Raven's Cry Gamescom Preview

Raven's Cry Gamescom Preview

Een evenement als de Gamescom gaat je niet in de koude kleren zitten. De hele dag loop je van de ene naar de andere afspraak en dat een paar dagen achter elkaar is best vermoeiend. Gelukkig had ik dit jaar een afspraak bij Topware voor hun titel Raven’s Cry. Daar kon ik plaatsnemen in een kleine bioscoopzaal in een heerlijke massagestoel. Voetjes omhoog, ogen op het scherm en genieten van de demonstratie van een game die mij positief wist te verrassen.

Laat ik het er meteen maar ingooien: Raven’s Cry heeft verdacht veel weg van Assassin’s Creed. Het is een open wereld, piraten spelen een grote rol en je hebt de mogelijkheid om schepen te besturen. De game is echter niet zomaar een simpele kopie. Tijdens de demonstratie kreeg ik het gevoel dat de makers met veel liefde aan deze game werken en er wel hun eigen draai aan willen geven. In Raven’s Cry speel je een piraat die wel iets weg heeft van Jack Sparrow, hoewel misschien elke piraat wel iets weg heeft van hem. Om het geheel compleet te maken heeft hij een haak waar ooit zijn hand zat. Deze piraat bevindt zich in een grote open wereld en jij bepaalt wat hij gaat doen. De ontwikkelaars hebben natuurlijk een centrale verhaallijn toegevoegd aan de game, maar als je wilt kan je die compleet negeren. De game zit namelijk ook vol met side-quests die je kunt uitvoeren. Weet je die op een goede manier af te ronden dan verdien je geld wat je aan van alles kan gaan besteden. Het staat je daarbij vrij om de quests op jouw eigen manier op te lossen. Kies je voor de frontale aanval of ga je liever stiekem te werk? De keuze is aan jou. Dit wordt tegenwoordig in meer games geroepen, maar ik kreeg de indruk dat Raven’s Cry dit goed weet weer te geven.

Wat steeds terug komt in de game is het vinden van schatten. Zoals het hoort ben je een piraat die op zoek gaat naar verborgen schatten om zo zijn rijkdom uit te breiden. Dit doe je door schatkaarten te verzamelen, tips te ontvangen van verschillende mensen en de nodige puzzels op te lossen. Uiteindelijk zal je jezelf een keer terugvinden op een (verlaten) eiland waarbij je de juiste weg probeert te vinden om de schat te lokaliseren. Daarbij moet je wel goed op blijven letten op de omgeving want je bent niet de enige kaper op de kust. In de game lopen de nodige NPC’s rond die ook niet vies zijn van een kistje met gouden munten. Het zal dus belangrijk zijn om te zorgen dat je er eerder bent.

Net als bij de nieuwe Assassin’s Creed zullen de gevechten op het water een grote rol spelen. Zo zal je zelf een schip kunnen kopen en besturen, maar het is ook mogelijk om een bemanning in te huren. Deze bemanning speelt een belangrijke rol in de game, want alles wat je doet zal invloed hebben op hun gemoedstoestand. Zo kan het gebeuren dat een bemanningslid tijdens het spel wordt vermoord. Je kunt als speler dan kiezen of je hier wraak voor gaat nemen of dat je het laat zitten. Kies je voor de tweede optie dan zal het moraal van de overige crewleden dalen aangezien ze dan gezien zullen worden als slappelingen. Dit soort geintjes zal je dan ook niet te vaak moeten flikken, want uiteindelijk kan het zelfs een muiterij veroorzaken en daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Vind je trouwens dat één bootje maar een beetje mager is, dan kan je jouw vloot verder uitbreiden. Natuurlijk kost dit een hoop centen, maar als je het waard vindt dan kan je voor jezelf een hele vloot schepen aanschaffen en het open water overheersen als een ware piraat.

Terwijl ik heerlijk relaxt naar de demonstratie zat te kijken viel me op hoe goed de game er eigenlijk uit ziet. De game is nog in een vroeg stadium (er is net gewisseld van engine), maar de verschillende stedelijke en natuurlijke omgevingen zien er al gedetailleerd uit. Ook de weergave van het water weet veel indruk op me te maken. Ergens ben ik verbaasd dat dit mogelijk is bij een game waar ik eerder nog niet van had gehoord. Navraag leerde me wel dat deze demo werd getoond op een pc. Waarschijnlijk eentje met een behoorlijk dikke videokaart, maar het resultaat mag er dan ook zijn. De game komt ook naar de Xbox 360 en PlayStation 3, maar daar heb ik helaas geen beelden van gezien. Het is dus even afwachten of de ontwikkelaars de pracht en praal van de pc-versie ook naar de console weten te vertalen.

Raven’s Cry heeft me positief weten te verrassen. Natuurlijk leent het veel aspecten van andere games, maar het heeft toch ook een eigen smoel. Een eigen smoel die er (op de pc) ook nog eens erg goed uit ziet. Als ze hun beloftes nakomen en de ontwikkeling op dit niveau voortzetten dan zou dit weleens een gouden game kunnen gaan worden.