Soul Calibur II Online HD Review

Soul Calibur II Online HD Review

Fightinggames hebben – tot op zekere hoogte – altijd wel mijn interesse gehad. Ik vind het hartstikke leuk om iemand helemaal verrot te meppen op de console, maar waag me vaak alleen aan de offline singleplayer. Het liefst ook nog op een niet zo’n hoog niveau. Waarom, vraag je je misschien af. De reden: ik heb nooit het geduld om alle combo’s uit mijn hoofd te gaan leren. Noem mij misschien een noob, maar toen Street Fighter op de Nintendo 3DS sneltoetsen had voor een bepaald aantal combo’s had, was dit voor mij een geschenk uit de hemel. Toch kan ik me nog herinneren dat ik – ondanks dat ik nog best jong was – best wel veel plezier heb gehad aan Soul Calibur op de GameCube. Weet de HD-remake deze magie nog steeds vast te houden?

Een ding wat Soul Calibur op de GameCube zo tof maakte, was dat Link, een van mijn favoriete karakters allertijden, in de game zat. Elke versie van Soul Calibur II had zijn eigen gastkarakter, Heihachi op de PlayStation, Spawn op de Xbox en Link dus op de GameCube. En waar fans gehoopt en gesmeekt hebben dat hun droom eindelijk waarheid werd, moet ik ze teleurstellen. Soul Calibur II Online HD is niet de game geworden waarin alle drie de exclusieve personages het tegen elkaar opnemen. De HD-remake verschijnt alleen op de Xbox 360 en de PlayStation 3, en dat is waarschijnlijk de reden dat Link, hoe jammer het ook is, niet aanwezig is in de game.

Voor de rest heeft men niet veel aan het spel veranderd. Dezelfde personages zitten nog in de game en wat betreft de balans in de game heeft Namco dan ook niets veranderd als we de HD-remake vergelijken met het origineel. Niet dat dat nodig was overigens, want Soul Calibur II was een van de meest gebalanceerde games in het genre. En ach, dat Necrid dan nog steeds niet helemaal in het roster past, dat neem ik dan maar voor lief. Want de basis van Soul Calibur II blijft staan, en dat was een hele sterke fighter.

Qua modi is er ook niet heel veel veranderd, op de toevoeging van een online mode na natuurlijk, maar daar kom ik later nog op terug. Als je Soul Calibur II hebt gespeeld, staat de Weapon Master-mode je waarschijnlijk nog wel goed bij. Het verhaal is veel leeswerk, maar de opdrachten in deze ‘Story Mode’ van Soul Calibur II maakten en maken nog steeds het verschil. In zestien verschillende hoofdstukken volg je het verhaal en krijg je steeds verschillende opdrachten voor je kiezen. Denk hierbij aan een flink aantal vijanden op rij tot aan een stage waarin de wind steeds blaast en je goed moet oppassen dat je niet ‘Ring Out’ gaat door de wind. Want val je van het platform af waarop je het gevecht aan het voeren bent, dan is het nog steeds einde oefening.

Hoewel je in een middag door de Weapon Master-mode heen gaat, is het zeker nog de moeite waard om te spelen. Je speelt gedurende de mode een aantal nieuwe wapens vrij, en daar draait het nou eenmaal om in Soul Calibur II! En ondanks dat de game al behoorlijk wat jaartjes oud is, blijft het een game die zowel vol met content is én die ook nog eens lekker wegspeelt. Heb je genoeg van de Weapon Master-mode, dan zijn er nog de standaard modi in een fighter als Arcade, Time Attack, Survival, Team Battle en natuurlijk een uitgebreide Tutorial waarin je de kneepjes van het vak kunt leren.

Qua gameplay heeft Soul Calibur II de tand des tijds wel doorstaan, maar Namco heeft natuurlijk ook wat gedaan om de game helemaal klaar te maken voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Allereerst zijn er de kleine dingen als achievements en trophies, maar de graphics springen zeker ook in het oog. Hoewel niet baanbrekend, verdient de game zeker wel het predicaat HD. De online mode is in ieder geval stukken beter dan de mode die in de Dreamcastport zat die vijf jaar geleden al op Xbox Live verscheen. En hoewel er soms een klein beetje lag is, is de algemene indruk van de online mode een dikke prima. In de meeste gevallen loopt de game gewoon goed, en de matchmaking is ook prima in orde.

We kunnen er lang over doorgaan, maar eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat Soul Calibur II één van de beste 3D-fighters is die er ooit gemaakt zijn. Dat de game dan in de vorm van Soul Calibur II Online HD nog eens terugkomt naar de PlayStation 3 en de Xbox 360 kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen. Het verhaal in de Weapon Master is misschien wat suf, maar dat wordt zeker goedgemaakt door de verscheidenheid aan opdrachten die je voor je kiezen krijgt. En hoewel de grafische update niet van een fantastisch niveau is, is Soul Calibur II na al die jaren nog steeds het spelen waard! De onlinemode die je erbij krijgt maakt de boel helemaal af!

[review pros=”+ Nog steeds ijzersterke gameplay
+ Online over het algemeen prima ” cons=”- Geen Link
– Weinig nieuws op online na” score=80]