Pokkén Tournament Review

Pokkén Tournament Review

Pokémon is een serie die bijna net zo ver teruggaat als dat ik oud ben; ik ben namelijk slechts drie jaar ouder dan Pokémon. Ondertussen blijft de serie doorgaan en worden er telkens maar nieuwe Pokémon aan het toch al uitgebreide raster toegevoegd. Pokémon heeft qua games ook al het nodige gezien, want naast de standaard Pokémon edities zijn er ook ontelbaar veel andere, maar vaak minder memorabele, games. Dit keer probeert Nintendo het in samenwerking met Bandai Namco met Pokkén Tournament. Een game vergelijkbaar met Tekken, maar met de personages van Pokémon. Is het een flop of een top?

Het allereerste wat opvalt aan Pokkén zijn niet de Pokémon, niet de gameplay, maar de ontzettend irritante dame die je alles uitlegt. Ik ben haar naam nu alweer vergeten, puur omdat ik haar niet kan uitstaan. Ze legt je alles uit: van het vechten tot het gebruik van het menu. Dit zou een goed ding moeten zijn, maar omdat zij dit met een van de meest irritante stemmen ooit doet en met te veel woorden, raakte ik al zeer snel geïrriteerd aan de dame. Gelukkig kan je haar “hulp” ook uitschakelen, waardoor je haar minimaal hoort. Je zal hoe dan ook last van haar hebben tijdens de tutorial, maar tijdens de gevechten krijg je de kans om haar uit te zetten; een kans die ik maar al te graag aan pakte.

De tutorial zelf is een ontzettend saaie bedoening. Alles wordt uitgelegd door de beruchte dame en vervolgens krijg je nog een demonstratie te zien. Na deze demonstratie moet je de tactiek zelf nog toepassen en soms niet één keer, of twee keer, maar drie keer. De tutorial is erg uitgebreid, misschien zelfs een beetje te, aangezien elk aspect van de game er in het volste detail wordt uitgelegd. Van het bewegen, naar het vechten, naar de Wall Break, de Field Shifts en het gebruik van Support Pokémon (om maar een greep te doen). Hierdoor duurt de tutorial erg lang en ben je als beginner eigenlijk uitgekeken op de game, voordat deze nog moet beginnen.

Mocht je toch het doorzettingsvermogen hebben wat ik heb vertoond, dan krijg je een leuke fighting game. Er zijn zestien Pokémon, waarvan er twee keer twee hetzelfde zijn, maar dan met andere kleuren dan wel andere move sets en nog een hele hoop support Pokémon. Het unieke aan Pokkén ten aanzien van andere fighting games zijn de phase shifts, dit vertaald zich grofweg in twee manieren van spelen. Je hebt de Field Phase en de Duel Phase. In de Field Phase kan je vrij bewegen en ligt het allemaal aan goed positioneren en anticiperen op de aanvallen van de vijand, waarin het in Duel Phase vooral gaat om de traditionele fighter. Dit systeem werkt prima en is niet ingewikkeld; na een succesvolle combo wissel je namelijk weer van phase. Dit is echter wel een van de weinige simpele systemen; Pokkén is namelijk nogal ingewikkeld. Er zijn heel erg veel mogelijkheden en regeltjes waar je rekening mee moet houden en dat is nogal eens lastig. Zo moet je een soort steen, papier, schaar spel uit je hoofd leren om te weten wat sterker is bij bijvoorbeeld een counter attack of een grab attack. Daarnaast zijn er nog verschillende standen in Duel Phase met daarbij weer alle unieke combo’s. Vergeet daarbij ook niet dat je Support Pokémon kunt gebruiken en ook nog eens een Synergy gage hebt, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de X-Ray meter in Mortal Kombat… Je ziet het, het is ingewikkeld.

Desalniettemin is de gameplay vlot, eerlijk en ziet de game er nog ontzettend goed uit ook. Elke Pokémon heeft zijn sterke en minder sterke punten en ze zijn goed gebalanceerd. Helaas zijn het slechts zestien Pokémon, waarvan er veertien uniek zijn. De singleplayer is een goede plek om te leren spelen, aangezien deze traag, maar gestaag moeilijker en uitdagender wordt en de online battles werken prima. Tot op heden heb ik nooit last van lag gehad en heb ik zelfs eens een aantal keer kunnen winnen. De singleplayer is vooral erg leuk, omdat je in tournamenten deelneemt en je daadwerkelijk kunt zakken in je rank als je faalt. Doordat de gameplay zo goed is, vergeet je bijna de fouten die in de game zitten.

Bijna, maar niet helemaal. De game heeft namelijk te veel gebreken om echt een uitblinker te worden. De game komt in het begin moeilijk op gang door de te uitgebreide tutorial en de soms overgecompliceerde regels in de game. Daarnaast hielp het voor mij niet dat ik de stem van die digitale vrouw zo verschrikkelijk vond, maar ik houd er rekening mee dat dit persoonlijk kan zijn en zal de game hier niet op afrekenen. Als je went aan de controls, dan zit er echt een goede fighting game in Pokkén. Helaas met slechts veertien unieke Pokémon. Zowel de singleplayer als de multiplayer zijn leuk, eerlijk en uitdagend en er is voor je spelersprofiel genoeg te unlocken om je voorlopig zoet te houden.

[review pros=”+ Goede gameplay
+ Eerlijke single en- multiplayer
+ Kleurrijk” cons=”- Overgecompliceerd