Spin the Bottle: Bumpie's Party Review

Spin the Bottle: Bumpie's Party Review

Ik hoop van harte dat je een stelletje vrienden hebt. Niet zomaar gewoon een stelletje kennissen die je af en toe in de kroeg tegenkomt of collega’s van het werk. Nee, ik heb het over echte vrienden waarbij je jezelf comfortabel genoeg voelt om ermee op je knietjes neus aan neus te gaan zitten, simpelweg omdat een spelletje dat van je vraagt. Ik hoop ook van harte dat je nog ergens een stelletje Wii Remotes hebt rondslingeren. Wii Remotes en een groepje vrienden zijn namelijk essentieel om te kunnen genieten van Spin the Bottle: Bumpie’s Party. En sterke drank uiteraard.

Dit is geen videogame. Laat me daar maar meteen duidelijk in zijn. Meteen bij het opstarten al vraagt Bumpie’s Party om je tv-toestel uit te schakelen en je focus uitsluitend op de GamePad te richten. Wat de GamePad hier hoofdzakelijk doet is fungeren als een interactieve tool voor een gezelschapspel. Vergelijk het met het rad in Twister, maar dan met meer toeters en bellen. Als je Bumpie’s Party met dat in gedachten ziet voor wat het is, dan kan de pret beginnen. Iedereen kent Spin the Bottle uiteraard als de klassieke drinking-game die we allemaal dolgraag speelden toen we 13 waren. De draaiende fles die bepaalde wie speeksel mocht uitwisselen en wie er een shot jenever achter de kiezen mocht gieten. De fles zorgde voor de eerste vlinders in de buik, maar ook voor de eerste katers. Bumpie’s Party mikt echter niet op puberale erotiek, maar probeert eerder om de spelers in zoveel mogelijk potentieel genante situaties te storten. Kinderen zullen vast wel de lol inzien van een spelletje waarbij je met zijn tweetjes de knoppen van een Remote moet indrukken met je neus, maar volwassenen? Geef hen diezelfde opdracht op een maandagavond na 2 flessen Martini, en algemene chaos en hilariteit is het gevolg.

Een spel als dit van een score voorzien is een tikje moeilijk. Je kan het niet beoordelen als een videogame, maar het kan verdomd veel situaties gevuld met de slappe lach opleveren, zolang de omstandigheden goed zitten. Dat betekent dus dat je minstens twee Remotes moet hebben en op zijn minst een groepje van vier spelers om dit te laten werken. Bumpie’s Party geeft je de mogelijkheden om een partygame-ervaring te hebben die alle Singstar’s en Mario Party’s van de wereld je niet kunnen bieden, maar het vergt wat moeite.

Het is de moeite ook echt wel waard, dat kan ik wel vertellen. Misschien had het kleine beetje alcohol in mijn bloed er iets mee te maken, maar ik heb zelden zo gelachen tijdens het spelen van iets videogame. Bumpie’s Party is dan ook heerlijk simplistisch, maar tegelijk ook efficiënt in wat het brengt. Je verdeelt jezelf in teams van twee en laat de GamePad voor je neus één van de zeventien minigames voor je uitkiezen. Voor je het weet sta je dan tegenover je partner in de kamer, met de remotes tussen jullie handpalmen gedrukt en probeer je te gaan zitten en weer recht te staan zonder dat de boel valt. Dat is uiteraard volstrekt idioot, maar dat is dus net het punt. De minigames zijn compleet geschift, en dat maakt het zo leuk om onder vrienden te spelen. Sommige spelletjes zijn ook best slim gevonden, zoals onzichtbaar tennis. Denk een beetje aan WiiSports-tennis, maar dan enkel met geluiden om op af te gaan. Dan hoor je dus een bal door de lucht woesjen en sta je te meppen op iets onzichtbaar in de lucht terwijl de tegenpartij je zit uit te lachen omdat je je probeert te concentreren. De GamePad zelf beperkt zich ook niet altijd uitsluitend tot een tool, in enkele games wordt het kleine scherm effectief benut. Zo bekijkt één iemand een rennend mannetje op het scherm, terwijl de ander wat verder staat met een Remote in de achterzak. Wanneer het mannetje op het scherm moet springen roept persoon A dat naar persoon B die vervolgens een stevig sprongetje maakt in de woonkamer.

Ontwikkelaar KnapNok Games heeft duidelijk stevig nagedacht over welke opdrachten perfect geschikt zouden zijn om te doen op Wii U en heeft op die manier een klein spelletje gemaakt dat eigenlijk ondenkbaar zou zijn op ieder ander systeem.

Spin the Bottle: Bumpie’s Party heeft als game dan wel niet veel om het lijf, maar dat pretendeert het ook nergens. Dit is gewoon een idioot klein dingetje bedoeld om een gezellige avond met je vrienden te beleven, en op dat vlak stelt het hoegenaamd niet teleur. Indien je de mogelijkheden tot je beschikking hebt om Bumpie’ Party te spelen zoals het bedoeld is, dan is dit een download die je eigenlijk niet mag laten schieten. Het is origineel, inventief en heerlijk hilarisch. Het is misschien geen game, maar amusant is het zeker.

[review pros=”+ Perfecte partygame onder de juiste omstandigheden
+ Inventief gebruik van de GamePad” cons=”- Enkel leuk met meerdere spelers” score=85]