Super Dungeon Bros. Gamescom Preview

Super Dungeon Bros. Gamescom Preview

Als je als pers op de Gamescom rondloopt, is het tof om te weten dat je afspraken hebt bij de grote titels van dat moment. Dit jaar waren dat bijvoorbeeld Fallout 4 en Star Wars Battlefront. Het is echter ook heel leuk om je af en toe te laten verrassen door kleinere games, de titels waar je nog niet zoveel van weet. Voor mij was Super Dungeon Bros. er daar eentje van. Voordat de Gamescom begon had ik nog niet gehoord van het spel, maar sinds ik kennis heb gemaakt wil ik er meer van.

Hoe het kan dat zo’n ‘onbekende’ titel ineens mijn volledige aandacht weet te trekken? Bij Super Dungeon Bros. is dat vooral te danken aan de geweldige stijl van de game. Tijdens het gesprek met één van de ontwikkelaars werd me al snel duidelijk dat de game zichzelf totaal niet serieus neemt. De vier hoofdpersonages zien eruit als dwergen met een te grote helm die net in een bak met felgekleurde verf zijn gevallen. Aan de ene kant proberen ze er heel gevaarlijk uit te zien, maar tegelijkertijd hebben ze ook een hoge aaibaarheidsfactor. Het lijkt een gouden combinatie te zijn waar waarschijnlijk veel gamers mee weg zullen lopen. Daar komt ook nog bij dat deze vier rocksterren een eigen persoonlijkheid hebben die ze dat unieke karakter geven; een leuke toevoeging die je net weer wat meer gevoel geeft bij de game. Het grote doel van de ontwikkeling van deze game was voornamelijk om iets leuks te maken. De ontwikkelaar vertelde me dat ze iets wilden maken dat ‘fun’ was om te spelen. Iets dat je met vrienden op de bank makkelijk op kan pakken en waar je al snel een hele avond/nacht mee bezig kan zijn. Terwijl hij zijn verhaal deed startte een andere ontwikkelaar de game op en konden we met zijn drieën de eerste kerker gaan verkennen.

Tijdens het spelen kreeg ik een aardige indruk van de gameplay van de game. Als je Super Dungeon Bros. met meerdere spelers gaat spelen krijg je allerlei puzzels voorgeschoteld waarbij je elkaar echt nodig hebt om verder te komen. Dit is te vergelijken met de spelmechanieken van de 3DS-game The Legend of Zelda: Triforce Heroes. Om een voorbeeld te geven: je komt bij een afgrond en aan de overkant is een schakelaar om een brug naar beneden te laten komen. Eén van jouw teammaten kan je dan oppakken en naar de overkant gooien, zodat jij de hendel over kan halen en je teamgenoten via de brug aan de overkant kunnen komen. Dit soort puzzels moet het samenwerken versterken en ervoor zorgen dat je een toffe coöp-ervaring krijgt. Het doel van de game is dus om heelhuids door de dungeons te komen en daarmee zoveel mogelijk punten en items te verzamelen. Mocht je alle dungeons van binnen gezien hebben dan kan je ook nog gaan voor een plaatsje in de bovenste regionen van de leaderboards. De ontwikkelaars zijn van plan om dagelijkse en wekelijkse leaderboards te implementeren in de game. Dit zullen specifieke uitdagingen zijn waar je maar een beperkte periode aan deel kan nemen. Hier zullen verder geen beloningen aan gekoppeld zijn in de vorm van speciale voorwerpen of skins. Je doet dit dus enkel voor de eer, maar ik kan me voorstellen dat je wel de baas bent als je kan laten zien dat je een bepaalde uitdaging als beste hebt doorlopen.

In totaal zal de game drie dungeons gaan bevatten die ieder weer uit vijf levels bestaan. Om de herspeelbaarheid te vergroten gaan de ontwikkelaars ook een systeem inbouwen dat te vergelijken is met het skulls-systeem van Halo. Hiermee kan je de moeilijkheidsgraad nog net even verhogen, maar zal ook de beloning toenemen. Als voorbeeld noemde de ontwikkelaar waar ik mee sprak een skull waarbij vijanden ontploffen als ze doodgaan. Daarmee word het met name voor de close-combat spelers extreem moeilijk om niet teveel schade op te lopen en het einde van de dungeon te kunnen zien. Heb je gekozen voor een karakter met afstandswapens dan zal je daar minder last van hebben. Waar iedereen wel last van heeft is de stijgende dreigingsmeter. Deze geeft aan hoeveel zombies er elke keer op je af komen terwijl je door de dungeon loopt en dit zal steeds verder toenemen naarmate je langer in het level bent. Dit zal ervoor zorgen dat je niet oneindig lang rond kan lopen om zoveel mogelijk punten te verzamelen, maar dat je daadwerkelijk in de gaten moet houden dat je op tijd aan het einde bent. Dit lijkt me een goede toevoeging die kan zorgen voor een beetje extra spanning in de game. Zeker als het je niet lukt om voorbij een specifieke puzzel te komen. Frustratie gegarandeerd, maar dat is vaak ook de charme van een coöp-game.

Eerlijk is eerlijk, Super Dungeon. Bros is niet heel origineel als het gaat om de gameplay. Het moet zich dan ook vooral onderscheiden door middel van de opvallende stijl en de hoge graad van plezier met de coöp. Afgaande op mijn speelsessie en de uitleg van de ontwikkelaars verwacht ik dat het daar wel goed mee gaat komen. Zorg dus maar dat je deze winter een paar plekken voor je vrienden reserveert op de bank, want dan zal deze game verschijnen voor de pc, Xbox One en PlayStation 4.