Terwijl ik voor de deur van de presentatiekamer sta te wachten krijg ik te horen dat ik nog even vijf minuten extra moet blijven staan. De afspraak voorafgaand aan mijn presentatiesessie loopt namelijk iets uit. Ongeveer twintig minuten later gaat de deur open en komen er drie zeer enthousiaste mensen naar buiten. Ze lachen, schudden elkaar de hand en het is duidelijk dat ze veel plezier hebben gehad. Waarom ze zulke blije gezichten hebben? Ze hebben zojuist een demo van Shadow Warrior bijgewoond.
Shadow Warrior draait om over-the-top actie en plezier. De ontwikkelaars bevestigen dit meerdere malen tijdens de presentatie en ze laten het ook zien. Zo zie ik het hoofdpersonage een geweer leeg schieten op een gokautomaat waarna die met veel lawaai en explosies ontploft. Natuurlijk is ook de katana een dodelijk wapen waarmee je veel bloed kan laten vloeien. Met gemak laat de ontwikkelaar hoofden, armen en halve lichamen door de lucht vliegen en het bloed spuit alle kanten op. Behalve de fysieke wapens heb je ook de beschikking over diverse magische krachten. Zo kan je jezelf healen en de nodige krachten richting je vijanden sturen. Dit zijn sterke krachten, maar het gebruik hiervan heeft echter ook een nadeel, want vijanden in de buurt zullen veranderen in een ‘rage’-modus. Hierdoor worden ze sneller, sterker en dus nog gevaarlijker. Je moet dus goed bedenken wanneer je deze krachten gebruikt in de game. De omgeving helpt ook bij het omhoog krikken van het actie-niveau door regelmatig interactieve elementen toe te voegen. Op een pleintje zie ik bijvoorbeeld een stapel vuurwerk tot ontploffing komen. Het ziet er zeer spectaculair uit en alles in de buurt zal schade oplopen. Je wilt op dat moment dus zelf ook niet op die plek staan aangezien dat ook schade berokkent aan jouw personage.
Door goed te zoeken vind je overal in de spelwereld geld dat je kunt gebruiken om jouw personage en wapens te upgraden. In de presentatie krijg ik het menu te zien waar je de upgrades kan kopen en ik word even flink overdonderd door de vele mogelijkheden. Ik zie zeker tientallen opties om wapens te upgraden, magische powers te kopen en jouw eigen krachten te verbeteren. Je kunt jouw personage dus blijkbaar helemaal aanpassen aan jouw eigen speelstijl. Ligt jouw passie bij de guns, dan kan je die helemaal upgraden totdat je bijvoorbeeld twee machinegeweren vast kan houden. Ben je meer van de close-combat, dan kan je jouw katana van de nodige extra krachten voorzien. Overigens weet de Poolse ontwikkelaar te melden dat het mogelijk is om de hele game uit te spelen met alleen de katana. Een lastige klus, dat wel, maar het is mogelijk. Met al die wapens kan je de verschillende vijanden te lijf die je tegen zult komen. Tijdens de demo bestaat de meerderheid uit simpele demonen die je met een goede slag van jouw katana een kopje kleiner kan maken. Daarnaast zijn er echter ook demonen die je vanaf een afstand onder vuur nemen en teleporterende varianten die ineens voor je kunnen verschijnen. Zoals het hoort bij een goede actiegame heeft Shadow Warrior ook de nodige bossfights. De ontwikkelaar vecht tegen een super grote demon waarbij hij alles uit de kast moet halen om deze te verslaan. Uiteindelijk lukt het hem om de demon naar de grond te werken en dan kan hij zelfs zijn krachten gebruiken. De ontwikkelaar demonstreert dit door het hoofd van de demon op te pakken, richting andere vijanden te richten en een laserstraal uit het hoofd af te vuren. Een leuke twist die duidelijk laat zien hoe over-the-top de actie in deze game is.
Na de demo van de ontwikkelaar krijg ik ook nog even de mogelijkheid om zelf de muis en het toetsenbord in handen te nemen en de game te spelen. De besturing voelt direct goed en ik weet al snel de nodige special moves uit mijn mouw te schudden. De guns schieten prima, maar het is vooral de katana die veel indruk bij mij weet te maken. Met gemak sla ik het zwaard door de ene na de andere demon en vecht ik mij een weg door de spelwereld. Dit gaat vooral zo makkelijk doordat de game op de laagste moeilijkheidsgraad is ingesteld en de katana is voorzien van alle upgrades. Als je de game straks zelf speelt zal het dus niet zo makkelijk gaan, maar dat maakt het niet minder spectaculair. Na een paar minuten zelf spelen wordt het me duidelijk dat de game erg leunt op de oldskool vibe, want de levels zijn behoorlijk rechtlijnig. Hier en daar heb je een zijpaadje, maar over het algemeen is er één pad dat je moet volgen. Moet je aan het einde door een deur dan zal die pas open kunnen wanneer je alle demonen in de huidige omgeving hebt verslagen.
Met Shadow Warrior krijgen we weer een hele fijne actiegame op de pc. Grafisch is het geen topper, maar het plezier dat de ontwikkelaars hebben tijdens het bouwen zie je goed terug in de gameplay. Alles is lekker over-the-top met een goede vleug humor. De demo laat duidelijk zien dat de game niet geschikt zal zijn voor tere zieltjes, maar voor wie niet schrikt van een paar rondvliegende ledenmaten is Shadow Warrior een game om naar uit te kijken. Aangezien de game al vanaf 28 september te koop zal zijn kan je al gaan beginnen met aftellen.