Picross e3 Review

Picross e3 Review

Ik hoef natuurlijk geen saai verhaaltje op te hangen over hoe de huidige samenleving aan het digitaliseren is. Dat hoor je waarschijnlijk al vaak genoeg van je opa en oma. Maar diezelfde opa en oma hebben steeds vaker een iPad, zodat ze gezellig met de kleinkinderen kunnen chatten op Facebook. Of omdat ze dan lekker een potje digitaal kunnen kaarten. Of ze kunnen puzzelen, want de iPad leent zich daar natuurlijk uitstekend voor. Maar vergeet de Nintendo 3DS niet! Want met zijn touch-screen kun je ook lekker puzzelen. Dat is precies wat je kunt doen in Picross e3: lekker puzzelen! En nee, dat heeft helemaal niets te maken met de beurs die jaarlijks in Los Angeles wordt gehouden.

Picross is niet de meest bekende puzzelvorm in ons land, maar het lijkt haast wel te zijn gemaakt voor de Nintendo DS. Niet gek natuurlijk dat er al een aantal eerdere versies van Picross voor de (3)DS zijn verschenen, waaronder Picross e en Picross e2. Voor diegenen die die games gemist hebben: Picross is een soort van spreadsheet invullen, maar dan op een leuke manier. Je krijgt een scherm met vakjes te zien en bij elke kolom en rij staat een cijfer of een reeks cijfers. Deze cijfers staan voor hoe veel vakjes je in die rij of kolom moet inkleuren. Klinkt misschien lastig als je het zo leest, maar gelukkig is daar de uitgebreide tutorial.

Na de tutorial worden de puzzels in Picross e3 steeds lastiger, waardoor je beter en beter vertrouwd raakt met het fenomeen Picross. Bij Easy en Normal neemt de game je ook nog eens bij de hand. Vul je namelijk een verkeerd vakje in, dan krijg je een tijdstraf en verbetert de game het voor je. Op Free en Extra gebeurt dit niet, waardoor het aan het einde van de rit maar de vraag is of je de puzzel goed opgelost hebt. Iets wat het natuurlijk ook wel weer een stukje spannender maakt. Als je alles goed hebt ingevuld komt er een figuurtje te staan. Dit varieert van een mobiele telefoon tot een zeemeeuw. Het is natuurlijk allemaal te simpel voor woorden, maar het zorgt er in ieder geval voor dat je niet het idee hebt dat je helemaal voor niks aan het puzzelen bent.

Als laatste mode is daar Mega Picross. Een mode die uniek is voor Picross e3, maar ook een mode die je hersenen flink zal laten kraken. In plaats van één cijfer per rij of kolom, is er nu één cijfer per twee kolommen/rijen. Dit zorgt er voor dat je flink je hersenen aan het werk moest zetten, en ik kwam er dan ook amper uit. Leuk voor de die-hard liefhebbers in ieder geval. Op deze Mega Picross-mode na is Picross e3 dan ook niet anders dan zijn voorgangers. Natuurlijk, er zijn flink wat nieuwe puzzels, maar qua presentatie is het allemaal hetzelfde: simpel maar stijlvol. Niet te veel opsmuk, iets wat je ook niet verwacht van een puzzelspelletje als Picross. Het draait in Picross niet om de mooiste graphics en om de fantastische soundtrack en het design. Het design zorgt ervoor dat je niet afgeleid wordt van waar het nou allemaal werkelijk om draait in Picross e3: het puzzelen zelf. Tel daar nog eens de rustgevende soundtrack, en je hebt eigenlijk het ideale spel om even tussendoor te spelen. Ik merkte ook aan mezelf dat ik ook serieus rustig en heel ontspannen werd van het spelen van Picross e3. Het is geen spel wat je uren achter elkaar speelt (dan heb je de game overigens ook in één keer uitgespeeld), maar het is heerlijk voor tussendoor. Één puzzeltje voordat je naar bed gaat, twee puzzels tijdens het ontbijt en drie puzzels als je met de trein naar school of werk gaat. Heerlijk.

Verwacht van Picross e3 geen spectaculaire dingen. De game zal geen awards gaan winnen en bij niemand in de top 10 van 2013 staan. Maar de game doet wel waarvoor je hem koopt: je kunt lekker aan de slag met een hoop Picross-puzzels. Heb je nog nooit Picross gespeeld, dan is dit een goede kans om met het spelletje te beginnen. Ben je al helemaal verslaafd aan Picross, dan biedt e3 genoeg om je weer even zoet te houden. Op de Mega Picross-mode die wel heel erg pittig is na, is er echter niet zo veel nieuws onder de zon. Als je Picross e en e2 hebt gespeeld zul je waarschijnlijk wel een déjà vu gevoel krijgen, maar ach, als je eenmaal verslaafd bent aan Picross zul je dat al snel door de vingers zien.

[review pros=”+ Picross blijft sterk
+ Werkt zeer ontspannend ” cons=”- Lijkt heel erg veel op voorgaande delen
– Weinig nieuws op Mega Picross na” score=70]