zien, kan je de game nog een aantal keren opnieuw opstarten, maar dat is het allemaal niet waard. Omwille van de review heb ik dat zelf wel gedaan, maar was ik alsnog binnen een uur klaar met spelen. Niet alleen had ik de game binnen een uur meerdere keren uitgespeeld, maar dat uur had ik veel liever iets anders willen doen, zoals lunchen. Ik wist niet dat men zich zo kon vervelen met een VR Headset op je hoofd.

Allesomvattend is One Piece: Grand Cruise niet je tien euro waard. Je bent bijna nog langer bezig met het uitspreken van de titel dan met het spelen van de game. Ik ben al langer bezig met deze review dan dat ik bezig ben geweest met de game. Ook voor de fans kan ik deze game niet aanraden. Het is bijzonder inspiratieloos en de game komt nogal lui over. Ik kan me voorstellen dat een dergelijke game het goed doet op een event, maar op deze manier is er geen bal aan. Had in ieder geval multiplayer erin toegevoegd, zodat de minigames nog ergens op sloegen. Nogmaals: de game is niet alleen kort, maar ook gewoon niet leuk. Heb je altijd al eens op het schip van Luffy willen verblijven? Wacht dan op een andere game, want op deze manier verveel je je er dood.

• Werkt zoals het werken moet

• Oninteressante minigames en scenes
  • Erg kort