One Piece: Pirate Warriors 2 Review

One Piece: Pirate Warriors 2 Review

Bij GameParty op de redactie gaan de meeste spellen die een beetje Japans aandoen al snel naar mij toe. En ach, ik ben niet de beroerdste, ik ben sowieso fan van Japan en vind ongeveer alle genres leuk. Dat ik daarbij een korte spanningsboog heb en soms wel drie verschillende genres in een uur speel, is een handige bijkomstigheid. Toen One Piece: Pirate Warriors 2 voor de PlayStation 3 bij ons binnen kwam, leek ik de perfecte man voor de game, aangezien ik ook nog wel eens One Piece heb gevolgd. Maar is het voor andere gamers reden om liedjes te gaan zingen over hoe graag je het piratenleven wilt, of mag deze game voor eeuwig ronddobberen op de grote oceaan?

Afgelopen maand kwam Dynasty Warriors 8 uit, en het kan heel goed zijn dat die game aan je voorbij is gegaan. Toch is het zo dat je als je nu One Piece: Pirate Warriors 2 gaat spelen alsnog een stukje van Dynasty Warriors 8 meekrijgt. Pirate Warriors gaat namelijk uit van dezelfde gameplay als Dynasty Warriors 8. Vervang een aantal karakters uit Dynasty Warriors 8 (of uit Fist of the North Star: Ken’s Rage) door personages uit One Piece, en voilà, daar is Pirate Warriors 2.

Je begint met de spelmode Pirate Log, waarin je door een aantal levels speelt dat een geheel nieuw verhaal vertelt. In dit verhaal is er een – zo lijkt het tenminste – oneindige stroom aan nieuwe personages die geïntroduceerd wordt, waardoor het niet altijd heel erg makkelijk te volgen is. Het verhaaltje is vooral een reden om een aantal personages met elkaar te laten vechten en uit te leggen waarom je nou eigenlijk zoveel vijanden moet omleggen, maar is desalniettemin nog best wel leuk om te volgen. Ben je een fan van de One Piece-serie, dan zul je veel personages en grapjes herkennen. Ben je een nieuwkomer in het One Piece-universum, dan is het verhaal nog steeds leuk genoeg om te blijven boeien. Dat komt vooral ook door de diversiteit aan personages. Ben je een nieuwkomer, dan zul je je zeker een paar keer verbazen wat voor aparte en kleurrijke personages er in dit universum rondlopen. En, zoals eerder gezegd, blijven er continu nieuwe personages geïntroduceerd worden, waardoor er altijd wel een personage bij zit dat jij als individu leuk vindt.

Als je de game start heb je maar een paar bemanningsleden tot je beschikking, en gedurende het verhaal speel je steeds meer leden vrij. Met zo’n 27 speelbare karakters zijn er zeker een hoop personages, hoewel het in vergelijking met Dynasty Warriors 8 niet zo veel is. Toch is ook hier diversiteit het toverwoord. Elk karakter speelt weer anders, zodat er altijd wel een geschikt personages voor jou bij zit. Elk personage heeft een eigen manier van vechten, maar voor het grootste gedeelte gebruiken de personages wel een soort van superkrachten. Het klinkt misschien niet ideaal voor een hack and slash-game, maar het is wonderbaarlijk goed uitgewerkt. Het is een genot om te spelen en het is leuk om uit te zoeken welk personage nou het beste bij jou past.

Maar ja, dan die hack-and-slash-gameplay. Dat blijft toch eigenlijk wel een heikel punt voor deze game. Heb je nooit zoveel gehad met de typische gameplay, dan gaat Pirate Warriors 2 daar zeker geen verandering in brengen. Ben jij fan van de gameplay, dan krijg je precies wat je verwacht: met vierkantje en driekhoekje rijg je een aantal combo’s aan elkaar, met rondje vuur je een speciale aanval af. Je maakt met deze knoppen simpele combo’s, maar helaas ben je vooral aan het buttonbashen. Een ander veel voorkomend probleem in de hack-and-slashers gaat helaas ook op voor deze game. De levels zijn veel hetzelfde, de opdrachten die je moet uitvoeren zijn ontzettend simpel en totaal niet divers.
Op grafisch vlak doet Pirate Warriors 2 het wel heel erg goed. De karakters uit de serie zien er prima uit, de animaties, zelfs die voor lopen en rennen, zijn een genot om naar te kijken. Het stijltje van de show is ontzettend goed overgezet naar de game, wat nog extra bijdraagt aan het feest van herkenning. Op het gebied van het geluid kan het wel wat beter. De deuntjes zijn helaas niet zo divers als de personages. De stemmen zijn in het Japans, zonder een Engelstalige mogelijkheid. Pijnlijk is het feit dat in de Engelse ondertitels zo nu en dan een spelfout zit.

One Piece: Pirate Warriors 2 doet niet heel veel spannends op het gebied van hack-and-slash. Had je al eerder niets met het genre, dan gaat deze game daar geen verandering in brengen. Er is genoeg te doen met een leuk verhaaltje, de mogelijkheid om het verhaal opnieuw te spelen met een tweede persoon online is daarnaast ook aanwezig. Wel is het jammer dat dat niet helemaal lekker werkt, zeker omdat je na elk voltooid level opnieuw verbinding moet maken met je medespeler. Wat deze titel vooral zo onderscheidt van andere titels van Koei is het feit dat de game zeer kleurrijk is en het stijltje van One Piece goed overgezet is.

[review pros=”+ Grafische stijl
+ Gevarieerde karakters
+ Superkrachten werken goed” cons=”- Het blijft vooral buttonbashen