PES 2016 Gamescom Preview

PES 2016 Gamescom Preview

Bij Konami kregen Harmen en ik de kans om de nieuwste editie van Pro Evolution Soccer uit te proberen. We konden plaatsnemen achter een PlayStation 4 en met beide een controller in handen werd het eerste multiplayerpotje opgestart. Na 90 virtuele minuten eindigde de game in een 0-0 gelijkspel en hadden we allebei een positief gevoel over de game. Of we allebei zo positief geweest zouden zijn bij een andere uitkomst van de wedstrijd zullen we maar even in het midden laten.

De eerste minuten moesten we wel even wennen aan de controls. Zoals bekend zijn die toch wel anders dan bij FIFA en laten we die game nou net de dag ervoor nog gespeeld hebben. Gelukkig duurde het niet heel lang voordat we waren omgeschakeld en we de bal redelijk vloeiend over het veld konden rondspelen. Dat is dan ook wat vooral opviel tijdens onze demo: de game is makkelijk op te pakken en speelt lekker weg. Het lijkt erop dat Konami de balans tussen simulatie en arcade goed heeft gevonden deze keer. Niet alleen aanvallend heb je genoeg opties om de bal snel te passen en een schot te lossen, ook verdedigend is het makkelijker om het de tegenstander lastig te maken. Ren je als verdediger net een stap achter de aanvaller dan zal je automatisch een sliding inzetten als laatste kans om het schot nog te blokkeren. Als je de bal hebt veroverd en dan overschakelt naar de aanval gaan je medespelers ook mee naar voren. Geen frustratie dus dat je team achter de bal blijft hangen en je alles zelf moet zien op te lossen.

Het tempo ligt bij PES 2016 redelijk hoog. Je kan snel schakelen tussen spelers, de bal vlot passen en zo een speler vrij zetten voor het doel van de tegenstander. We hadden het gevoel dat dit sneller en vlotter liep dan bij FIFA 16. Spelers bewegen simpelweg sneller, maar het leek ook alsof de animaties vlotter verlopen en je niet tegenhouden om een actie uit te voeren. Dat bevestigt maar weer dat Pro Evolution Soccer meer richting arcade gaat, terwijl FIFA zich steeds meer als voetbalsimulatie neer wil zetten. Het is wat ons betreft een goed plan als ze zich zo duidelijk gaan onderscheiden. Op die manier kan iedereen de game kiezen die bij hem past en proberen beide partijen niet persé dezelfde groep gamers naar zich toe te trekken. Overigens wil arcade niet zeggen dat PES 2016 een makkelijke game is om te spelen. Het is nog steeds makkelijk op te pakken, maar het masteren van de game zal je waarschijnlijk wel weer de nodige uurtjes gaan kosten.

We weten dat FIFA inmiddels de tv-presentatie van een voetbalwedstrijd bijna perfect weet na te bootsen. PES 2016 probeert hier ook op in te spelen, maar tijdens de demo was duidelijk dat ze dit nog niet helemaal onder de knie hebben. De juichanimaties lijken bijvoorbeeld nog best wel beperkt en de herhalingen kloppen ook niet altijd helemaal. Zo zagen we tijdens ons potje een herhaling waarbij de camera volledig verkeerd zat en we een onscherpe doelpaal in beeld kregen, in plaats van de bal die er rakelings langs schoot. De spelers zelf zien er wel aardig uit, maar zijn lang niet zo gedetailleerd als bij de concurrent. Tijdens het spelen valt dit niet zo op, maar zodra er tussenfilmpjes in beeld komen dan is het duidelijk te zien. De spelers zien er behoorlijk generiek uit en ook de scheidsrechter zet geen overtuigende presentatie neer. Nu was dit nog maar een vroege versie, maar met een release in september is het te betwijfelen dat hier nog iets aan verbeterd gaat worden.

Nu zitten we wel een beetje te zeuren over de graphics, maar uiteindelijk is de gameplay nog altijd het belangrijkst. Tijdens onze speelsessie hebben we alleen de multiplayer gespeeld, maar dit gaf ons wel een goede indruk. Gaat PES dit jaar FIFA verslaan? Nee, dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Gaat PES een leuke voetbalgame worden? Dat kunen we nu wel zeggen. De game was fijn om te spelen en we hebben er simpelweg best wel plezier mee gehad. Hopelijk weet Konami ons straks met de volledige game genoeg modes en content te brengen om onze aandacht ook op de langere termijn vast te kunnen houden.