Ratchet and Clank Trilogy Review

Ratchet and Clank Trilogy Review

Een aantal jaren smeken fans van de PlayStation Vita om meer games. Het begon allemaal zo goed met grote triple A-titels zoals Uncharted en WipEout, maar ondertussen laat Sony de Vita nog altijd behoorlijk links liggen. Als goedmakertje krijgt de Vita wel een aantal HD-collecties. HD-collecties die voor een groot gedeelte al eerder op de PlayStation 3 verschenen. En als deze collecties dan eindelijk richting de PlayStation Vita kwamen, waren het ook nog eens zeer matige ports. De Jak and Daxter Collection voor de Vita piepte en kraakte technisch aan alle kanten. De God of War Collection kreeg van onze Fabiano ‘slechts’ een 65 en de kritiekpunten dat het qua graphics en framerate dramatisch was. Nu komende de makers van de Jak and Daxter Collection met een Ratchet and Clank-collectie… Ik houd mijn hart vast!

Een van de redenen waarom ik mijn hart vasthoud is dat ik ontzettend goede herinneringen heb aan de Ratchet and Clank-serie. Deel één, twee en drie op de PlayStation 2, de games in deze collectie, heb ik stuk voor stuk kapotgespeeld. De gameplay van Ratchet and Clank blijft tijdloos en ook de games op de PlayStation 3 werden door mij goed ontvangen. Daarnaast kwamen er ook een aantal ‘alternatieve’ Ratchet and Clank-games uit voor de PlayStation 3. Denk hierbij aan All 4 One en Q-Force, waar die laatste tower defence met de klassieke Ratchet and Clank-gameplay combineerde. ‘Doe maar gewoon de normale gameplay’, leek de pers eigenlijk te zeggen bij het reviewen van Q-Force. Gelijk hebben ze, want de gameplay van Ratchet and Clank is gedurende de jaren eigenlijk helemaal niet zo veel veranderd.

Nu moet ik wel zeggen, als je de drie games naast elkaar legt, is de allereerste Ratchet and Clank het minst goed door de jaren heen gekomen. Een aantal gameplay-elementen zijn toch verouderd, maar zo veel is er nou ook weer niet veranderd als je het vergelijkt met de games die op de PlayStation 3 zijn verschenen. Alle drie de delen kunnen nog prima mee en kennen de typische Ratchet and Clank-gameplay. Bovendien is er een hele hoop te doen in de games, dus je bent niet zomaar klaar. Met een beetje geluk haal je een dikke 25 uur per game. Daarbij komen nog eens de trophies die je kunt behalen. En daar zitten een paar hele lastige tussen waardoor je vaak in elk level een speciaal doel moet voltooien. Met behulp van het internet is het misschien gemakkelijk om dit te vinden, maar als je zelf op zoek moet ben je nog wel even bezig. Barstensvol content dus, en dat voor maar 29 euro!

Dan is natuurlijk de grote vraag: is de game goed overgezet? Helaas is daar geen duidelijk antwoord op. Hoe graag ik ook deze vraag met een dikke vette JA wil beantwoorden, is het antwoord dat het ‘voor het grootste gedeelte wel goed gedaan is’. De game ziet er in principe prima uit. Waar de God of War-collectie nog een grote pixelbrij was, zien Ratchet and Clank er echt prima uit. Haast op PlayStation 3-niveau zou ik zeggen. Ook met de framerate zit het best prima. Heel af en toe is er een kleine inkakker (vooral bij grote explosies en dergelijke), maar nergens is het echt ergerlijk. Ook kan ik het door de vingers zien dat de tussenfilmpjes wél een complete pixelbrij zijn en dus duidelijk niet remastered zijn. Vooral het eerste deel heeft hier last van. Cutscenes keek ik meestal toch al niet. Wat ik wel kwalijk vind, zijn de glitches in het geluid. Best vaak valt het geluid compleet weg en speel je in complete stilte. Ook komt het best vaak voor dat het geluid helemaal niet gelijk loopt met het beeld, of dat het geluid continu een paar seconden vertraagd is. In de eerste Ratchet and Clank komt het heel af en toe voor dat er ook een kleine vertraging in de input is. Dat kan behoorlijk irritant zijn.

Al met al overheerst bij mij een positief gevoel bij de Ratchet and Clank Trilogy voor de PlayStation Vita. De games hebben de tand des tijds behoorlijk goed doorstaan. De gameplay zou zomaar nóg eens tien jaar meekunnen. Vele fans zullen dan ook hopen op een Ratchet and Clank titel voor de PlayStation 4. Op technisch gebied is deze trilogie een van de betere HD-collecties voor de PlayStation Vita, maar helemaal perfect is het toch ook niet. De problemen met het geluid zijn daar het beste voorbeeld van, net als de ‘input lag’. De game ziet er wel behoorlijk goed uit en echt grote framerate-problemen blijven uit. Voor 29 euro geeft de Ratchet and Clank Trilogy je in ieder geval een hoop waar voor je geld. Toch nog best wat moois voor de Vita-bezitter!

[review pros=”+ Nog altijd fantastische gameplay
+ Een hoop waar voor je geld
+ Ziet er nog prima uit” cons=”- Problemen met het geluid