Pikmin 3 DLC Review

Pikmin 3 DLC Review

Pikmin 3 kreeg een verdiend hoog cijfer. Ondanks de niet al te uitdagende gameplay in de verhaallijn leverde het toch memorabele uren op waarin het uitdelen van bevelen en het verzamelen van grondstoffen en schatten centraal stond. Zoiets smaakt altijd naar meer, toch? Fans van de kleurrijke Pikmin kunnen in elk geval wederom hun tanden zetten in enkele nieuwe levels.

Het terugvinden van je gedownloade nieuwe missies is een eitje. Ze staan netjes te wachten onder de mission modus wanneer je het spel opstart. Tot zover het gemakkelijke gedeelte. De levels zelf zijn duidelijk bedoeld voor de fans, en dat betekent dat het niveau op vlak van uitdaging meteen een stuk hoger ligt dan in de gewone game. Dat is natuurlijk enkel positief te noemen. De fans weten hoe Pikmin werkt en hoeven niet aan watergewenning te doen, die willen meteen onder een stevige tijdsdruk aan de slag zoals het hoort.

Laat me voor ik dieper inga op de levels eerst even de zeepbel doen barsten voor gamers die hoopten op een nieuw verhaallijntje. Niet dus. Het zijn gewoon enkele losse levels die zelfs gewoon op nogal luie wijze de omgevingen van de main game gebruiken. Dat valt uiteraard wat tegen, want er zit namelijk wel een gratis level bij genaamd Fortress of Festivity dat de Pikmin los laat op een kerstboom. Het is grappig om je Pikmin op die kerstboom eten te zien verzamelen en slingers te zien gebruiken als glijbaan, maar het contrasteert ook met het vertrouwde van de reeds bekende omgevingen. Het was gewoon veel toffer geweest als Nintendo gewoon nog wat nieuwe omgevingen had ontworpen in plaats van het vertrouwde malletje weer te hanteren.

Dit terzijde blijft de aangeboden gameplay wel staan als een huis. Je krijgt vier levels waarin het hoofddoel bestaat uit fruit verzamelen onder een strenge tijdsdruk, en diezelfde vier omgevingen ook nog eens waarin je vijanden moet bekampen. Het levert behoorlijk wat spanning op, dat kan ik je wel vertellen. In de verzamelmodus MOET je gewoon alle stukken fruit vinden voor de laatste seconde is weggetikt, en dat houdt in dat timemanagement van groot belang is om het te redden. Uiteraard is het inherent aan de gameplay dat je na een aantal keer falen gewoon weet waar al dat fruit ligt, maar dat maakt de aanloop richting succes zeker niet minder boeiend. De vijandenmodus is dan weer een totaal ander beestje. Vind je de Pikmin schattig en ben je een beetje gehecht aan je makkertjes? Geloof me vrij, dan wordt dit hard. De levels zitten zo vol met vijandige beesten dat je gewoon meerdere van je Pikmin moet slachtofferen om verder te komen. De weg naar succes tijdens het vechten is weten wat de krachten van je Pikmin zijn en wanneer je welke kleur moet inzetten tegen welk beest je op je pad treft. Wanneer je omsingeld lijkt door verschillende monsters is het hoofd koel houden de boodschap, of al je Pikmin leggen snel het loodje.

Deze DLC voegt inhoudelijk eigenlijk weinig tot niks toe aan Pikmin 3, maar geeft de fans wel enkele stukjes gameplay die de lat een stuk hoger zetten. Als je nood hebt aan een uitdaging en je tegen het beeld van stervende Pikmin kan, dan is deze uitbreiding iets voor jou.